اخبار

گفتگو با نشر «اگر» به بهانهٔ انتشار دو کتاب «۱۰۰ میراث ایران» و «اهل کاشانم»

انتشار دو کتاب «۱۰۰ میراث ایران» و «اهل کاشانم»، به عنوان نخستین جلد از دو مجموعهٔ «ایران۱۰۰۱» و «اهل ایرانم» توسط نشر «اگر» بهانه‌ای بود برای چرایی تولید این دو محتوا و گفتگو با نمایندگان عوامل تولید آنها.

شامگاه سه‌شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۹ فرصتی دست داد تا فرزانه ناصرخاکی، نمایندهٔ نشر «اگر» میزبان مجازی ایمان اوجیان، مدیر هنری و طراح گرافیک این دو کتاب، سولماز اصل دینی، نویسندهٔ کتاب اهل کاشانم، محمدمهدی بهمنی، عکاس و نویسندهٔ کتاب اهل کاشانم و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش و سرپرست نویسندگان این دو‌ کتاب باشد.

‌این گفتگو با دعوت از ایمان اوجیان آغاز شد و ناصرخاکی از وجه تمایز این دو‌اثر پرسید.

اوجیان روایت شیوا و توجه به منابع کمترشناخته‌شده در هر دو کتاب را از مهمترین ویژگی‌های آنها برشمرد. مدیر هنری این دو پروژه دقت در انتخاب و تنوع عکس‌ها در این دو کتاب و تکمیل بخش بصری به کمک تصویرسازی‌ها، اینفوگرافی و واقعیت افزوده (AR) در کتاب «اهل کاشانم» را از جمله نقاط قوت این دو محصول معرفی کرد.

ایشان از تجربهٔ بازسازی نقشهٔ بازار کاشان گفت، به لذت کار تیمی در سایهٔ همفکری و توانمندی دوستان اشاره کرد و امید داشت که هر دو کتاب از دید مخاطبین، برای معرفی شایستهٔ ایران برگزیده شوند.

ناصرخاکی ضمن سپاس از حضور اوجیان این دو اثر را هدیهٔ نفیس برای ایران.دوستان معرفی کرد. 

وی در ادامه از سولماز اصل دینی برای روایت فرآیند تولید کتاب «اهل کاشانم» دعوت کرد.

اصل دینی به عنوان نمایندهً تیم نویسندگان در بخش دوم این گفتگو از رویکرد متناظر با هر فصل از کتاب «اهل کاشانم» گفت، به بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، مصاحبه، تحقیقات میدانی و لزوم انجام سفرهای متعدد به محدودهٔ طرح توجه داد، به تدوین شیوه‌نامهٔ تدوین این کتاب اشاره کرد و از حمایت و مهمان‌نوازی همکاران کاشانی در حین اجرای پروژه قدردانی کرد.

اصل دینی نیز همچون اوجیان عضو همکار غیرکاشانی‌است که اکنون پس از گذشت حدود ۷ ماه، خود را اهل کاشان می‌خواند.

ایشان نویسندهً درآمد گفتار در مبحث ورود به شهرهای کاشان، برزک، قمصر و نیاسر است.

اصل دینی هم‌چنین فرآیند تدوین محتوای متنی مشتمل بر نوشتار، ارزیابی، همگن‌سازی، ویراستاری علمی و فنی (ادبی) را یادآور شد.

محمدمهدی بهمنی همراه غیرکاشانی دیگر کناب «اهل کاشانم» در بخش سوم این گفتگو از چالش‌های عکاسی، تعدد عکاسان و عکس‌ها و لزوم توجه به جزئیات سوژه‌های انتخابی گفت.

او درج نام عکاس اثر را در این کتاب از ویژگی‌های آن خواند و از برخی همکاران خبرهٔ خود در این کار یاد کرد.

بهمنی هم‌چنین به بخش‌هایی از فصول ذیربط جغرافیا، خانه‌های کاشان و میراث گلابگیری اشاره کرد که نوشتار آنها را عهده‌دار بوده‌است. ایشان در خصوص محتوای متنی کتاب «اهل کاشانم» به درج نکات جذاب و ظریفی شامل معرفی هنرمندان کاشانی، معرفی لوکیشن‌های فیلم و تئاتر، رازها و … اشاره داشت.

ناصرخاکی ضمن سپاس از حضور سه مهمان گفتگو، در بخش پایانی از آرش نورآقائی دعوت کرد تا از دغدغه‌ها، چیستی، چرایی و چگونگی تدوین این دو اثر بگوید.

نورآقائی در ابتدای سخن از همکاری نشر «اگر» و همیاری دو تیم تولید و تدوین این دو کتاب قذردانی کرد.

وی »کار گروهی» را دستاورد اصلی این دو پروژه خواند و از چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای نهفته در این فرآیند گفت.

نورآقائی همکاری اعضایی از نقاط مختلف کشور برای تدوین محتوای فاخر به منظور معرفی ایران به جهان را نمونهٔ بارز «یکی برای همه، همه برای یکی» نامید.

نمایندهٔ نشر «اگر» در ادامه از بازی‌آفرینی در کتاب اهل کاشانم پرسید.

مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش ضمن سپاس از تیم همکاران در بخش بازی به تجربهٔ طراحی بازی‌های محیطی توسط جناب پویان تطهیری‌مقدم و دغدغه و حمایت دو تیم از شرکتهای تیوال و افرااپ برای تدوین بخش دیجیتال این بازی پرداخت و بازی دیجیتال و واقعیت افزودهٔ ذیربط آن را گامی در حوزهً بازی‌آفرینی در گردشگری کشور دانست. نورآقائی اظهارامیدواری کرد تا در جریان بهبود و تکمیل مراحل هفت‌گانهً این بازی نتایج شایانی حاصل شود. او هم‌چنین به ترجمهٔ همزمان کتاب «بازی‌آفرینی در گردشگری» و انتشار آن به زودی خبر داد.

نورآقائی در سخن پایانی این گفتگو پیشینهٔ طرح دو پروژهٔ کتاب‌های «ایران ۱۰۰۱» با کلیدواژهٔ #چرا_ایران (#چراایران) و «اهل ایرانم» را یادآوری کرد. وی طرح «ایران ۱۰۰۱» را بستری برای دوست داشتن و توجه به ایران در سطح جهان خواند و «اهل ایرانم» را راهکاری برای شناخت عمیق ایران دانست. به گفتهٔ نورآقائی اکنون با انتشار نخستین جلد از هریک از این دو پروژه، راه برای معرفی شایستهٔ ایران هموار شده‌است.

ایشان از حمایت همهٔ آنها که تاکنون بی‌دریغ موجب تسهیل و انجام این دو پروژه شده‌اند، قدردانی کرد.

این گفتگو با سپاس از مخاطبین و امید برای اقبال از سوی ایران‌دوستان پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا