اخبار

به بهانهٔ روز جهانی گردشگری سال ۱۴۰۰

روژ جهانی گردشگری بهانه‌ای بود برای گفتگویی مجازی در باب گردشگری، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو به میزبانی بانو ستاره طالبیان، مدیر هتل نگارستان کاشان‌ و آرش نورآقایی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش که در شامگاه چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
طالبیان در ابتدا به معرفی مهمان این گفتگو و شرح اجمالی فعالیتهای ایشان پرداخت و‌ از مفهوم سفر، گردشگری و پیشینهٔ این صنعت پرسید.
آرش نورآقایی در پاسخ از روند تغییر جهانگردی به گردشگری گفت، از قدمت لشگرکشی‌ها، اختراع چرخ، هموار شدن حمل و نقل و رایج شدن پول در شکل‌گیری سفر یاد کرد، انگیزه‌های متفاوت سفر را برشمرد و در این خصوص به دلایل تجاری، سیاسی، عبادی (مذهبی)، سلامتی، ورزش، کشف و مراودات فرهنگی اشاره کرد و اهمیت گردشگری را پس از جنگ جهانی در قرن بیستم میلادی مورد توجه قرار داد. او به لزوم تعامل مردم دنیا، تلطیف روابط و تشکیل سازمانها و آژانس.های ویژه سازمان ملل در این راستا پرداخت و به ایجاد سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در نوامبر سال ۱۹۷۵ میلادی پرداخت.
معرفی شعارهای مختلف این سازمان برای توسعهٔ فردی و اجتماعی در قالب صنعت گردشگری در ادامه این گفتگو انجام شد. به باور نورآقایی، رویکرد گردشگری از سال ۱۹۸۰ میلادی جایگزین جهانگردی در این بخش از سازمان ملل شد.
مدیرمسئول فصلنامهً گیلگمش از جهانگردی ناصرخسرو قبادیانی و مارکوپولو و تفاوت رویکرد آنها گفت و به نقش گردشگری در توسعهً اقتصادی دنیا تا پیش از پاندمی کووید۱۹ اشاره داشت. در بخش دوم این گفتگو طالبیان از روند انتخاب شعار سازمان جهانی گردشگری در سالهای مختلف پرسید و وظیفه ذی‌نفعان گردشگری را در ارتباط با شعار منتخب جویا شد.
نورآقایی ضمن تأکید بر استراتژی‌های کلی سازمان ملل به سیاستهای هزاره سوم آن اشاره کرد و هر دو عوامل جامع‌نگر و وضع موجود را در تبیین شعارهای روز جهانی گردشگری مؤثر خواند. وی در این بخش به ذکر مواردی از شعارها با توجه به مسائل روز جهان پرداخت و برگزاری مجمع عمومی این سازمان را در سال ۲۰۰۱ در ایران یادآور شد.
تلاش در جهت تأمین هدف برشمرده طی هر سال توسط اقشار مختلف جوامع به ویژه دست‌اندرکاران صنعت گردشگری اهم موضوعی بود که در ادامه به آن توجه شد. نورآقایی ارائه تم یا موضوع فعالیت را در قالب شعاری برای یک سال، تنها کلیدواژهٔ پیشنهادی این سازمان دانست تا به کمک افکار و اعمال مردم دنیا محقق شود. وی تولید ادبیات گردشگری و ارائه راهکارهای بهبود شرایط را لازمهً توسعه گردشگری حول محور پیشنهادی معرفی کرد.
مدیر هتل نگارستان کاشان در بخش بعدی از چالش‌ها و خسارات پاندمی کووید۱۹ بر صنعت گردشگری گفت و راه‌ حل پیشنهادی نورآقایی را برای رفع این نقیصه خواستار شد.
آرش نورآقایی با اشاره به اهم فعالیتها و دستاوردهای فرهنگی تیم گیلگمش در بازهً موردنظر، پایمردی و پایداری را در شرایط سخت ضامن ماندگاری برشمرد و از تلاش و همکاری همهً آنها که در تأمین این اهداف سهیم بودند سپاسگزاری کرد.
وی با اشاره به برخی پروژه‌های در دست برای تولید محتواهای فاخر دیگری نیز در حوزه میراث و گردشگری در آینده‌ای نزدیک نوید داد.
انتشار دو شماره از هریک از فصلنامه‌های فارسی و انگلیسی گیلگمش، نسخ فارسی و انگلیسی کتاب «۱۰۰ میراث ایران» به عنوان نخستین جلد از مجموعه کتابهای «ایران۱۰۰۱»، پروژهً «اهل کاشانم» به عنوان بخش اول از مجموعهً «اهل ایرانم» و کتاب «رؤیای سفر: پاریس» مجموعه‌ای بودند که در دورهً اخیر تولید شده‌اند. مدیرمسئول مجله گیلگمش در دورهً آتی برای انتشار مجلدهای دیگری از مجموعهٔ «ایران۱۰۰۱»، کتاب «اهل اردکانم»، مجموعه نوشتار شخصی «از دل ایران تا تن جهان»، کتابهای ایتالیا و سوئیس اظهار امیدواری کرد.
او ضمن اشاره به آسیب‌پذیربودن صنعت گردشگری نیاز به آینده‌نگری را در این حوزه گوشزد کرد، گردشگری ایران را به مثابه نوزاد بدحال و بیماری که حتی در دوران بهبود شرایط هم به مراقبت نیازمند است توصیف کرد، به خودشیفتگی یا خودباختگی ایرانیان در طول تاریخ و معایب آنها توجه داد و مهمترین عامل ناکامی در این بخش را عدم تدوین برنامهً مناسب خواند.
این گفتگو با پاسخ به پرسش‌های مخاطبین و قدردانی از همراهی ایشان پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا