اخبار

تحلیل روند اخیر بازار کار در گردشگری

«تحلیل روند اخیر بازار کار در گردشگری» عنوان گفتگوی مجازی بود که در شامگاه چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ پس از گذشت نیم‌سال از همه‌گیری جهانی بیماری کووید۱۹، به میزبانی آرش نورآقائی مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش برگزار شد. مهمان این گفتگو جناب وحید فرجی جبه‌دار، راهنمای گردشگری و تحلیلگر داده در حوزه منابع‌انسانی بود؛ ایشان در حال حاضر شهر استانبول ترکیه در رشتهٔ اقتصادسنجی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کند. آنچه در پی می‌آید حاصل تحقیقی‌است که توسط ایشان به منظور تسهیل کاریابی بر اساس مهارت‌ها انجام گرفته‌است.

نورآقائی در مقدمهٔ این گفتگو به شعار اخیر سازمان جهانی جهانگردی مبنی بر آینده‌ای بهتر برای همهٔ مشاغل (a better future for all) اشاره کرد.

وحید فرجی در سخن آغازین از پیش‌بینی سازمان جهانی کار برای نرخ بیکاری ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ برابر ۱۹۵ میلیون شغل (حدود ۷ درصد نیروی فعال پیش از همه‌گیری) به عنوان یک‌ تهدید گفت و در عین حال این دوره را فرصت مناسبی برای آموزش و بازآموزی دانست.
ایشان از نرخ تعدیل نیرو در بنگاه‌های اقتصای نظیر Uber، Expedia و Booking.com گفت و مهمترین دلیل اتخاذ این استراتژی را مبهم بودن شرایط آتی معرفی کرد؛ هم‌چنین تعدیل پلکانی را عنوان گامی برای حفظ نسبی اعتبار بنگاه‌های اقتصادی صاحب‌نام برشمرد. فرجی بالابردن هزینهٔ سفر را از سوی برخی خطوط هوایی راهکاری برای حفظ نیرو خواند‌. وی تعدیل ۱۷۰۰۰ نفر از نیروی کار یک خط هوایی از ایالات متحده آمریکا را بزرگترین تعدیل در این بخش و نرخ کاهش خدمات در مجموعه هتل‌های Hilton و Marriott را بزرگترین خسارت در صنعت هتلداری معرفی کرد.

آرش نورآقائی در ادامه جویای پیش‌بینی ادامه این روند شد و وحید فرجی بر اساس اعلام صاحب‌نظران روند فعلی را تا پایان سال میلادی جاری ادامه‌دار و حصول به تغییرات معنی‌دار و مطلوب را پس از حدود ۴ سال محتمل دانست.

ارائه تجربه شرکت اینترنتی Airbnb در بخش بعدی این گفتگو مورد توجه قرار گرفت.
فرجی به طراحی تجربه در این شرکت برای تعدیل نیروی حدود ۱۸۹۰ نفر (از ۷۵۰۰ نفر) با رعایت اصول اخلاقی و تنظیم کتابچه استعداد (talent directory) جهت فراهم آوردن بازار کار برای این گروه اشاره کرد.

توجه به خرید تجربه سازمان‌ها و افراد، لزوم همسو شدن با سرعت فزایندهٔ تکنولوژی‌ها دیجیتال در صنعت گردشگری، اهمیت خلاقیت در طراحی تجربهٔ سفر نظیر بازی‌سازی (gamification) و تاب‌آوری برای عبور از شرایط موجود از دیگر موارد این گفتگو بود.

این تحلیل‌گر داده به مقایسهٔ نسبی خسارت صنعت گردشگری در کشورهای اسپانیا، ترکیه و ایران در یک نگاه پرداخت و اهمیت اخذ استراتژی درست و فروش تجربه از طریق تولید و ارائه ناب محتوا با بهره‌گیری از امکانی نظیر واقعیت افزوده (AR) را یادآور شد.
آرش نورآقائی نیز در این بخش از توجه انتشارات DK در تولید خلاق محتوای کتب راهنمای گردشگری در سال‌های اخیر به کمک ابزارهای دیجیتال گفت.
ایشان از فرجی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آینده بازار گردشگری در ایران پرسید.
وخید فرجی بیش از مؤثر شمردن عواملی نظیر تحریم‌های اقتصادی از عدم صحت و کفایت داده‌های این صنعت در برآورد آمار معتبر سخن گفت. او هم‌چنین به لزوم حمایت از خسارت‌دیدگان نظیر راهنمایان گردشگری، شناسایی مهارتهای آنها و آگاهی از دستورالعملهای جهانی و رعایت پروتکل‌های جهانی اشاره کرد.

آرش نورآقائی سهم انواع سفرهای کوله‌کردی، تک‌نفره و بدون راهنما ( solo travellers) از دیگر عوامل مؤثر بر بخش خدمات راهنمایان گردشگری را یادآوری و بر اهمیت آموزش، تقویت مهارت‌ها و استفاده از بسترهای دیجیتال با رویکرد digital transformation (شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۹) تأکید کرد‌.

برشمردن لزوم توجه به خلق و ارائه ایده برای استفاده از سرمایه‌های موجود، آموزش و توسعهٔ مشاغل میان‌رشته‌ای با توجه به مهارت‌ها، عناوین پایانی این گفتار بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا