اخبار

کتاب «۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران» منتشر شد

کتاب «۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران» منتشر شد.

نسخه‌ی فارسی سومین جلد از مجموعه‌ی «ایران۱۰۰۱» با عنوان «۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران» در نخستین روز از پاییز سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید.
این کتاب به نویسندگی نسیم محمدی، کارشناس ارشد ایرانشناسی و مدیر پروژه مجموعه‌ی کتاب‌های «ایران ۱۰۰۱» توسط نشر اگر، زیر نظر آرش نورآقایی، دبیر بخش ایران‌شناسی این نشر و مدیرمسئول فصلنامه‌ی میراث و گردشگری گیلگمش در ۲۵۲ صفحه تهیه و منتشر شده‌است.

در کتاب «۱۰۰ اثر موزه‌ای ایران»، آثاری از موزه‌های سراسر کشور، راوی تاریخ، فرهنگ و هنر می‌شوند و از دوران پیش از تاریخ تا همین چند دهه اخیر، از داستان‌هایی که بر ایران و مردمش گذشته می‌گویند.
.
با این که بیشتر موزه‌های کشور در تهران و بسیاری از آثار موزه‌ای قابل توجه در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند، راوی در این کتاب به سرتاسر ایران سر می‌زند و سراغ آثار و اشیای نادیده را می‌گیرد. بنابراین در انتخاب آثار نه به اهمیت مادی یا خاستگاه اثر، بلکه به قدرت روایت‌گری آن توجه شده است.

فصل نخست کتاب با عنوان «روایتگرانِ سرسخت» به معرفی ۳۴ اثر از دوره‌های پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی می‌پردازد. فصل دوم با عنوان «شاهکارهای دوبعدی» به معرفی ۱۹ اثر از سده‌های نخستین اسلام و دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری و دوره‌های صفوی، افشار و زند اختصاص دارد. فصل سوم کتاب نیز با عنوان «جلوه‌های مدرن»، به ۴۷ اثر از دوره‌های قاجار و پهلوی تا دهه‌های اخیر آن توجه دارد.

علاقه‌مندان در سراسر ایران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه‌ی خرید این کتاب به قیمت ۳۲۰ هزار تومان به وبسایت فصلنامه‌ی میراث و‌گردشگری گیلگمش به آدرس www.gilgameshmag.com یا شبکه‌های مجازی معرف آن مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا