#تحول_برای_سده_نواخبار

تحول در مجموعه‌های راهنمای سفر به ایران و جهان؛ گامی برای ایران بهتر در سده نو

تحول در مجموعه‌های راهنمای سفر به ایران و جهان؛ گامی برای ایران بهتر در سده نو

برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در ایران در سال ۲۰۱۷ و بروز فقدان منابع معتبر و کافی برای معرفی شایستهٔ ایران تا آن زمان موجب شد تا از آن پس تدوین کتاب‌هایی برای پاسخ به چرایی سفر به ایران (#چرا_ایران، Whyiran#) و هم‌چنین راهنمای سفر به این سرزمین مدّ نظر قرار گیرد.
تألیف کتابهای «نگاهی به سفر در ایران» و «مهمان‌داری و مهمان‌نوازی ایرانی» و ترجمه و تدوین کتاب «راهنمای سفر به ایران؛ مکان‌ها و مناظر دیدنی» گام‌‌های اولیه‌ای بودند که در این راستا برداشته شدند.
حالا و در آستانهٔ سده ۱۵ شمسی (نوسده) فرصتی فراهم است تا نه تنها برای سفر مردم جهان به ایران که برای سفر ایرانیان به مقاصد جذاب گردشگری جهان نیز محتوای خلاق و به‌روز در قالب راهنمای سفر تهیه شود.
معرفی میراث ایران در قالبی باشکوه و برازنده در مجموعهٔ ده جلدیِ کتابهای «ایران ۱۰۰۱» در ابعاد مختلف طبیعی، ملموس و ناملموس از اواخر پاییز ۱۳۹۸ در دستور کار تیم پژوهش و تألیف فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش قرار گرفته تا با خلق محتوایی ناب، جذاب‌ترین آثار تاریخی و طبیعی و دانش و مهارت‌های بومی اقوام مختلف این سرزمین را به تصویر بکشد.
تاکنون نسخهٔ فارسی و‌ انگلیسی نخستین جلد از این مجموعهٔ ده جلدی با عنوان «۱۰۰ میراث ایران» شامل تصاویر و شرح برگزیده‌ای از ۲۲ میراث جهانی ملموس، تپه‌های باستانی، بناهای تاریخی، قلعه‌ها، نیایشگاه‌ها، آرامگاه‌ها و موزه‌ها؛ آداب و رسوم و سبک زندگی، لباس و صنایع دستی از میراث ناملموس و پدیده‌های طبیعی، گیاهان، جانوران، روستاها از میراث طبیعی ایران با همکاری مجله گیلگمش و نشر «اگر» منتشر شده‌است.
«۱۰۰ شیء موزه‌ای ایران» به عنوان دومین جلد از این مجموعه در دست تدوین است. معرفی رویدادها، محوطه‌های باستانی، خوراک و نوشیدنی‌ها، جلوه‌های معماری، هنر و صنایع دستی و … موضوعات جلدهای دیگر این مجموعه هستند.
همانطور که پیشتر اشاره شد تدوین راهنمای سفر ایرانیان به مقاصد جذاب جهان از دیگر اقداماتی‌است که به بهانهٔ تحول برای سده نو در پیش روست.
شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اسرا پرواز (ایوار) با همکاری تیم پژوهش و تألیف مجله گیلگمش در ابن راستا تدوین کتاب «رؤیای سفر پاریس» را با بهره‌گیری از ابزارهای مؤثر و ناب تکنولوژیکی چون QRcode به اتمام رسانده‌است. از مجموعه کتابهای راهنمای سفر به شهرها و کشورها، تدوین کتابهای ایتالیا، سوئیس و بارسلون نیز به ترتیب مورد نظر هستند.
راهنمای سفرهای داخلی ایرانیان موضوع اخیری‌است که در فرصت باقی‌مانده تا پایان سده چهاردهم شمسی توسط دغدغه‌مندان و فعالان حوزه گردشگری کشور و تیم پژوهش مجله گیلگمش به منظور تقویت هویت بومی و ملی کشور دنبال می‌شود.
تهیه راهنمای سفر به شهرها، روستاها و مناطق فرهنگی کشور در قالب مجموعه‌ای با عنوان «اهل ایرانم» با تحقیق و تألیف جاذبه‌های میراث (ملموس، ناملموس و‌ طبیعی) منطقهٔ فرهنگی کاشان آغاز شده‌است.
پژوهشگران، میزبانان گردشگری، هنرمندان و فعالان توسعه پایدار گردشگری این منطقه برآنند تا با تولید محتوای متنی و تصویریِ جذاب و با بهره از فناوری‌های نوین نرم‌افزاری نظیر بازی‌آفرینی (gamification) گام مؤثری برای تحول در گردشگری و گردشگرپذیری منطقه فرهنگی کاشان در سده نو بردارند. در بخش بازی‌آفرینی این کتاب از همکاری و تجارب ارزندهٔ شرکت تیوال نیز استفاده می‌شود.
«اهل کاشانم» عنوان نخستین جلد از مجموعه کتابهای «اهل ایرانم» برای ایرانی بهتر در سده ۱۵ شمسی خواهد بود.
«اهل کرمانشاهم»، «اهل یزدم» و … عناوین جلدهای بعدی از این مجموعه می‌باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا