اخبار

صنعت گردشگری و هتلداری به چه محتوایی نیاز دارد؟

نخستین گفتگوی مجازی صفحهٔ میراث آرکا به میزبانی محمد یاری با عنوان «صنعت گردشگری و هتلداری به چه محتوایی نیاز دارد؟» در شامگاه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ و با حضور اشکان بروج، مدیر آکادمی گردشگری ایران و آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامهً میراث و گردشگری گیلگمش برگزار شد.

محمد یاری پس از معرفی اجمالی مهمانان، با اشاره به روند متفاوت تولید و بازاریابی محتوا در دنیا طی دوران پاندمی کووید۱۹ لزوم تغییرات مؤثر در این زمینه را گوشزد و نظر ایشان را در خصوص کیفیت، کمیت و تنوع محتوا در ایران جویا شد.
نورآقایی با تمرکز بر حوزه گردشگری تولید محتوا برای گردشگران داخلی و ورودی را به تفکیک مورد توجه قرار داد و به کمبودهای ذیربط و عدم وجود مطالعات مخاطب‌شناسی در اغلب منابع موجود پرداخت. اشکان بروج نیز ضمن تأکید بر بازنگری در مطالعات بازار، از دو دسته محتوای آفلاین و آنلاین یاد کرد، انواع محتوای دیحیتال را در قالب ترکیبات صوت، متن، عکس و فیلم برشمرد، به محصولات میراث آرکا اشاره کرد و توسعه و توزیع محتوای بی‌کیفیت را توسط شبکه‌های مجازی هشدار داد.
یاری در ادامه این گفتگو از یک سو به تأثیر رسانه‌های خارجی در ناکامی بازاریابی محتوای تولیدشده داخلی در معرفی ایران پرداخت و از سوی دیگر باز هم کیفیت نامناسب این محتوا را مورد توجه قرار داد.
مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش ناکارآمدی محتواهای تولیدشده را ناشی از عدم تبیین تاکتیک (استراتژی و برنامه)، تکنیک (فرآیند تولید محتوا) و عدم تکافوی محتوا دانست و مهندسی معکوس برای رفع این ایرادات را شرط بازنگری این کار معرفی کرد.
بروج نیز نبود استراتژی محتوا، فقدان هدف‌گذاری، عدم اجرای دذست و نظارت بر این فرآیند را گوشزد کرد. وی در ادامه مکانیزم ترغیب و جذب مشتری تا وفاداری او را به منظور حصول به هدف غایی یعنی فروش تشریح کرد و آگاهی و آموزش را در عصر دیجیتال شرط اصلی تأمین این هدف خواند.
نمایندهً میراث آرکا در بخش بعدی به سابقهً آموزش مهمانان در تولید محتوای گردشگری اشاره داشت، به مزیت بهره.گیری از محتوای تولیدشده توسط مشتری (UGC) و روند شخصی‌سازی محتوا پرداخت و از چگونگی کم‌هزینه‌ شدن تولید محتوا برای صاحبان کسب و کار این حوزه پرسید.
نورآقایی محتوای تولیدشده توسط مشتری را صرفاً ابزار کسب اعتماد خواند و لزوم یکپارچگی و انسحجام را در ترویج تصویر یا برند کشور برای تأثیرگذاری اقدامات انجام‌شده الزامی دانست؛ به عبارت دیگر علیرغم تنوع در محتوای تولیدشده، وجود یک روایت منسجم از کشور را شرط موفقیت خواند. او هم.چنین صحت و سلامت محتوا را مورد توجه قرار داد و بار دیگر تخصصی بودن حیطه‌هایی نظیر گردشگری، محیط زیست و … را یادآور شد. او از متخصصین حوزه گردشگری دعوت کرد تا پیش از تولید محتوای سلیقه‌ای به شناسایی پرسونا (مخاطب‌شناسی) بپردازند.
معرفی ویژگی‌های محتوای خوب در بخش بعدی این گفتگو دنبال شد.
مدیر آکادمی گردشگری ایران تأمین همزمان نیاز مخاطب و هدف تولیدکننده محتوا را شرط اصلی حصول به تولید محتوای خوب معرفی کرد. به گفتهً وی استفاده بهینه از تکنیک‌های روز برای رساندن مخاطب به هدف تولیدکننده همهٔ آن چیزی‌است که توسط محتوای خوب انجام می‌شود. بروج هم‌چنین اشاره کرد که روند توسعه از جزء به کل (پایین به بالا) در کشور تاکنون این فرصت را مهیا کرده که با تفکر، آگاهی و آموزش متخصص و تجربه بتوان برای حمایت و تأمین زیرساخت از متولیان بالادستی و دولت کمک گرفت. او تخصص، تجربه و صبوری را در تأمین بازاریابی محتوای دیجیتال الزامی خواند. او از تجربه فرآیند تعالی پروژهً قطب‌نما در پس بستر ddsafar.com برای ترجمان دانش روز دنیا در کشور گفت تا سهمی در بهبود بخش نرم‌افزار (علم مدیریت و نیروی انسانی) حوزه گردشگری در عصر دیجیتال ایفا کند.
محمد یاری نیز در این بخش به عدم پایایی استارتاپ‌های گردشگری به دلیل نقصان این نرم‌افزار اشاره‌ کرد. وی در ادامه از برتری انواع محتوا در حوزه گردشگری پرسید.
آرش نورآقایی ضمن مفید دانستن همه انواع محتوا از جمله محتوای متنی، پاسخگویی محتوا به

۵W (why،, where, when, who, what)

را شرط موفقیت محتوا معرفی کرد و از برخی ویژگی‌های محتوای خوب به ترتیب ادامه نام برد: به یاد ماندنی بودن، صحت داشتن، باور کردنی و قانع‌کننده بودن، مهم بودن، مفید بودن، فراگیر بودن، الهان‌بخش و شورانگیز بودن.
وی گفت برای تولید محتوای مفید لازم است به آینده گردشگری فکر کرد، روند رو به رشد را حدس زد، ایران را شناخت و در مسیر پیش‌بینی شده گام برداشت.
نورآقایی همگام شدن با عصر دیجیتال را در شئون مختلف برای استفاده از فرصتهای موجود یادآور شد.
تجربهً تولید محتوای گردشگری ادبی در قالب کوتاه‌نوشته‌ای بر حسب الفبای فارسی و مقاصد گردشگری و کتاب »از دل ایران تا تن جهان» و خلق رابطهٔ گردشگری و روانشناسی در پس تبیین اجزای خانهٔ ایرانی و مؤلفه‌های روان‌شناختی از دیگر موضوعاتی بود که برای تولید محتوای متناسب با مزیت‌های ایران تشریح شد.
میزبان این گفتگو در بخش سوم از متولی شناساندن ایران واحد به ایرانیان پرسید. نورآقایی به تعاریف متنوع و شخصی ایرانیان اشاره کرد، مزیتهای نسبی کشور یونان را برشمرد و از مزیت رقابتی آن برای انتخاب اسطوره‌ها در خلق برند گردشگری آن کشور تعریف کرد. انتخاب لبخند به عنوان وجه تمایزی که کشور تایلند به این منظور برگزید نمونهً دیگری از این دست بود. هم.چنین ابعاد مختلف انتخاب نماد سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران بطور اجمالی مطرح شد. در این بخش نورآقایی از اهمیت تداعی نماد در ذهن مخاطب گفت.
نماینده میراث آرکا در واپسین بخش این گفتگو از فرصت شناسایی محتوای تولیدشده در اکسپوی دوبی گفت و از مخاطبین برای ملاحظهٔ گزارش اخیر در وبسایت شخصی www.nooraghayee.com دعوت کرد.
این گفتگو با توصیهً مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش برای تجویز ایران و تأکید مدیر آکادمی گردشگری ایران بر همراهی همدلانه در این راه پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا