اخبار

قصه‌ها و غصه‌های سعدآباد

نخستین شامگاه اسفند ۱۳۹۹ فرصتی فراهم شد تا با گفتگوی مجازی جناب آقای محمدابراهیم لاریجانی، معاون اجرایی مجموعهٔ فرهنگی تاریخی سعدآباد و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش، قصه‌ها و غصه‌های این مجموعه برای روشنگری مخاطبین واکاوی شود.‌
در سخن آغازین به پیشنهاد نورآقائی از دلایل اهمیت مجموعهً سعدآباد گفته شد؛ لاریجانی به مساحت ۱۲۰ هکتاری این باغ‌موزه اشاره کرد، توالی و گذار سه دوره معماری را در این محدوده یادآور شد، به معرفی ظرفیتهای معماری، هنری، تاریخی و تنوع زیستی آن پرداخت و از ۱۳ موزه و گالری فعال در این مجموعه اعم از موزه هنرهای زیبا، موزه اسناد و آلبوم‌های سلطنتی، گالری مینیاتور استاد بهزاد، گالری استاد فرشچیان، گالری خوشنویسی استاد میرعماد، موزه ظروف سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی، موزه آشپزخانه، موزه سلاحهای درباری، موزه برادران امیدوار، کاخ ملت (سفید)، کاخ سبز، موزه نظامی و‌موزه آب یاد کرد.
ایشان مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد را قابل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی در یونسکو دانست.
در ادامهٔ این بخش، مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش به مقایسه شرایط استفاده از محوطه و ابنیه تاریخی مشابه در سایر کشورهای جهان پرداخت؛ وی تسهیل استفاده عموم از این میراث ملی را پیشنهاد کرد.
توجه به نقش رسانه‌ها و محتوای منتشرشده توسط خبرنگاران در شفاف‌سازی مشکلات موجود در حفاظت از میراث کشور و ارائه راهکارهای مناسب از دیگر موضوعات مورد توجه در این گفتگو بود؛ معاون اجرایی مجموعهً سعدآباد با تشریح تجارب مختلف در این خصوص از سهم این گروه در توفیق به دستاوردهای ذیربط گفت.
غصه تأمین منابع مالی برای سامان بخشیدن به بخش‌های مختلف طبیعی و تاریخی از جمله مرمت ابنیه و اشیاء، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات، فضای سبز، دفع زباله، احیا قنوات، لایروبی آبروها و … در این مجموعه از جمله موارد مطروحه بود؛ نورآقائی در این خصوص به اهمیت تبیین انواع سناریو برای درآمدزایی از طریق مشارکت ملی را یادآور شد.
محمدابراهیم لاریجانی در این بخش از نقصان اقتصاد هنر در این مجموعه گفت.
نگرانی عدم رعایت حریم و منظر مجموعه سعدآباد به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه در حواشی آن، حراست از گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد و تنوع گونه‌های جانوری محدوده این مجموعه از دیگر مواردی بودند که به تفصیل مورد توجه قرار گرفتند.
معاون اجرایی مجموعه سعدآباد هم‌چنین از اقدامات اخیر برای احیای ۴ رشته قنات (از ۱۲ رشته)، شناسنامه‌دار کردن و تراشه‌گذاری درختان و سامان‌دهی به مخازن اشیای هنری گفت.
تعداد بازدید از این مجموعه از موارد اخیر در این گفتگو بود. لاریجانی این تعداد را حدود ۲/۵ نفر-بازدید در طول سال اعلام و برای افزایش آن به شیوه‌های خلاق ابراز امیدواری کرد.
ایشان از دانشجویان، پژوهشگران، راهنمایان گردشگری و علاقه‌مندان برای همکاری با دفتر تازه‌تأسیس ارتباط با دانشگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در رشته‌های مختلف دعوت به همکاری کرد. لاریجانی به امکان استفاده از کتابخانه موجود شامل ۳۰ هزار جلد کتاب و عکاسخانه دارای حدود ۲۰ هزار عکس اشاره داشت.
این گفتگو‌ با سپاس از همراهی مخاطبین و پاسخ به پرسشهای ایشان پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا