اخبار

تجربهً زندگی، چالش‌های دوران پاندمی کووید۱۹ و فرصتها و چشم‌اندازهای آینده در حوزهً گردشگری با آرش نورآقایی

شامگاه یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ آرش نورآقایی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامهً میراث و گردشگری گیلگمش مهمان آرش سروری، برنامه‌ساز فنآورانه و مشاور رسانه‌ای کسب و کار بود تا از تجربهً زندگی در مسیر زندگی، چالش‌های دوران پاندمی کووید۱۹ و فرصتها و چشم‌اندازهای آینده در حوزهً گردشگری بگوید.
سروری در نخستین بخش این گفتگو از علائق کودکی، نوجوانی و تحصیلی نورآقایی پرسید. آرش نورآقایی ضمن شرح اجمالی بیوگرافی خود از تمایلش به فلسفه، ادبیات و ریاضی و چگونگی نقش این علوم در تغیین مسیر زندگی‌اش گفت. وی ریاضیات را ابزار مهندسی فکر کردن و فلسفه و ادبیات را راهکار فهم جهان دانست و از علاقه ویژه‌اش به پژوهش سخن به میان آورد.
ایشان در ادامه از سوابق موفق و مختلف کاری خود در رشتهً تحصیلی دانشگاهی‌اش در حوزه سخت‌افزار کامپیوتر تعریف کرد و از انگیزهٔ خود برای فراگیری علم گردشگری و توسعهً آن در ایران گفت. نورآقایی فعالیت خود را به عنوان راهنمای فرهنگی گردشگری از سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و آشنایی‌اش با نقاط مختلف و اقوام کشور به دلیل فعالیت‌های پیشین را از اهم عوامل موفقیت نسبی خود در این راه معرفی کرد. او هم‌چنین به اسطوره‌پژوهی و نمادشناسی علاقه‌مند بود و مطالعات در این حوزه نیز تسهیلگر پیشبرد وی بوده‌است. نورآقایی به درج تحلیل شخصی خود از اسطوره گیلگمش در وب‌سایت شخصی‌اش برای مطالعهً مخاطبین اشاره کرد (https://nooraghayee.com).
سروری در بخش دوم این گفتگو، روند فعالیتهای نورآقایی در حوزه گردشگری و مهمترین اهداف او را جویا شد.
آرش نورآقایی به پایمردی بر تصمیمش برای باقی‌ماندن در این صنعت پرداخت و سفرکردن و نوشتن را دو بال رسیدن به رؤیای حرفه‌ای خود دانست. او از آرزوی خود برای نویسنده‌شدن گفت، از چاپ نخستین دست‌نوشته‌هایش با اولین درآمد‌ شخصی در اوایل دوران کاری خود یاد کرد، تجربهً نویسندگی خود را با چاپ نخستین داستانک در روزنامهٔ همشهری و تداوم این کار تا اخذ مجوز نشر فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش در سال ۱۳۹۴ شرح داد

انتقال تجربهٔ سفرهای متعدد داخلی و خارجی مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش به نوآموزان این صنعت موضوع بخش سوم این گفتگو بود. نورآقایی به لزوم مستندسازی تجربیات در قالب سفرنگاری یا گزارش مبسوط و دقیق سفر پرداخت و به سابقهٔ ۱۴سالهٔ خود در وب‌سایت شخصی‌اش پرداخت. ایشان سفرنامه‌ها را از معتبرترین منابع شناخت دنیا دانست. وی در ادامه از ایده‌پردازی و برگزاری سه دوره جشنوارهٔ سفرنگاری ناصرخسرو به پاس بزرگداشت ۱۰۰۰سال سفرنگاری در ایران (از ناصرخسرو تا ایرج افشار) اشاره کرد.

در بخش بعدی این گفتگو آرش سروری استارتاپ‌ویکندهای حوزه گردشگری را مورد توجه قرار داد و‌ از سابقهً همراهی نورآقایی با این تیم‌ها و نظر وی در این خصوص پرسید.
نورآقایی شگفت‌زدگی خود را در دورهٔ همراهی خود با این مجموعه‌های خلاق خاطرنشان کرد و از علاقهٔ خود به ترتیب به نبوغ، اصالت و زیبایی گفت و اهمیت ارائه ایده و فکر تازه را برای خلق معنا و محتوا برشمرد. از سویی به چالش تقلید حتی در بین کنش‌گران در استارتاپ‌ها و وجود بستر (بازارهای) مشترک اینترنتی (marketplace) به منظور کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و آن را آفت دستاوردهای ناب خواند. از سویی ایشان تمایل به واسطه‌گری در جامعهٔ ایرانی را حاصل تجربهٔ تاریخی و موقعیت جفرافیایی و یک عادت فرهنگی خواند.
واپسین بخش این گفتگو به روند انتشار و ویژگی‌های فصلنامه‌های انگلیسی و فارسی گیلگمش اختصاص یافت.
آرش نورآقایی در این بخش از هدف فرهنگی خود پس از دوران ریاست‌اش در کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور یاد کرد؛ او فصلنامهٔ گیلگمش را با هدف مکتوب کردن یافته‌ها و معناهای نوین این حوزه برای علاقه‌مندان ابتدا به کانون پیشنهاد داد و پس از دوسال خود متولی ادامهٔ انتشار این مجموعه شد، هم‌چنین پیشنهاد تأسیس تعاونی راهنمایان گردشگری را نیز برای تأمین اقتصادی این صنف ارائه کرد. وی از مجزا بودن ساختار، محتوا و تیم تحریریهً فصلنامه‌های انگلیسی و فارسی گیلگمش، بازار هدف آنها‌، کیفیت چاپ و محتوا و عدم وابستگی‌اش به نهاد/ سازمانهای دولتی و چالش‌های مالی آن گفت. او از مخاطبان در ایران برای تهیهٔ نسخهٔ چاپی این مجله‌ها از طریق وب‌سایت و شبکه‌های مجازی گیلگمش و نسخهٔ الکترونیکی در وب‌سایت فیدیبو و نسخهٔ چاپی و الکترونیکی آن در وب‌سایت آمازون در خارج از ایران دعوت کرد.
انتقال تجربهً بازدید از رویداد جهانی اکسپو‌۲۰۲۰ در دوبی پایان‌بخش گفتار واپسین مدیرمسئول این فصلنامه بود. نورآقایی به نقش افسانهً «هزار و یک شب» به عنوان تم پاویون ایران در پدیدارشدن ادبیات مدرن جهان در قالب رئالیسم جادویی و بهره‌گیری آنان پرداخت، به اهمیت تولید، بازاریابی و ارائه محتوا در این نمایشگاه اشاره داشت و از اهمیت هماهنگی و لزوم بهره‌گیری از راهنمایان گردشگری برای پیشبرد بهتر اهداف پاویون ایران گفت.
این گفتگو با پاسخ به پرسش‌های مخاطبین و قدردانی از همراهی ارزشمند آنان پایان گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا