اخبار

قصه‌های پری و کودک شاهنامه‌خوان در دفتر گیلگمش

قصه‌های پری و کودک شاهنامه‌خوان در دفتر گیلگمش

در آستانه روز جهانی گردشگری، دفتر مجله‌های گیلگمش عصر روز دوشنبه سوم مهرماه میزبان خانم پری زنگنه و یکتا عسگری کودک شاهنامه‌خوان بود.

 در این مراسم، یکتا عسگری از شوشتر خوزستان مهمان گیلگمش و جمعی از علاقه‌مندان بود و به زیبایی به اجرای شاهنامه پرداخت که همه را تحت تاثیر توانایی‌های خود قرار داد. او از سه سالگی شروع به حفظ و اجرای شاهنامه کرده و در چهار سالگی اولین‌بار بخش‌هایی از شاهنامه را اجرا کرده است.

 مهمان ارجمند دورهمی گیلگمش خانم پری زنگنه نویسنده و خواننده اُپرا بود که در دفتر مجله گیلگمش حضور یافت.

 پری زنگنه در جمع دوستدارانش، از خود به عنوان شاگرد روزگار نام برد و در ادامه درباره دلایل نوشتن برخی از کتاب‌های خود توضیح داد: آوای نام هر فرد ابتدا به گوش انسان می‌رسد و همیشه شاهد بودم که با وجود کثرت خرده فرهنگ‌ها و تاریخ پربار کشورمان، نام‌های تکراری برای کودکان انتخاب می‌شود. به دنبال نام‌نامه‌ای به شهرهای مختلف ایران سفر کردم و نام‌های متفاوت برای دختران و پسران ایرانی پیدا کردم و مجموعه را در کتاب “آوای نامها از ایران زمین” جمع‌آوری کردم.

 استاد آواز ایران درباره کتاب معروف “هفت قصه از پری قصه ها” توضیح داد: داستان‌های پری ایران در دوران کودکی و در شهر پدری من، کاشان شکل گرفت. او همچنین از کتاب “آواز پری‌ها” یاد کرد که در واقع کارنامه‌ای از زندگی هنری پری زنگنه است و برای کمک به افراد علاقه‌مند به آواز نوشته شده است.

 پری زنگنه بینایی خود را در یک سانحه رانندگی در سن ۲۹ سالگی از دست داد. کتاب ” آن سوی تاریکی” در همین رابطه نوشته شده است. او درباره این کتاب توضیح داد: در این کتاب تلاش کردم به مخاطبان بگویم که آنسوی عینک تیره دنیایی طلایی وجود دارد که آن دنیای ذهن است. در کشور نابینایان بسیاری وجود دارند که با وجود چشم بینا، افراد دیگری چون نابینایان، سالمندان و مشکلات آنان را نمی‌بینند. مقدمه این کتاب نیز شامل سال‌های اول نابینایی و تجربه‌های مربوط به آن است. همچنین در این کتاب از مدارس مختلف نابینایان در سراسر دنیا نام برده شده است.

 پری زنگنه از کتاب دیگری نیز نام برد که هنوز به مرحله چاپ نرسیده است: “برای دلتنگی‌هایم” قرار است آخرین کتاب من باشد که در آن از درباره خاطرات گذشته خواهم گفت. این کتاب فضایی کاملا شخصی دارد و من را با گذشته‌های دور ارتباط می‌دهد.

 خانم پری زنگنه متولد آذر‌ماه ۱۳۱۸ در تهران و نام اصلی شان پری‌رخ شاه‌یلانی است.

 شماره شش فصلنامه فارسی و شماره دو فصلنامه انگلیسی مجموعه گیلگمش به زودی در دسترس علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست قرار خواهد گرفت. همراهان گیلگمش می‌توانند برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگی و یا مراکزفروش، به سایت مجله مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا