اخبار

واکاوی روند توسعه گردشگری شهرستان کاشان طی دهه اخیر

تلاش جمعی از علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان توسعه پایدار و گردشگری در حوزه فرهنگی کاشان طی دهه اخیر انگیزه‌ای شد تا در شامگاه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ با میزبانی آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش، میزگرد مجازی برای واکاوی این روند، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و بررسی نقاط قوت و ضعف آن در شبکه اینستاگرام برگزار شود.

به این منظور بانو‌ ستاره طالبیان- مدیر هتل نگارستان، آقایان اکبر رضوانیان- مدیرعامل مجموعه بوم‌گردی فرهنگی خونه‌نقلی، امیدرضا کاظمی- مدیرعامل شرکت مشاوره هتلداری آریازرین و محمدصادق آقایی، مشاور هتلداری و گردشگری برای تبادل نظر دعوت شدند.

آرش نورآقائی در مقدمه این گفتمان به دستاوردهای فعالان گردشگری در کاشان اشاره کرد.

امیدرضا کاظمی، فعال غیربومی منطقه و مدیرعامل سابق هتل‌سرای عامری‌ها، نخستین مهمان این برنامه ضمن اشاره به سابقه سکونت خود در این شهر، اهمیت دیرینه فرهنگی- هنری کاشان را مورد توجه‌ قرار داد. او هم‌چنین به گردشگرپذیری جامعه محلی و سرمایه‌گذاری افراد غیر بومی در منطقه پرداخت.
ایشان در پاسخ به پرسش میزبان، جانمایی کاشان در مسیر سفرهای غالب کشور، توانایی این منطقه در خلق نوستالژی برای گردشگر و وجود تعداد مناسب مقاصد هتلی (Hotel Destination) را از مهمترین عوامل توفیق کاشان در دهه اخیر دانست و ضمن تأکید بر اصالت، هویت بومی و حسن مهمان‌نوازی بر لزوم انسجام مردم و مسئولین و آموزش برای تداوم این امر توجه داد.
در ادامه این گفتار با حضور محمدصادق آقایی به اهمیت نحوه مرمت و دمیده شدن روح حیات در کالبد بناهای تاریخی کاشان پرداخته شد.
آقایی فرآیند احیای صنایع دستی، دانش و مشاغل بومی را به مثابه تولید محتوای ناب برای بناهای تاریخی، عامل حفظ هویت و تقویت عرق این زیست‌بوم دانست. وی مرمت اصولی بناهای تاریخی در بافت فرسوده و شکوفایی تاریخ و فرهنگ کاشان را به این سبب مورد توجه قرار داد.
او از سوی دیگر بر کیفیت خدمات و توانمندی خدمه مهماندار اشاره کرد.
آقایی نیز عجین بودن هنر در خُلقیات جامعه میزبان را عامل مؤثری در کسب مهارت ذیربط و رغبت کاری معرفی کرد و آموزش را برای جلب رضایت بالاتر شغلی لازم دانست‌.
با پایان این بخش آرش نورآقائی از اکبر رضوانیان در خصوص نقاط قوت و ضعف روند توسعه کاشان تاکنون پرسید.
رضوانیان در ابتدای گفتار خود توجه داد که کاشان هیچ‌گاه پایتخت ایران نبوده و توسعه‌ کاشان تنها مرهون اقدامات خودِ مردم منطقه و جامعه محلی‌است. رضوانیان به رویدادهای حوزه فرهنگی کاشان اشاره و بر تدوین برنامه گردشگری کم‌شتاب و متناسب با این رویدادها به منظور تداوم توسعه منطقه تأکید کرد.
او بر لزوم حفظ تنوع هنرهای بومی و اصالت بناهای تاریخی توجه داد و همگون‌سازی در مرمت را یکی از تهدیدهای اخیر برشمرد.
مدیرعامل مجموعه بوم‌گردی فرهنگی خونه‌نقلی در ادامه از یک سو به نقش مردم کاشان و همدلی مسئولین به عنوان عوامل راهگشای توسعه موجود اشاره کرد و از سوی دیگر ار نقاط منفی و تهدیدهای موجود در استراتژی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان منطقه اعم از فعالیتهای مخرب معادن، کارخانه سیمان، کارخانه فولاد و … نام برد.
ایشان هم‌چنین یادآوری کرد که تأمین اقامتگاه تنها یک حلقه از زنجیره تأمین خدمات گردشگری را مرتفع می‌کند و توجه به حفظ و احیای صنایع دستی، سوغات، حمل و نقل، خوراک، راهنمای تخصصی و … را مورد تأکید قرار داد.

حمایت از فرهنگ و هنر موضوع دیگر این گفتمان بود. آرش نورآقائی بورژوا (سرمایه‌داری مالی) و عرق مذهبی را در سراسر دنیا دو عامل حمایت از هنر معرفی کرد و خواستار بررسی نقش مؤثر این عوامل در توسعه کاشان از حمیدرضا کاظمی شد.
کاظمی ضمن یادآوری پیشینه فرهنگی کاشان در شکوفایی تلاشهای اخیر از نقش دغدغه‌مندان و پیشکسوتانی نظیر خانم‌ها بلوچ، منوچهری، مدنی، ماحوزی و سروشفر و آقایان تقی‌زاده، حلّی، امینیان، محلوجی، بصیری و روشن یاد کرد.
حضور آقای مهدی نورآقایی، از مدیران هتل اسپیناس‌پلاس در بین مخاطبین این گفتمان موجب دعوت ایشان به هم‌اندیشی شد.
آرش نورآقائی نظر ایشان را در خصوص نحوه مهمان‌داری در هتل‌ و اقامتگاه‌های مدرن کاشان جویا شد.
مهدی نورآقایی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده، لزوم بهره‌گیری از استانداردهای جهانی را در نحوه خدمات بوتیک‌هتلها و هتل‌های مدرن یادآور شد و آموزش به روز پرسنل در این بخش را پیشنهاد داد.
علیرغم تلاشهای مکرر میزبان و به دلیل اختلال اینترنت، امکان حضور بانو ستاره طالبیان در این برنامه میسر نشد.
آرش نورآقائی ضمن پوزش از بابت این نقصان، به اهمیت حضور بانوان در صنعت گردشگری و نقش مؤثر آنها در بخش‌های مختلف اشاره کرد و شعار سازمان جهانی گردشگری را در سال ۲۰۰۷ برای تأکید به شرح زیر یادآور شد:

Tourism opens doors for women

محمدصادق آقایی نیز توسعه کاشان را مدیون حضور بانوان در بخش‌های مختلف مدیریت و اجرایی دانست. او هم‌چنین از آقایان محمود ساطع، اقتصادی، عطارها، خوشنویس، فدوی، گلکار، روشن‌بخت، مرشدی، تفضلی، لاجوردی، راهب و خانم ضرابی برای خدمات راهگشای آنها در این راه قدردانی کرد. ایشان کاشان را وامدار این «اولین‌ها» دانست.
وی راه‌اندازی موزه فرش، موزه گلاب‌گیری، موزه پارچه‌ها و بافته‌های قدیمی و احیای حمام‌های سنتی را در آینده نزدیک به مخاطبین نوید داد.

محمدصادق آقائی گردشگری موضوعی را مناسب‌ترین نوع مکاشفه در کاشان معرفی و در چنین شرایطی برنامه سفر سه‌ روزه را به این منطقه پیشنهاد کرد.

در بخش پایانی این گفتمان، آرش نورآقائی از اکبر رضوانیان دعوت کرد تا پیش‌بینی خود را برای هدف شناخته‌شدن کاشان به عنوان «مقصد» گردشگری اعلام کند.
رضوانیان ضمن تأکید بر لزوم حفظ هویت محلی، واکاوی شرایط موجود و تأمین همه عوامل زنجیره تأمین گردشگری این حوزه، تحقق این اهداف را طی یک برنامه پنج‌ساله آتی ممکن شمرد.

آرش نورآقائی در خاتمه ضمن سپاس از همراهی میهمانان و مخاطبین و پوزش از خانم طالبیان بابت مقدور نشدن امکان حضور ایشان، برگزاری چنین جلسات هم‌اندیشی را برای سایر شهرهای غنی کشور الزامی دانست، کاشان را یک شهر خلاق و عاطفی معرفی کرد و شروع تدوین و تألیف کتاب کاشان را به عنوان اولین کتاب راهنمای گردشگری فاخر داخلی برای ورود به سده نو نوید داد.

علاقه‌مندان به مشاهده این میزگرد مجازی می‌توانند به تلویزیون صفحه اینستاگرام (IGTV) آرش نورآقائی مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا