اخبار

موضوع “شهر گردشگر” نیازمند اتاق فکر است

موضوع “شهر گردشگر” نیازمند اتاق فکر است

در آستانه هفته گردشگری نشست خبری تشریح طرح “شهر گردشگر” با حضور محمد محب‌خدایی معاون گردشگری برگزار شد.

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به یکی از پرسش‌های خبرنگار فصلنامه گیلگمش در مورد ضمانت اجرایی طرح شهر گردشگر گفت: اولین گام در حوزه شهر گردشگر رایزنی با مسئولان هواپیمایی کشور برای ترسیم شبکه سفر ایران بود. در گام بعدی با وزارت کشور مذاکراتی داشتیم تا شهرداری‌ها در حوزه ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری استان‌ها فعال شوند، موارد بسیار زیادی در ارتباط به شهر گردشگر در حال پیگیری است چرا‌که داشته‌ها باید به فرصت تبدیل شوند تا به ثروت تبدیل شوند.

 وی افزود: ما باید برای حرکت در مسیر توسعه گردشگری استراتژی داشته باشیم و برای برنامه‌ریزی درباره موضوع شهر گردشگر و گذار از این دوره، نیازمند اتاق فکر هستیم.

 محب‌خدایی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی در حوزه گردشگری این است که به هدف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برسیم و ۲۰میلیون گردشگر را وارد کشور کنیم، معاونت گردشگری نمی‌تواند به ‌تنهایی این مسیر را طی کند، این موضوع نیازمند حمایت، همکاری و حضور جدی بخش خصوصی در حوزه اجراست، خوشبختانه طی این مدت جلسات خوبی با بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری داشتیم.

 معاون گردشگری گفت: حدود ۴۰ برنامه برای توسعه گردشگری کشور به‌عنوان استراتژی دوره گذار تدوین شده است و اجرایی می‌شود. در حوزه گردشگری، استان‌ها در حکم ذخائر نفتی هستند که باید از آنها بهره‌برداری شود.

 وی اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم برای توسعه فزاینده در حوزه اقتصادی، گردشگری است. بسیاری از کشورهایی که به ذخایر نفتی دسترسی ندارند در حوزه گردشگری فعال هستند و امروز کشورهایی که در رکود اقتصادی هستند به مباحث گردشگری ورود پیدا می‌کنند.

 محب‌خدایی درباره طرح شهر گردشگر افزود: موضوع شهر گردشگر دو وجه را با هم متمایز می‌کند، بسیاری از شهرهای کشور بر پاسخگویی به نیازها و کارها تمرکز دارند و برنامه‌ها با محوریت نیازها و ضرورت‌های شهری انجام می‌شود، صنعت گردشگری یک صنعت مولد و کاتالیزور در سایر حوزه‌هاست و مدیریت شهری باید در برنامه‌ریزی‌ها به دو جامعه گردشگر و جامعه ساکن توجه کند، ۱۶/۶درصد از جمعیت جهان گردشگر هستند و اگر استانی که شهرش دو میلیون جمعیت دارد بخواهد شهر گردشگر باشد، باید برای یک‌ میلیارد و ۲۰۰‌میلیون گردشگر به اضافه جمعیت خودش برنامه‌ریزی داشته باشد.

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: برنامه‌ریزی در حوزه فرودگاه، بازار، بیمارستان و… در شهر گردشگر با آنچه در شهر ایده‌آل وجود دارد، متفاوت است، در شهرهایی که توسعه گردشگری را به‌عنوان محور و برنامه اصلی خود انتخاب کرده‌اند، حتی صداوسیما هم در تمام برنامه‌های خود جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری را مورد توجه قرار می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا