دسته‌بندی نشدهمقاله‌هاهم‌راه

موزه‌های تَراپیوسته به روایت موزه ملک

رضا دبیری نژاد

سازمان‎های جهانی گردشگری و موزه‌ها برای فعالان این دو عرصه در سال ۲۰۱۸ میلادی از موضوعاتی مشابه سخن به میان آورده‌اند. «ایکوم »، شورای جهانی موزه‌ها هم با تأثیر دنیای دیجیتال بر شرایط جدید اجتماعی، از موزه‌های تراپیوسته و رویکردهای نو می‎گوید. حالا جهان دیجیتال بخش جدانشدنی از زیست ما شده و نمی‌شود آن‎را مجازی و فرع بر زندگی فرض کرد. زیست دیجیتال چنان پیشروی کرده که نمی‌توان حوزه‌ای را بی‌تأثیر از آن دانست. حتی شیوه اندیشیدن انسان معاصر هم شیوه‌ای دیجیتال شده است و افراد برای خود در این جهان مجازی هویت‌سازی می‎کنند.

وقتی از تحولات دیجیتال در عالم گردشگری و موزه‌داری صحبت می‌کنیم، منظور فقط ابزار و یا ارتباط نیست، بلکه جهان دیجیتال جهانی است که ما را احاطه کرده و وادار به تجربه و اندیشه می‌کند. آن‎چه محور تجربه دیجیتال در حوزه‌های گردشگری و موزه‎داری است، تبدیل موزه یا جاذبه‎های گردشگری به بدل مجازی نیست. بلکه تولید تجربه‌ای برآمده از ویژگی‎های دنیای نو و شیوه اندیشیدن در آن است. از این‌رو نباید آن را یک ظرف حساب کرد که محتوایی را می‌توان در آن ریخت. نگاه ابزاری در سطح می‌ماند و جاذبه خود را در کوتاه مدت از دست می‌دهد. اما نگاهی که دیجیتالی شدن را یک نگرش می‌داند، به تولید خلاقانه و بی‌پایان تبدیل می‎شود که فرصت‎های تازه‌ای را فراهم می‌سازد. فرصت‎هایی که امکان استقلال شخصی برای مولدین و مخاطب محوری را برای مخاطبین ایجاد می‎کند.

شعار موزه‌های تراپیوسته حاصل دنیای جدیدی است که از آن با عنوان دنیای مجازی یاد می‌کنیم. دنیایی که شبکه‌ای از اتصال‌ها و ارتباط‌های نو را فراهم آورده است. شبکه‌ای درهم‌تنیده که عناصر به هم وصل شده را در یک وضعیت پیوستگی قرار می‎دهد. از همین رو ایکوم از عنوان «تراپیوستگی» استفاده کرده است. اما این سازمان بین‌المللی همه موزه‌ها را در این وضعیت قرار نمی‌دهد. بلکه موزه‌هایی را دارای این پسوند می‌داند که رویکردهای نوینی را سرلوحه خود قرار می‌دهند و می‌توانند به مردمان نوینی در ساحت مخاطب دست یابند.

اگر در گذشته ابزارهای ارتباطی محدودی می‌توانستند ما را به هم متصل سازند و این اتصال‌ها محدود به ویژگی‌ مجراهای ارتباطی بودند. اما امروزه دنیای مجازی از مجراهای محدود و موانع این مجراها فراتر رفته‌اند. دنیای مجازی دیوارهای موزه‌ها را می‌شکند و اجازه می‌دهد فراتر از دیوارها و حضور در مکان، امکان اتصال میان موزه‌ها و مخاطبین‎شان فراهم شود. دنیایی که آکنده از کدگذاری‌ها و نشانه‌های جدید است. نشانه‌هایی از لینک‌های پیوندی و هشتگ‎های شبکه‌ساز و یا نمایه‌ها که کوچک‌کننده اطلاعات در ساحت منابع قابل‌انتقال هستند.

برای مطالعه ادامه این مطلب به نهمین شماره از فصلنامه فارسی گیلگمش مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا