نشست‌ها

نشست پانزدهم از کوره‌راه تا شاهراه؛ زبان مادری، موسیقی و گردشگری

 

پانزدهمین نشست از سری نشست‌های یکشنبه‌های گیلگمش با بانو نرگس مهرابی پا به دنیای موسیقی گذاشتیم تا در آستانه روز جهانی زبان مادری، از شگفتی‌های ارتباط موسیقی با زبان مادری بیاموزیم و با رویکردی متفاوت الزامات گردشگری موسیقایی را بشناسیم.

بخش اول این نشست با معرفی شیوه‌های متداول آموزش موسیقی و مکاتب اثرگذار در ایران آغاز و اهمیت حفظ امانت‌داری در برداشت از فلسفه مبدأ و خلاقیت و بومی‌سازی در مقصد در انتقال این شیوه‌ها تبیین شد.
سپس مکاتب مطرح آموزش موسیقی در قرن بیستم معرفی شدند. در این راستا مکاتبی چون کودای از کشور مجارستان، ارف از کشور اتریش، دالکروز از کشور سوئیس، سوزوکی از کشور ژاپن، شیوه مبتنی بر خلاقیت در شمال غرب اروپا و سبک تعاملی خانم کمپبل از کشور امریکا مختصرا تشریح شدند.
این گفتمان با مقایسه شیوه‌های برشمرده ادامه یافت و بر لزوم آغاز یادگیری موسیقی به شیوه شفاهی تأکید شد. در این بخش به ارتباط زبان مادری به عنوان منبع مولد اولین عناصر ریتمیک و آهنگین کودک و پرورش گوش موسیقایی او توجه داده شد. هم‌چنین نظریه یادگیری موسیقی آقای گوردن مبتنی بر فرایند یادگیری زبان مادری کودک، زیست‌بوم و فرهنگ تبیین شد.
در پایان بخش اول این نشست، کتب مختلفی در حوزه پژوهش پداگولوژی موسیقی و موسیقی اقوام به حضار معرفی شد.
بخش دوم این نشست به معرفی گردشگری موسیقایی و الزامات آن اختصاص یافت.‌ نرگس مهرابی در این بخش نیز بهره‌گیری از پژوهش‌های قوم‌شناسی را ملزم دانست. او استفاده از دستاوردهای محققین رشته Ethnomusicology را مقوله‌ای لازم در تولید محتوای خلاق و معتبر از جوامع مختلف در حوزه گردشگری موسیقایی برشمرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا