اخبار

تحلیل تجربهٔ فعالیت داوطلبانه

سهم نسبتاً ناچیز فعالیت‌های داوطلبانه در کشور ما از یک سو و نتایج درخشان حاصل از این نوع فعالیتها از سوی دیگر موجب شد تا افسانه احسانی، فعال اکوتوریسم و توان‌افزایی جوامع محلی و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش از چالش‌ها و فرصتهای نهفته در این شیوه از یاریگری بگویند.
این گفتگوی مجازی شامگاه ۸ بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.
انجام پروژهٔ «اهل کاشانم» همزمان با همه‌گیری کووید-۱۹ در فرصت ۷ماهه به عنوان نمونه‌ای از کار داوطلبانه در مسیر پیشبرد فرهنگ کشور، بهانه‌ای برای این گفتگو بود.
در این گفتگو به تجارب کار داوطلبانه در مقام عضو یا مدیر تیم اشاره و کلیدواژه‌هایی چون بهداشت روان، سلامت ذهن و جسم، بازپروری روان، رضایت از زندگی و … به عنوان دستاوردهای نهایی این رویه مورد تأکید قرار گرفت.
شناسایی و اعلام انتظارات داوطلب، بررسی عوامل تحقق و رضایت حاصل از «موفقیت جمعی» و آموزش در حین کار برای پیشگیری از ناکامی در اینگونه از فعالیتها از عناوین دیگر این گفتگو بودند.
از سوی دیگر نحوهٔ راهبری، شخصیت کاریزماتیک راهبر، چگونگی تعاملات اجتماعی و سازوکارهای ارتباط با ذی‌نفعان پروژه‌های داوطلبانه مورد توجه قرار گرفتند.
تمرکز بر «هدف» کار داوطلبانه مهمترین عامل توفیق تیم معرفی شد.
در ادامه این گفتار از فرصتها و تهدیدهای موجود در جریان فعالیت‌های داوطلبانه به عنوان عوامل هم‌چنین دوسوی قضاوت حول کار داوطلبانه اعم استعمار نوین و پیش‌برنده یا بازدارندهٔ توسعه‌یافتگی جوامع سخن به میان آمد.
این گفتگو با یادآوری تجارب یاریگری در خرده‌فرهنگهای ایران‌زمین و سابقهٔ برگزاری آیین مختلف مرتبط در مناسبات اجتماعی و قدردانی از داوطلبین همراه در طی پروژه‌های اجراشده و در دست انجام پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا