اخبار

ایران از نگاه سفرنامه‌نویسان خارجی قرن ۱۴ شمسی

«ایران از نگاه سفرنامه‌نویسان خارجی قرن ۱۴ شمسی» عنوان وبیناری بود که در قالب یکی از مقدمات «سمپوزیوم ملی یکصدسال گردشگری ایران» پیش از ظهر دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
این وبینار با میزبانی آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهً میراث و‌گردشگری گیلگمش و همراهی سخنرانان مهرنوش کاووسی، محمد بهرام‌زاده، مهرداد کریمی و مسعود دادبخش از بنیاد ایران‌شناسی و پویان تطهیری مقدم، طراح و مجری تورهای بین‌المللی راه ابریشم مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.
محمد بهرام‌زاده، عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی در بخش آغازین این گفتمان از اهمیت کسب اطلاع از دانش جمعی پژوهشگران گردشگری و آسیب‌شناسی این حوزه برای تدوین استراتژی و نقشه‌راه یکصد سال آیندهٔ آن گفت. ایشان ضمن توجه به اهداف اصلی گردشگران مستشرق مندرج در سفرنامه‌های ایشان به شناسایی شاخص‌های فرهنگی ایران از جمله سلامت روان، امنیت، نظام مدنی، معماری بومی، ابنیه بومی و …، تهاتر و تعامل فرهنگی با غرب، انتقال علوم و فنون به ایران در ازای بدایع تاریخی و فرهنگی در خلال این سفرها اشاره کرد.
مهرداد کریمی به تفاوت دیدگاه نظاره‌گر و مشاهده‌کننده به مثابه مسافر و گردشگر در گردشگری شهری پرداخت. وی با اشاره به نمونه‌ مشاهدات ویتا سکویل وست به عنوان «مسافر تهران» اعم از نامناسب‌بودن راه‌ها، بی‌توجهی به حقوق حیوانات، بلاتکلیف ماندن امور اداری و … به نقش سفرنامه‌ها در تبیین خلاقانه سیمای کلی شهر توجه داد.
نورآقائی ضمن تأکید بر نقش گردشگر خلاق در این بخش، از مهرنوش کاووسی برای ارائه نتایج پژوهش معماری در دوران قاجار بر اساس سفرنامه‌ها دعوت کرد.
کاووسی ضمن شرح اجمالی عناصر اصلی شهرهای باستانی و اسلامی ایرانی و نقش اجتماعی-سیاسی هریک از آنها در الگوی شهرسازی به تفاوتِ نما، پلان و تزئینات اماکن مختلف حکومتی، عمومی و شخصی در شهرهایی چون اصفهان، تهران، قزوین و‌ تبریز پرداخت.
شرح مختصر تحولات فرهنگی عصر رضاشاه از منظر سفرنامه‌های متعدد در ادامهً این بخش توسط مسعود دادبخش ارائه شد. به زعم وی روند تغییرات ایدئولوژیک مدنظر رضاشاه و نقش فرهنگ بومی و تمدن باستانی موجب شد تا روایت گردشگران مختلف غربی از ایران حاکی از آغاز ورود ضعیف مدرنیته به ایران باشد.
پویان مقدم با نگاهی به سفرنامهً سون هدین از کویرهای ایران به اهمیت چشم‌اندازی که گردشگر از یک مقصد دریافت می‌کند اشاره داشت. ایشان ضمن توجه به اهداف استعمارگرایانه دولتهای انگلیس، روسیه و آلمان در دورهً موردنظر، نقش مستشرقین را در شناسایی مناطق کمترشناخته‌شده، روایت صریح و بی‌پرده ایشان از مقاصد در سفرنامه‌ها و اهمیت دریافت آنها را در اتخاذ تصمیمات سیاسی گوشزد کرد.
آرش نورآقائی در بخش پایانی ضمن برشمردن اهم موارد مطروحه از همراهی سخنرانان و مخاطبین سپاسگزاری کرد.
این وبینار با همکاری شورای هماهنگی سازمانهای غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایکوم ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا