اخبار

«رؤیای سفر پاریس»؛ نخستین جلد از مجموعه کتابهای راهنمای سفر به شهرها و کشورها

«رؤیای سفر پاریس» امروزی نیست؛ خیال پاریس، شهر نور، شهر عشق و عروس شهرهای دنیا از عهد قاجار به حق در سر ما ایرانیان نیز به سان اغلب ملل جهان پرورانده شد.

گفتار مجازی در باب «معرفی کتاب پاریس» در شبکه اینستاگرام در شامکاه ۲ خرداد ۱۳۹۹ شرحی بود بر مجموعه اهداف شرکت خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایوار از انتشار این کتاب و محتوای آن.
این گفتار با همراهی نسیم فیوضات، مدیر منابع انسانی شرکت ایوار و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش برگزار شد.

بخش آغازین این رویداد با مرور قسمتهایی از فیلم کوتاه سفر مظفرالدین‌شاه به پاریس رقم خورد.
نسیم فیوضات به شرح مختصری از دلایل و نتایج سفر شاهان قاجار به اروپا و به طور ویژه پاریس بسنده کرد و از تدوین و تألیف کتابی به عنوان راهنمای سفر به پاریس خبر داد که از آذرماه ۱۳۹۸ در دستور کار شرکت ایوار قرار گرفته‌است. او ارائه فلسفه و فرآیند این پروژه را به مخاطبین این گفتار به آرش نورآقائی واگذار کرد.

نورآقائی دو دلیل عمده برای انتشار این کتاب را دغدغه تولید محتوای فاخر و به‌روز برای مسافرین و توجه به اهمیت نسخه‌ چاپی محتوا در کنار محتوای الکترونیکی برشمرد.
در ادامه از فراوانی و تجارب موفق ایوار در برگزاری تورهای پاریس سخن گفته شد، به امکان بهره‌گیری از راهنمایان مجرب در اجرای این تور اشاره شد و از حداقل چهار مقصد (شهر- کشور) دیگر در ادامه این طرح، سخن به میان آمد.

فیوضات، کتاب پاریس را مشق اول این مجموعه خواند و از ماکت این کتاب رونمایی شد.

آرش نورآقائی ضمن سپاسگزاری از کلیه همراهان در این پروژه از دو مجموعه ایوار و گیلگمش به شرح طرح جلد، پشت جلد و بخش‌های داخلی کتاب پرداخت.
ایشان تأکید کرد که محتوای متنی و تصویری برای این کتاب توسط همکاران خبره و برگزیده، تولید شده؛ به اقتضای مقاصد، از روایت سفرنگاران ایرانی قاجار به عنوان چاشنی سفر استفاده شده؛ بخش «جالب است بدانید که:» برای جذابیت بیشتر افزوده شده؛ از بخش «یک راز» گاهی حتی زبده‌ترین راهنمایان نیز مطلع نیستند و «پیشنهاد راهنما» به مثابه فوت کوزه‌گری ارائه شده‌است.
وی به بخش واژه‌نامه کتاب برای توضیح اسامی خاص و چگونگی تلفظ فرانسوی آنها اشاره کرد، از تهیه و تدوین نقشه خلاقانه‌ گردشگری پاریس برای این کتاب گفت و تولید تصاویر سه‌بعدی از جاذبه‌های پاریس را در آن مورد توجه قرار داد.

نسیم فیوضات در ادامه به امکان دسترسی به مشخصات مقاصد برشمرده در کتاب پاریس از طریق تکنولوژی QRcode پرداخت و درج اطلاعات ضروری پاریس را در بخش ذیربط یادآوری کرد.
عناوینی هم‌چون وسایل موردنیاز برای سفر به پاریس، مجموعه کتاب‌ها، فیلم‌ها و موسیقی پیشنهادی برای دریافت بهتر از این سفر و استراتژی و رویکرد تدوین مستندات راهنمای سفر در قالب trip fiction از دیگر مواردی بودند که مورد توجه قرار گرفتند.
نورآقائی این کتاب را گزیده‌ای از مجموعه ایده‌ها و محتوای خلاق معرفی کرد و از انواع موجود کتب راهنمای سفر در کشور، مواردی را برشمرد.
او اظهار امیدواری کرد تا به لطف همراهی قلم و قدم، با انتشار مجموعه کتابهای راهنمای سفر به شهرها و کشورها در شرکت ایوار امکان انتشار مجموعه‌ای تحت عنوان «ایران ۱۰۰۱» برای معرفی شایسته ایران نیز تا آستانه سده نو فراهم شود. نورآقائی تأکید کرد که سفر برای همه مردم دنیا یک حق و یک مسئولیت است و از شرکت ایوار برای فراهم ‌آوردن شرایط تهیه این کتاب و مقاصد بعدی در دست تألیف نظیر کتاب ایتالیا قدردانی کرد.

این گفتمان با نمایش فیلم کوتاهی از پشت صحنه فرآیند تدوین کتاب پاریس، اجرای مسابقه‌ای در قالب سلسله رویدادهای مجازی ایواریستا و سپاسگزاری از همراهی مخاطبین توسط نسیم فیوضات به پایان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا