راه‌نامهمقاله‌ها

قوم کلاش

راه‌نامه‌‌ای از سفر به قومی کمتر شناخته‌شده

حمیدرضا خاتمی

فصل بهار به انتهای خود نزدیک می‌شد و تابستان گرم کراچی در حال آغاز شدن بود. من آزمون‌‎های پایان ترم را داده، و با دوستان در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات بین دو ترم بودیم. یکی از دوستانمان پیشنهاد کرده بود به ایالت سرحد شمالی پاکستان برویم. می‌‌گفت: در آن ایالت زیبایی‌‎های بسیاری وجود دارد. منطقه‎‌ای که نزدیک کشمیر است. دارای همان زیبایی و شاید هم بیشتر! به همین دلیل تصمیم گرفتیم کمی در مورد مناطق گردشگری این بخش تحقیق کنیم. برای این‎ کار یک روز به دفتر سازمان گردشگری پاکستان رفتیم و در مورد مناطق جذاب و دیدنی این قسمت پرس و جو کردیم. اطلاعاتی که این سازمان به ما داد، بیشتر ما را به این سفر ترغیب کرد. سفر به قبیله‎‌ای که در گذر زمان توقف کرده است ، به قوم کلاش! بروشورهایی که این سازمان به ما داد، زیبایی‌‎های این منطقه را خیلی خوب نشان می‎‌داد و دریافتیم که این منطقه ارزش دیدن دارد.
یکی از جاذبه‌‎های این سفر، پرواز هواپیما در میان دره‎‌ها و کوه‌‎هایی است که در زمره بلندترین کوه‎‌های جهان است. رشته‌‌کوه‌‎های هندوکش و هیمالیا که بخشی از بام جهان را تشکیل داده و در آن منطقه شمالی دیوار بلندی بین شبه قاره هند و آسیا ایجاد کرده‎ است.

برای مطالعهٔ ادامهٔ این مطلب به دهمین شماره از فصلنامهٔ فارسی گیلگمش مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. ضمن تشکر از سرکار خانم محمدی و سر دبیر محترم
    تنها تقاضایی که در مورد این مقاله دارم این است که ترجمه آن به زبان انگلیسی در گیلگمش چاپ شود و در صورت امکان در ویکیپدیا هم وارد شود.البته برای ترجمه انگلیسی پیشنهاد می کنم که برخی از لغات این قوم که در یادداشت های من وجود دارد نیز به آن اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا