#تحول_برای_سده_نواخبار

بومگردی و نوسده

«بومگردی و نوسده» عنوان گفتگوی مجازی بود که در شامگاه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با میزبانی جناب اکبر رضوانیان، نایب‌رئیس جامعه حرفه‌ای بومگردی کشور و مدیرعامل مجموعه بومگردی فرهنگی خونه نقلی کاشان برگزار شد.
آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش در این گفتگو از اهم اقداماتی گفت که برای پایداری خانه‌های (اقامتگاه‌های) بومگردی کشور با رویکرد جهانی، قابل تأمل و لازم‌الاجرا هستند.
نورآقائی در سخن نخستین به پیشینهٔ آیین گذار (زمانی و مکانی) و اهمیت مهیا شدن برای ورود به سدهً نو گفت و سال ۱۴۰۰ شمسی را محملی به مثابه پیشواز این گذر معرفی کرد. وی فرصت موجود تا سدهٔ ۱۵ شمسی را امکانی برای اندیشیدن به منظور بهترشدن برشمرد و توسعهٔ پایدار خانه‌های (اقامتگاه‌های) بومگردی را به عنوان بخشی از صنعت گردشگری نیازمند معنا و درک فلسفهٔ این جریان دانست.
او به مفهوم خانهً ایرانی و هرآنچه از اندرون آن برای میهمان متباین می‌شود توجه داد؛ بر لزوم مستند کردن تجربیات مهمان‌نوازان در خانه‌های بومگردی تأکید داشت؛ خلاقیت برای بازاریابی و ارائه خدمات را گوشزد کرد و کسب دانش بهره‌برداری از این تأسیسات را یادآور شد.
نورآقائی علیرغم روال موجود، تصور چشم‌انداز و تدوین بیانیه (مانیفست) جامعه حرفه‌ای بومگردی کشور را برای دوره‌ای مشخص لازم دانست.
ایشان با اشاره به کلیدواژه‌هایی چون خانه، راز، خوانایی، معماری عاطفی، حضور، کم‌شتاب و … برای معرفی ارزش‌های اساسی (core values)، شعار (slogan) و برندینگ از اعضای این جامعه و ذی‌نفعان در آستانهً نوسده دعوت کرد.
شناخت، احیا و تقویت سبک زندگی سنتی ایرانی نظیر معماری، آیین‌های نانوشته در مواردی نظیر بازی‌های بومی، شب‌چره و … برای زینت آداب مهمان‌نوازی بخش دیگری بود که در ایم گفتگو مورد توجه قرار گرفت.
درک معانی مستتر در ادبیات ایران و بهره‌گیری از آن در طراحی خدمات گردشگری این خانه‌ها (اقامتگاه‌ها) مزیت قابل استفاده دیگری بود که یادآوری شد.
نورآقائی از اهالی این جامعه دعوت کرد تا با تشکیل اتاق فکر گردشگری (Tourism Think Tank-TTT) ضمن پیشبرد اهداف صنفی، با مرمت ارزش‌ها و داشته‌های ناملموس به مسئولیتهای فرهنگی نیز پرداخته شود؛ وی درک و کشف حکمت کهن برای خلق رویکرد جدید را شاه‌کلید توسعهٔ مطلوب این بخش دانست.
نایب‌رئیس جامعه حرفه‌ای بومگردی کشور نیز ضمن قدردانی از همراهان از اهالی بومگردی کشور برای عضویت و مشارکت مؤثر در این جامعه دعوت کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا