#تحول_برای_سده_نواخبار

نوسده؛ ابهام و اشتیاق

در انتهای ‌دومین هفته از دی‌ماه ۱۳۹۹ فرصتی دست داد تا در آستانهً گذر از چهاردهمین سدهً شمسی از ابهامات و چرایی اشتیاق برای ورود به سدهٔ نو شمسی گفته شود. محمد درویش

نورآقائی با شرح اجمالی پیشینهً طرح ایده نوسده در مردادماه ۱۳۹۷ به لزوم حمایت اندیشمندان،و دغدغه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران‌ پرداخت و در سخن آغازین مراتب قدردانی خود را از محمد درویش از این طرح همچون طرح‌های شایستهً دیگری در حوزه محیط زیست چون درج نقش تصویر یوز در پیراهن تیم ملی فوتبال ابراز کرد.

ایشان نظر به اعلام نظرهای متفاوت و مناقشه‌برانگیز در خصوص زمان تاریخی ورود به سدهً پانزدهم شمسی با شرح دلایل مستند و علمی به رفع این ابهام پرداخت.

مدیرمسئول فصلنامهً گیلگمش هدف از برگزاری این گفتگو را ایجاد فضایی برای تعامل پژوهشگران، ایران‌شناسان و فرهیختگان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی معرفی کرد.

محمد درویش نیز در ابتدای سخن ضمن انتقاد از عملکرد رسانه‌ها از اطلاع‌رسانی درست در خصوص آغاز قرن نو، این دوران گذار را بزنگاهی ویژه برای نسل حاضر ایران دانست. درویش با ذکر نمونه‌های متعدد از اجحافی که طی قرن ۱۴ شمسی در حق محیط زیست این سرزمین شده، فرصت باقی‌مانده را مجالی برای اعتلای تاب‌آوری و برنامه‌ریزی استراتژیک زیست‌محیطی کشور خواند؛ وی در این بخش به غارت گونه‌های جانوری در آستانهً جنگ جهانی اول توسط ارتش شوروی، انقراض ببر ایرانی و شیر یال‌کوتاه ارژن و شکار بی‌رویه با هجوم به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده و برگزاری مانورهای نظامی در پارک ملی کویر، فرونشست زمین، حفر بی‌رویهً چاه‌ها و قطع گستردهً درختان جنگلهای هیرکانی و زاگرس اشاره کرد.

مدیر وبلاگ بیابان‌زایی تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور برای احیای تالاب‌ها را از جمله عوارض بی‌توجهی به این کهن‌زادبوم برشمرد.

در ادامهٔ این بخش آرش نورآقائی به لزوم آماده‌سازی جامعه برای تحول در حوزه‌های مختلف به منظور دستاوردهای شایان در سدهٔ نو پرداخت.

او هم‌چنین از انفعال مراجع تاریخ‌نگاری کشور چون مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای اطلاع‌رسانی انتقاد کرد.

محمد درویش با اشاره به بی‌برنامگی سازمانها و مؤسسات مختلف و متولی برای برگزاری آیین ورود به سدهٔ نو نه تنها برای نوروز ۱۴۰۰ (علیرغم اشتباه فاحش) که برای نوروز ۱۴۰۱، از عدم وجود حافظهً تاریخی (شفاهی یا مکتوب) گفت. ایشان نبودِ تجربهٔ برگزاری آیین ورود به سدهً حاضر یا اطلاع از آن را از جمله مواردی برشمرد که برگزاری شایستهٔ برای نوسدهً شمسی (قرن ۱۵ شمسی) را دشوار می‌کند.

وی همچنین از هنرمندان در حوزه‌های مختلف چون موسیقی، سینما، تئاتر و … دعوت کرد تا به مناسبت این آیین با خلق آثار فاخر، مردم ایران و جهان را برای مواجهه با این رویداد ارزشمند آماده کنند.

مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش نیز با اشاره به نتایج پژوهش در خصوص تجارب سایر کشورها برای ورود به هزارهً سوم و قرن ۲۱ میلادی و انجام اقدامات زیرساخت و نمادین متعدد، از تک‌تک هموطنان برای همفکری دعوت کرد.

نورآقائی در ادامه از ترجمهً کتاب «آداب دیجیتال» و تهیهً کتاب، بازی و واقعیت افزودهً «اهل کاشانم» در این راستا سخن گفت.

محمد درویش در بخش دوم این گفتگو ضمن اشاره به نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی کشور و لزوم آسیب‌شناسی برای تداوم انگیزه و امیدبخشی، اهمیت دقت تقویم جلالی را یادآور شد. نورآقائی نیز ضمن تأیید ایشان، رویداد نوسده را فرصتی مغتنم برای معرفی جلوه‌های مختلف فرهنگی ایران معرفی کرد و در این میان از ادبیات، خوراک، پوشاک، موسیقی، هنرهای دستی و … یاد کرد.

آرش نورآقائی با اشاره به هماهنگی‌های مختلف با دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده طی یک سال اخیر به لزوم دیپلماسی نوسده برای اعتلای سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایران فرهنگی با همراهی کشورهای همسایه پرداخت.

او در این بخش از جغرافیای ذهنی مولانا و فردوسی یاد کرد.

محمد درویش نیز با تأکید بر لزوم همراهی پارسی‌زبانان بر امکان معرفی دلپذیرتر فرهنگ و تمدن پارسی به کمک رویداد نوسده توجه داد.

ایشان تشکیل ستادها و سمن‌های نوسده را در استانهای مختلف کشور پیشنهاد داد تا ضمن دریافت پیشنهادات مختلف، مطالبات جامعه قابل طرح باشد.

در پایان این گفتگو نورآقائی با قدردانی از حضور مخاطبین خواستار همراهی و حمایت مردم و مسئولین کشور در شکل‌گیری بینش جمعی و تدوین راهکار ورود شایسته به سده نو شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا