اخبار

تبیین اهداف گیلگمش در نشست‌های تخصصی نمایشگاه گردشگری

تبیین اهداف گیلگمش در نشست‌های تخصصی نمایشگاه گردشگری

در مدت‌زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران، اقامتگاه بوم‌گردی «ارگ رادکان» میزبان سه نشست با حضور دست‌اندرکاران فصلنامه گیلگمش بود.

 در نخستین نشست «آرش نورآقایی»، رئیس شورای سیاست‌گذاری فصلنامه گیلگمش، در دومین نشست «حمیرا محب‌علی»، سردبیر ویژه‌نامه گیلگمش نوجوان، سخنرانی داشتند و در نشست سوم، «طلیعه شاهرخی» و «سارا اسدی»، سردبیران مجله گیلگمش انگلیسی با مخاطبان خود تبادل‌نظر کردند.

 آرش نور آقایی: تاکید ما گردشگری خلاق، گردشگری کم شتاب و طراحی تجربه است

 رئیس شورای سیاست‌گذاری فصلنامه گیلگمش در نشست گردشگری پایدار با تشریح دو مبحث گردشگری پایدار و مفاهیم جدید در گردشگری، به تحلیل وضعیت گردشگری ایران از گذشته تا آینده پرداخت.

 آرش نورآقایی در رابطه با گردشگری پایدار خاطرنشان کرد: بعد از پروژه «اهداف توسعه هزاره» در سال ۲۰۱۶، سازمان ملل پروژه پانزده‌ساله دیگری به نام «اهداف توسعه پایدار» را معرفی کرد که ما هم در ابتدای آن راه هستیم و اگر در این زمینه با برنامه‌ریزی صحیح پیش برویم آینده بسیار روشنی در گردشگری خواهیم داشت.

 نورآقایی گفت: در خصوص «مفاهیم جدید در گردشگری» که فصلنامه گیلگمش تاکنون به معرفی آن‌ها پرداخته باید یادآورم شوم گیلگمش، گردشگری خلاق، گردشگری کم‌شتاب و طراحی تجربه را موردتوجه قرار داده زیرا تجربه‌های گردشگری و تاریخچه زندگی کوچ‌نشینی تا آشپزی، طبابت، موسیقی و هنر که همگی از ارکان فرهنگ زندگی کم‌شتاب ایرانی بوده و امروزه مورد هجوم مدرنیسم قرارگرفته است.

 نورآقایی افزود: ایران با معضلاتی چون خشکسالی و آلودگی هوا و نداشتن بسترهای مناسب، ظرفیت پذیرش ۲۰ میلیون گردشگر را ندارد. در اصل به‌جای کمیت باید به کیفیت و ماندگاری هرچه بیشتر گردشگر فکر کنیم. از سوی دیگر، اگرچه ایجاد خانه‌های بوم‌گردی اقدامی شایسته است اما تکثر و مشابهت آن‌ها و فراموش کردن سنت مهمان‌نوازی موضوعی است که باید درباره آن اندیشید.

 رئیس شورای سیاستگذاری فصلنامه گیلگمش افزود: با ایجاد خلاقیت در اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و سایت‌های گردشگری به کمک مفهوم گردشگری کم‌شتاب می‌توان سرعت مسافر را کم و اقامتش را طولانی کرد تا او ورای دیدن آثار تاریخی و طبیعی، فرهنگ زندگی ایرانی را تجربه کند. این‌ها تماماً مفاهیمی پست‌مدرن هستند و می‌توانند از طریق رسانه و یا تبلیغات فردی گردشگران کمتر با مدت‌زمان بیشتری را جذب کند. این امر که صرفه‌جوئی در بسیاری از مسائل چون بازاریابی، تأمین سلیقه و امنیت گردشگر است می‌تواند آینده گردشگری ایران را حداقل تا ۲۰ سال آینده تضمین کند.

 آرش نورآقایی در بخشی از سخنان خود به معرفی انتشار ویژه‌نامه موفق «هفت شهر عشق» که می‌توان مفاهیم گردشگری خلاق، گردشگری کم‌شتاب و طراحی تجربه را در آن مطالعه کرد، پرداخت.

 حمیرا محب‌علی: چشم‌انداز درست برای آینده کودکان با تکیه‌ بر گردشگری

 نخستین ویژه‌نامه گیلگمش نوجوان نیز در یازدهمین نمایشگاه گردشگری توزیع شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

 همچنین در نشستی که با حضور سردبیر گیلگمش نوجوان در خصوص اهداف و چگونگی تهیه این نشریه و لزوم اهمیت دادن به گروه سنی کودک و نوجوان در حوزه گردشگری برگزار شد، حمیرا محب‌علی به گفت‌وشنود با علاقه‌مندان حوزه گردشگری کودک و نوجوان پرداخت و به سؤالات مخاطبان پاسخ داد.

 حمیرا محب‌علی در همایش گردشگری کودک و نوجوان که در روز دوم نمایشگاه در سالن همایش‌های خلیج‌فارس برگزار شد، به تبیین اهداف انتشار ویژه‌نامه گیلگمش نوجوان و نقش کودکان در آینده‌ای پایدار برای گردشگری پرداخت که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

 اصول توسعه پایدار در گردشگری و جایگاه کودکان و نوجوانان برای دستیابی به گردشگری پایدار، چالش‌های مرتبط با گردشگری کودکان و نوجوانان، اهمیت آموزش به کودکان و نوجوانان و ایجاد چشم‌انداز درست برای آینده کودکان با تکیه‌بر گردشگری از مباحث طرح‌شده در این نشست بود.

 وی در این دو نشست تأکید کرد که آشنایی کودکان با گردشگری می‌تواند کمک کند تا کودکان و نوجوانان از پنجره گردشگری دنیا را نگاه کنند.

 او گردشگری را امکانی برای آشنایی کودکان با طبیعت، محیط‌زیست، فرهنگ، هنر، صنایع‌دستی، تاریخ، ادبیات، مشاغل مختلف، تفریح و اوقات فراغت می‌داند و عقیده دارد که هیچ مقوله‌ای به‌اندازه سفر و آموزش در خصوص سفر نمی‌تواند کودک و نوجوان را با دنیای بیرون پیوند دهد و زمینه رشد اجتماعی و شناسایی توانایی‌های آنان را فراهم کند.

 گفتنی است که اقامتگاه بوم‌گردی «ارگ رادکان» خانه‌ای با قریب به صدسال قدمت در روستای رادکان و در نزدیکی میل تاریخی رادکان واقع‌شده است و با رنگ‌های زیبا و تزئینات اصیل آراسته‌شده است. این خانه سنتی امکان اقامت بومی، طبیعت‌گردی، رصد آسمان پرستاره، پذیرایی محلی و امکان خرید محصولات بومی برای ظرفیت حداکثر پنجاه نفر را فراهم می‌آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا