#تحول_برای_سده_نواخبار

آیین رونمایی مجازی از پروژهً «اهل کاشانم» برگزار شد

انتشار کتاب «اهل کاشانم» به عنوان اولین جلد از مجموعهٔ راهنمای گردشگری تحت پروژهً «اهل ایرانم»، بازی‌آفرینی و طراحی واقعیت افزودهً هر دو محصول کتاب و بازی، حاصل تلاش و پژوهش تیمی افزون بر ۷۰ نفر طی ۷ ماه است که در پی فرصت پنهان در دورهً همه‌گیری تهدید کووید-۱۹ به دست آمده‌است. 

گفتمان عصرانهً ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ مجالی بود تا تعدادی از دست‌اندرکاران این پروژه از دغدغه‌ها، چالش‌ها، فرآیند، دستاوردها و چشم‌انداز این طرح بگویند.

این مجموعه گفتار با میزبانی شرکت تیوال و فصلنامهً میراث و گردشگری گیلگمش برگزار شد. محمد عمروآبادی و امین مهدوی، احمد احمدی، سهراب پورخلیل، پویان تطهیری‌مقدم و آرش نورآقائی اعضای تیم راهبر این نشست بودند.

نورآقائی، ضمن اشاره به چهار بخش برشمرده در سخن آغازین از همکار‌ی و همیاری همهً دوستانی که از نقاط مختلف ایران در تحقق این امر کوشیدند سپاسگزاری کرد.

ایشان کسب تجربهٔ تدوین و انتشار همزمان کتاب و بازی ذیربط را برای صنعت گردشگری ایران نقطه عطفی در توسعهً شایستهٔ آن دانست.

آرش نورآقائی هم‌چنین انجام پروژهٔ «اهل کاشانم» را اولین گام از طرح «اهل ایرانم» برای تولید فاخر محتوای خلاق به منظور معرفی منابع و جاذبه‌های ایران خواند.

وی در ادامه از کیفیت محتوای متنی، صوتی و تصویری تولید شده برای این پروژه گفت؛ این کتاب شامل ۴۹۶ صفحه، حدود ۴۰۰ عکس و ۵۰ فریم نقشه و نقاشی‌است، کتاب و شهر کاشان دو بوم بازی هستند و برای کتاب و بازی به تفکیک، واقعیت افزوده طراحی شده‌است.

نورآقائی تأکید کرد برای بخش تحقیق میدانی ۱۳ سفر به شهرستان کاشان انجام شده که جز با حمایت دوستان میسر نبود.

او در ادامه به معرفی سرفصلهای مختلف کتاب پرداخت.

ارائه بخش گردشگری خوراک و معرفی لوکیشن‌های فیلم و تئاتر در قالب گردشگری فیلم از جمله ویژگی‌های این کتاب خوانده شدند.

شرح چالش‌های تهیهً نقشهٔ معتبر برای شهرستان کاشان، نقشهً اصلاح و تکمیل‌شدهً بازار کاشان و چهار نقشهً پیاده‌گردی این شهرستان، موضوع ادامهٔ این گفتار بود.

در بخش دوم این آیین، بخشی از وب‌سایت نوسده برای پروژهً «اهل کاشانم» توسط محمد عمروآبادی و امین مهدوی معرفی شد. در این بخش شرح محتوای ذیربط هر سه بخش کتاب، بازی و واقعیت افزوده و نحوه کاربری از محصولات دیجیتال این پروژه پرداخته شد.

سهراب پورخلیل، طراح واقعیت افزودهٔ کتاب و بازی، همراه بعدی این گفتمان بود.

پورخلیل ضمن معرفی اجمالی تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) به الزام به‌روز بودن نرم‌افزار پردازنده برای اجرای این محصول اشاره کرد؛ اهمیت تصاویر هدف (target image) را به عنوان نقاط اتصال دنیای دیجیتال و دنیای واقعی در طراحی بازی یادآور شد؛ به پیشینهٔ موفقیت‌آمیز همکاری با فصلنامهٔ گیلگمش پرداخت و محصول فعلی را نسخهٔ اولیه از بازی در محدوده سیلک معرفی کرد. او به ویژه از زحمات پویان تطهیری‌مقدم برای طراحی جذاب مراحل بازی و پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری منطقهً باستانی سیلک برای هماهنگی‌های لازم تشکر کرد.

معرفی هفت مرحلهً پیش‌بینی شده در بازی با توجه به ویژگی‌های اسطوره‌ای و افسانه‌ای این عدد، توسط پویان تطهیری‌مقدم برشمرده شدند.

بخشی از توضیحات این بخش در قالب ویدئوهای کوتاه با همکاری گروه چمگرد (فرشته سینجلی و هادی مقدسی) به سمع و نظر مخاطبین رسید‌.

در ادامه، اهمیت مبحث نوین بازی‌آفرینی در گردشگری (gamification in tourism) توسط احمد احمدی واکاوی شد.

ایشان ارائه راهنمای گردشگری را در پلتفرمی نوین حتی برای اهالی کنونی کاشان نیز جذاب دانست و این پروژه را راهکاری برای معرفی لایه‌های مختلف جذاب این شهرستان برشمرد.

پویان تطهیری‌مقدم مراحل هفتگانهٔ گذر مسافر-بازیکن را از «کاشان‌گذر» به «اهل کاشان- کاشی» در بخش بعدی این گفتار تشریح کرد‌ و توجه به مؤلفه‌های فرهنگی اعم از آب، معماری، ادبیات، زبان، هنر و صنایع دستی، آشپزی، تجارت، فیلم و تئاتر را خاطرنشان ساخت.

وی برای عبور از این مراحل شامل «کاشان‌گذر»، «کاشان‌رو»، «کاشان‌دوست»، «کاشان‌باز»، «کاشان‌شناس»، «کاشان‌بان» و «کاشی»، بر لزوم گردشگری کم‌شتاب برای شهرستان کاشان توجه داد.

لزوم توجه به اقتصاد مقصد و ایجاد ارزش اقتصادی برای گردشگر مسئول موضوع بحث دیگری بود که توسط احمد احمدی و پویان تطهیری‌مقدم مورد تأکید قرار گرفت. نحوهً امتیازدهی، کسب اعتبار و دریافت مدال‌ها و نشان‌ها (دستاوردها) در این بازی با چنین رویکردی طراحی شده‌اند. بوم کتاب هم‌چنین امکان کسب اعتبار اولیهً مناسبی برای این بازی فراهم می‌کند.

تطهیری‌مقدم احیاء و رونق کسب و کارهای سنتی شهرستان کاشان را به ویژه در راسته‌بازار کاشان از اهداف ثانویهً این بازی معرفی کرد.

دریافت سوغات کاشان، کمک‌هزینهً اقامت، وعدهً خوراک و حمل و نقل از جمله جوایز پیش‌بینی شده برای مسافر-بازیکن هستند.

احمدی هم‌چنین بر امکان همگن‌سازی مقاصد، زمان سفر و ارائه‌دهندگان خدمات سفر به کمک بازی‌آفرینی در گردشگری اشاره کرد.

وی توسعهٔ مستمر بازی از نقاط قوت این محصول دانست.

در بخش واپسین این آیین از اکبر رضوانیان حامی این پروژه برای همراهی دعوت شد.

ایشان ضمن تبریک تحقق پروژه از همکاری تیم قدردانی و از اهالی کاشان برای حمایت از آن دعوت کرد.

این گفتمان با پاسخ به پرسشهای مخاطبین یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا