اخبار

تولید محتوای گردشگری؛ از بازارشناسی تا ارزیابی عملکرد

«تولید محتوای گردشگری؛ از بازارشناسی تا ارزیابی عملکرد» عنوان کارگاه مجازی (وبینار) آموزشی-ترویجی بود که شامگاه یکشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۹ با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان برگزار شد.
این وبینار با حضور سپیده آشفته‌پور لیلاکوهی، مدرس دانشگاه و مسئول پژوهشی اداره کل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان؛ حمیده بیگی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش راهبری شد.
دکتر آشفته‌پور در سخن آغازین به لزوم شناخت مخاطب محتوا و اهمیت دغدغهً مشتری پرداخت و با ذکر نمونه‌های داخلی و خارجی نقش محتوای خلاق گردشگری را در جذب گردشگر مورد توجه قرار داد. ایشان هم‌چنین به کمبود منابع اطلاعاتی معتبر و فقدان ارتباط این صنعت و دانشگاه اشاره داشت.
در ادامه دکتر بیگی نیز بر لزوم عملیاتی‌کردن مفاهیم نوین گردشگری برای تأمین محتوای بهره‌ور تأکید کرد.
مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش در نخستین بخش این گفتمان به فرآیند تولید تا انتشار محتوا و بازخورد آن در فضایی با تفکر سیستمی اشاره کرد؛ وی اهمیت دریافت بازخورد را در این سیستم برای بازنگری و اصلاح محتوا و حصول به نتایج متعالی خاطرنشان کرد.
نورآقائی در ادامه به اهمیت درک ساحت محتوا در جامعهٔ ذی‌نفعان اشاره کرد و بلزاریابی محتوا را منوط به فهم درست آن دانست.
ایشان برای مطالعهٔ این مبحث در قالب کتاب‌شناخت، هفت منبع ادامه را معرفی کرد:
– بازاریابی محتوا، حسین نوروزی و امیررضا اسدی، انتشارات سیته، ۱۳۹۷.
– بازاریابی پرمحتوا، جو پولیزی، ترجمهٔ سجاد بهجتی، انتشارات آریاناقلم، ۱۳۹۹.
– سواد روایت، اچ. پورتر ابوت، ترجمهٔ رویا پورآذر و نیما م. اشرفی، نشر اطراف، ۱۳۹۸.
– هر برند یک داستان، هیثر پمبرتون لوی، ترجمهٔ سعید محمدی و بهاره نوری، انتشارات سیته، ۱۳۹۷.
– حیوان قصه‌گو، جاناتان گاتشال، ترجمهٔ عباس مخبر، نشر مرکز، ۱۳۹۸.
– لذت متن، رولان بارت، ترجمهٔ پیام یزدانجو، نشر مرکز، ۱۳۹۸.
او در ادامه بخشهای دیجیتال بازاریابی محتوا را نیز یادآور شد.

آرش نورآقائی کلیدواژه‌های این مبحث را شامل محتوا، گردشگری، بازاریابی، تولید محتوا، انتشار محتوا، ارزیابی محتوا، استراتژی و قصه‌سرایی برشمرد.
در بخش بعدی این وبینار، بیگی از راهکارهای اثربخش بازاریابی محتوا پرسید و نورآقائی تشخیص بازار هدف را مهمترین بخش و جهان‌بینی بنگاه کسب و کار دانست.
علل عدم توفیق در بازاریابی محتوای گردشگری موضوع گفتگویی بود که از سوی آ‌شفته‌پور مطرح شد.
نورآقائی در پاسخ به سیاست‌گذاری کشور در این صنعت و ضعف استراتژی جذب گردشگر اشاره کرد. ایشان به اهمیت و مزیت ادبیات و حکمت ایرانی پرداخت و بهره‌مندی از نقاط قوت موجود در آنها را فرصت مناسبی برای تقویت بنیهٔ گردشگری کشور خواند.

ایجاد «نگاه خیره گردشگر (tourist gaze) و ایجاد جاذبه‌های متناسب با فرهنگ بومی اقوام موضوع دیگری بود که از سوی بیگی مطرح شد.
توجه به سبک زندگی مهمترین عامل مؤثر برای تولید و بازاریابی محتوا از سوی حاضرین در این گفتار عنوان شد.
لزوم شناخت، حفظ و احیای قصه‌ها، روایات و حکایات ایرانی به عنوان یکی از جاذبه‌های میراث شفاهی و بهره‌گیری از نوستالژی در خلق محتوای جذاب در این وبینار اهمیت ویژه یافت.
نورآقائی در واپسین بخش این وبینار اهمیت الهام‌بخش بودن قصه‌ها، استفاده‌ها از بسترهای امروزی برای خلق روایات نظیر بازی‌سازی (gamification)، تفاوت منبع و جاذبه گردشگری و بررسی تأثیر خلق جاذبه بر اقتصاد و فرهنگ جامعه میزبان را به اختصار واکاوی کرد.
این گفتمان با قدردانی از عوامل برگزارکننده و همراهی مخاطبین به پایان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا