اخبار

اردکان میزبان برگزاری آیین رونمایی از کتاب «اهل اردکانم» شد

اردکان میزبان برگزاری آیین رونمایی از کتاب «اهل اردکانم» شد.‌

شامگاه پنجشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ جمعی از دست‌اندرکاران پروژه‌ی کتاب «اهل اردکانم» به دعوت انجمن چارسوق کویر اردکان مورد استقبال مسئولین این شهرستان و مردم مهمان‌نواز آن قرار گرفتند.‌
رضا ملاحسینی اردکانی، مدیرعامل انجمن چارسوق کویر اردکان در بخش آغازین این رویداد ضمن خیر مقدم به حضار، روند انتخاب این مقصد، تولید محتوا و انتشار دومین جلد از مجموعه‌ی «اهل ایرانم» را به دنبال برگزاری جشنواره‌ی سفرنگاری اردکان‌گرام به اجمال شرح داد.
متألهی شهردار محترم اردکان سخنران بعدی این رویداد بود‌. ایشان از تیم کتاب «اهل اردکانم» و مدیریت آن، آرش نورآقایی سپاسگزاری و برای شناساندن مؤثر این شهرستان در سطح ملی و جهانی به عنوان مقصد گردشگری ابراز امیدواری کرد. شهردار اردکان از همراهی و حمایت
جناب دشتی، نماینده‌ی شهرستان اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس و اعضای شورای شهر تشکر کرد و ضمن یادآوری نقش شهروندان بهدین در تاریخ و فرهنگ بومی این شهرستان، نامگذاری خیابانی به نام پیامبر زرتشت را مورد تأکید قرار داد.
در بخش بعدی آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامه‌ی میراث و گردشگری گیلگمش به شرخ فرآیند تولید و تدوین، چالش‌ها و لذت‌های همکاری با تیم این پروژه پرداخت و از حمایت صمیمانه‌ و مهمان‌نوازی اهالی شهرستان اردکان، بومگردی‌ها و پژوهشگران و تسهیل‌گران بومی قدردانی کرد.
او حضور خالصانه و‌ نجیبانه‌ی مسئولین شهرستان را در این مراسم مورد توجه ویژه قرار داد و این کتاب را در ۵۷۶ صفحه به اهالی اردکان پیشکش کرد.
نورآقایی هم‌چنین از همه‌ی ادارات و سازمان‌ها، اقامتگاه‌ها، باغدارها‌، شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و دکتر میرجانی، ریاست پیشین اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان و … برای حمایت ایشان تشکر کرد.
او از دکتر میرجانی به عنوان یکی از حامیان این کتاب دعوت به سخنرانی کرد.
میرجانی همدلی اعضای تیم کتاب «اهل اردکانم» را ستود و ضمن اهمیت مستندسازی منابع و جاذبه‌های شهرستان اردکان از تعلق خاطر تیم و تقویت عرق ملی به کمک طرح «اهل ایرانم» یاد کرد.
زهره استادی نویسنده‌ی کاشانی بخش گزیده‌های گردشگری فیلم در این کتاب، سخنران بعدی بود. او از شیوه‌ی پژوهش و نحوه‌ی انتخاب فیلم و تئاترهایی گفت که در لوکیشن اردکان بازی شده‌اند. وی از فیلمهای لکنت، سرو زیر آب، مستند باد صبا و‌ مستند اوسیا یاد کرد و سخن خود را به احترام هموطنان زرتشتی این شهرستان با خوانش بخشی از روایت فیلم سرو زیر آب به پایان رساند.
در بخش دیگری از این روبداد آرش نورآقایی مدیر پروژه، هدایایی را از جانب اهالی کاشان به نمایندگی جناب صادق آقایی، مدیر هتل مهینستان راهب به نمایندگان همکار در اردکان اهدا کرد. این هدایا به جناب صدیقی، خانواده‌ی محترم ملاحسینی، جناب علیرضا شاکر و جناب قاسم برخورداری تقدیم شد.
نورآقایی در سخن پایانی خود به رونمایی نخستین کتاب، در تهران اشاره کرد و از حضور جناب آقایان ضرغامی، وزیر محترم‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دشتی، نماینده‌ی این شهرستان و رییس فراکسیون گردشگری مجلس قدردانی کرد.
مریم بهمن، یکی از تصویرگران کتاب اهل اردکانم سخنران دیگری از تیم پروژه بود که از نقاشی‌هایش برای این کتاب گفت. او نمونه‌ای از نقاشی آبرنگ‌ روی کاه‌گل و کاه‌گل روی مقوا را به نظر حضار رسانید و نقاشی خرانق ایشان به دست مدیر تیم به جناب محسن فتوحی، پژوهشگر اردکانی هدیه شد.
فتوحی ضمن سپاسگزاری از رهنمودهای جنای میرجانی برای ترویج گردشگری نجومی و توجه بیشتر به جغرافیای تاریخی اردکان ابراز امیدواری کرد.
رونمایی از سفره‌منوی اردکان بخش بعدی این مراسم بود. آرش نورآقایی در این بخش به الهام‌بخشی نقوش زیلو، کاشی و خوراک بومی اردکان در این کار پرداخت و از ایمان اوجیان برای شرح طراحی آن دعوت کرد.
مدیر هنری کتاب «اهل اردکانم» ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی اهالی اردکان به ایده‌ی احیای نقش زیلوی اردکان در حاشیه‌ی سفره‌منوی طراحی شده و درج محتوای منتخب از فصل ناشتاشام کتاب با موضوع خوراک بومی اردکان در این کار پرداخت و از مدیران اقامتگاه‌های این شهرستان برای استفاده از آن دعوت کرد.
در ادامه‌ی این آیین آرش نورآقایی نیز به اهمیت استفاده و ترویج محتوای عرضه‌شده در این کتاب توسط سازمانهای دولتی و خصوصی ذیربط و دست‌اندرکاران گردشگری برای بهبود این حوزه اشاره و از جناب علی سپهری به عنوان پژوهشگر و نویسنده‌ی پیشکسوت شهرستان اردکان برای ارائه‌ی راهکارهای روش تحقیق در این کتاب قدردانی کرد. سپهری ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در این مراسم مرانب قدردانی خود را از تیم کتاب برای معرفی فاخر اردکان اعلام کرد. ایشان بیش از ۵۰ سال برای شناساندن اردکان به تنهایی کوشیده است.

واکاوی و تحلیل نتایج حاصل از داده‌های این پژوهش توسط تیمی از متخصصین به سرپرستی دکتر جعفر باپیری انجام شده است. بدین ترتیب آرش. نورآقایی از آخرین سختران این رویداد برای ارائه‌ی این نتایج دعوت کرد.

باپیری به اهمیت مستندسازی روایتهای مقاصد گردشگری توجه داد و از رصد محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه با بازدیدکنندگان شانزدهمین نمایشگاه گردشگری در خصوص میزان آشنایی هموطنان با این شهرستان گفت.

بنا به گفته‌ی این استاد دانشگاه علیرغم وجود منابع و جاذبه‌های متنوع و دسترسی این شهرستان به مراکز جمعیتی بزرگ کشور هنوز تمایل برای سفر به این شهرستان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، بسیار پایین است. وی فرهیختگی مردم اردکان را برای توسعه‌ی وضع موجود مناسب اعلام کرد حال آنکه تنها یک درصد از منابع گردشگری آن سامان‌یافته هستند.

باپیری طبق گزارش تولیدشده توسط این تیم ۵ نفره‌ از شناسایی دست کم ۳۲۰ اثر تاریخی خبر داد و آثار طبیعی و ناملموس این منطقه را نیز بسیار در خور ستایش خواند.‌ او این سند را نقشه‌‌ی راه توسعه‌ی گردشگری شهرستان اردکان دانست. جعفر باپیری از عدم اجرای دو‌ طرح توسعه‌ی گردشگری ملی در سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۸۰ و عدم اجرای طرحهای استانی برای حدود ۱۵ استان گفت و از وجود طرح گردشگری تنها برای دو شهرستان کاشان و اردکان خبر داد. ایشان این طرح را در شهرستان اردکان مشتمل بر ۱۸ پروژه معرفی کرد و از صاحب‌نظران، مسئولین و اهالی اردکان برای پیاده‌سازی و پیشبرد انها دعوت به عمل آورد.

دکتر رضا ملاحسینی در حسن ختام این رویداد از همکاری و همدلی تیم این پروژه و حامیان آن تشکر و برای ادامه‌ی این راه آرزوی توفیق کرد.

این رویداد با اهداء لوح تقدیر توسط شهردار محترم و ریاست محترم شورای شهر اردکان و اهداء کاشی یادبود مراسم توسط مدیریت خانه‌ی تاریخی سلامت به عوامل کتاب «اهل اردکانم» پایان یافت.

شهر من شهر قشنگی در کویرش/ شهر آب‌انبار، شهر بادگیر

شهر من شهر گِل و خشت و دعا/ شهر دلهای همیشه با خدا

مردم این خطه در علم و هنر/ سرشناس و شهره‌ی هر رهگذر

علت آبادیش بنمای فاش/ رمز آن تنها تلاش است و تلاش

با قناعت مردمانش آشنا/ قلبشان محو نسیم ربّنا

دستهای پینه دار مردمش/ پسته، روناس و انار و گندمش

آسمان دستهاشان آبشار/ چشمشان تنها به فضل کردگار

اردکانا! تو مرا جام جمی/ زاده از تو هم «شفق» هم «خاتمی»

مهد رشد عالمان پاکباز/ سرزمین اشک، با راز و نیاز

همصدا با حُرم گرم آفتاب/ در کویر داغ و با کمبود آب

رهسپار کوچه‌های بندگی/ خوب می‌دانیم قدر زندگی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا