اخبار

جستجوی معنا در باغ ایرانی

 کارگاه مشترک فصلنامۀ میراث و گردشگری گیلگمش و مؤسسۀ هزارافسان در شامگاه ۲۳ دی‏ماه ۱۴۰۲ با هدف واکاوی ویژگی‏های باغ ایرانی در میان انواع باغ در جهان، بررسی شباهتها و تفاوت‏های باغ ایرانی با آنها و بازشناسی معنای باغ ایرانی برگزار شد.

آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامۀ گیلگمش و انتشارات نوسده در مقدمۀ این نشست به رویکردهای مترتب بر مفهوم عام باغ پرداخت. او از نظرات متفاوت اندیشمندان در خصوص باغ به عباراتی چون هنر، راهکار رام کردن طبیعت و حتی به بردگی کشیدن آن در مقابل طبیعت تکامل‏‌یافته یاد کرد و از ارتباط طراحی باغ ایرانی با هنر ایرانی به ویژه مینیاتور، فرش و خانۀ ایرانی گفت.
نورآقایی به انواع سبکهای باغ‌‏آرایی در دنیا اشاره کرد و سهم زمان، مکان، هندسه و کاربرد را مورد توجه قرار داد. به زعم ایشان قدیمی‌ترین سبک‌های باغسازی و باغ‌آرایی که علاوه بر کاربرد کشاورزی، زیبایی و خلق چشم‌انداز را هم مدنظر قرار می‌دادند، می‏‌توانند از آنِ مصر، بین‌النهرین، ایران و چین باشند. ایشان ثبت جهانی ۹ باغ ایرانی را در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث یونسکو یادآوری کرد، به ریشه‏‌شناسی عبارات باغ، بغ و پردیس پرداخت و همچنین از مفاهیم اسطوره‏ای باغ و باغ ایرانی در معنای بهشت گفت. نورآقایی با تعبیر بهشت به عنوان فضایی برای بازآفرینی/نوآفرینی به نقش باغ ایرانی در شادی‏‌آفرینی توجه داد.
شرح اجزای باغ ژاپنی، باغ انگلیسی و باغ فرانسوی در ادامه ارائه شد.
بخش دوم این گفتار به شرح ارتباط باغ و اسطورۀ آفرینش اختصاص داشت. مدیرمسئول مجلۀ گیلگمش ضمن اشاره به رویکرد شاهان در بازگرداندن کمالِ آغازین به زمین و سهم کاخها در این شگفتی‏‌سازی، یادآور شد که قدیمی‌ترین باغ تاریخیِ (نه اسطوره‌ای) ایرانی در پاسارگاد و در زمان هخامنشیان (به عبارتی توسط کوروش) ساخته شده است.
نورآقایی در ادامه به ارتباط نوزایی، باغ و نوروز پرداخت و ریشه‏‌شناسی عبارات دروغ و خشکسالی (drought) را یادآوری کرد.
عناصر معنایی باغ ایرانی به عنوان بستر فلسفی که بر ذوق و سلیقۀ ساخت باغ تأثیر داشته، در بخش دیگری از این نشست بررسی شد. هندسۀ مستطیلی، المان دیوار، وجوه تمایز/ تبیین و نشانگر/بیانگر اهم مواردی بودند که در این میان برشمرده شدند.
مدیرمسئول نشر نوسده در ادامه، از بخش پایانی کتاب «آرکا نوا» Arca Noë نوشتۀ آتاناسیوس کیرچر(۸۰-۱۶۰۱) Athanasius Kircher گفت، آنجا که اراضیِ به زیر آب رفته پس از طوفان نوح تصویر شده و نقشۀ بهشت زمینی را که در نزدیکی بلند‌ی‌های ارمنستان بین رودخانه‌های دجله و فرات قرار دارد و در آن فرشتگان، از ورودی‌های آن و حیوانات مختلف بیرون از این بهشت پاسداری می‌کنند، ارائه می‌دهد.
طرحی که خبر از بهشت مربع (مستطیل)شکل همچون باغ ایرانی دارد، محیط بهشت با دیوار از محیط بیرون جدا شده است، این بهشت پر از درخت است و چشم‌‏انداز متفاوتی با پیرامون خود دارد، عناصر مهم این باغ، آب و درختان هستند، این بهشت توسط آبهای جاریِ داخل آن به چهار بخش تقسیم شده و چهار باغ به وجود آورده و به نظر می‌‏رسد در این بهشت درختان سرو روییده‌اند!
از سوی دیگر دو رودخانه که از پایین تصویر بهشت خارج شده اند، به خلیج فارس (Sinus Persicus) داخل می‌شوند.
این بهشت در نزدیکی مرزهای ایران فعلی قرار دارد. همچنین نام Persia در نزدیکی رود سمت راستی (که از بهشت جاری می‌شود) قابل رؤیت است و رشته‏‌کوه زاگرس که بین‌النهرین را از ایران جدا می‌کند به همراه یک رود دیگر (احتمالاً کارون) که از داخل کشور ایران به خلیج فارس جاری است در نقشه دیده می‌شوند.
در آخرین بخش این جلسه به واکاوی چهار موجود مقدس/ فرشتۀ نگهبان در فرهنگهای مختلف پرداخته شد. به گفتۀ نورآقایی از حدود ده هزار سال پیش تاکنون و در تمام اقوام و ملل، نقش فرشته‌های نگهبان مشهود است. با این که به نظر می‌رسد اکثریت مردمان باستان تصور متفاوتی نسبت به آن‌ها و چگونگی توصیفشان داشته‌اند، لیکن شباهت‌های غیر قابل انکاری نیز در میان آنان مشاهده می‌شود. این موجودات در چهارگوشۀ بهشت آرمانی مردمان مایا، هندو، چین، مصر، کلدانی، یهودی، کروبی، مسیحی، بودا و اسلام معرفی شدند. همچنین از موجود چهاروجهی مقدس و پیوندیِ ابوالهول و معانی مترتب بر عدد ۴ در فرهنگهای مختلف یاد شد.
این نشست با قدردانی از حضور مخاطبین و پاسخ به پرسشهای ایشان پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا