#تحول_برای_سده_نواخبار

همایش تحول برای سده نو برگزار شد

همایش تحول برای سده نو در تاریخ چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸رأس ساعت ۱۳:۵۶ با همکاری فصلنامه گیلگمش، شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ تیوال و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

در بخش آغازین‌، بهنام‌ افتخاریان ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین، از ایام باقیمانده برابر ۸۵۰ روز تا شروع قرن جدید و اهمیت مشارکت و هم‌افزایی نسل جوان در پاس‌داشت آن سخن گفت. او‌ هم‌چنین به لزوم مطالعه تجربه کشورهای مختلف در رویدادهای مشابه قرن نو و هزاره پرداخت.

آرش نورآقایی، ایده‌پرداز رویداد نوسده اولین سخنران این همایش بود. ایشان با روایت بخشی از سفرنامه فرنگستان ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، رویای دیرین ایرانیان را از سال ۱۲۸۵ شمسی یادآور شد.

او آرزومندی و رویاپردازی را لازمه هدف‌مندی جوامع برشمرد و آینده روشن را از آن ملتی دانست که شمار رویاهایش بر تعداد خاطراتش فزونی دارد.

ایشان هم‌چنین به نرخ موجود و آتی رده سنی سالمندان کشور و اهمیت چابک نگه‌داشتن جامعه اشاره کرد.

آرش نورآقایی در ادامه این سخنرانی از اهمیت زمان، آیین‌های نوروزی برای تحول ایرانیان، شرح نمونه‌های از اقدامات کشورهای غربی در شرایط مشابه، لزوم توجه بیشتر به تقویم شمسی، دیپلماسی نوروز به عنوان میراث جهانی، بهره‌گیری از نمایشگاه آتی اکسپو دبی برای بازاریابی و تبلیغات رویداد نوسده و اهمیت درک و حمایت دولتهای ایران فرهنگی سخن به میان آورد.

«تحول برای سده نو با هدف تفکر برای عملی نو» راهبرد پیشنهادی بهنام افتخاریان، کارشناس گردشگری و مجری این همایش به عنوان حسن ختام سخنرانی ایده‌پرداز رویداد نوسده بود.

اولین سخنران میهمان این همایش، سیدمحمد بهشتی ریاست سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ریاست سابق پژوهشگاه ذیربط و عضو پیوسته فرهنگستان هنر بود.

وی با تمثیل پاگرد پلکان زندگی در پایان هر سده، از این فرصت منحصر به فرد برای ارزیابی مسیر طی شده و تدوین برنامه چشم‌انداز آینده گفت.

ایشان در ادامه صحبتها به نقش رویاپردازی‌های متناسب در ادبیات غرب برای تسهیل برنامه‌های شروع هزاره سوم و قرون اخیر پرداخته بر اهمیت «هم‌رویا» شدن ایرانیان و ایجاد بستر مناسب خلق رویا توسط فیلسوفان و هنرمندان ایران‌زمین در نوسده تأکید کرد.

سید محمد بهشتی هم‌چنین بر لزوم حفظ موقعیت ایران به عنوان پل یا شاهراه ارتباطی شرق و غرب به منظور تثبیت جایگاه فرهنگی و تمدن ایرانی از یک سو و رعایت الزامات توسعه و طرح سرزمین از سوی دیگر اشاره کرد.

نسیان اهلیت سرزمین ما ایران، واپسین چالشی بود که از سوی ایشان برشمرده شد.

مسعود زمانی، محقق آینده‌نگاری فناوری هولدینگ فناپ دومین سخنران میهمان از نخستین بخش این همایش بود.

ایشان‌ به عنوان متخصص تکنولوژی، برای حاضرین از تصویر پیش‌بینی شده برای آینده گفت.

مسعود زمانی در ادامه این بخش به واکاوی تجربه شرکت کداک، نقش تکنولوژی و پیشرفت چشمگیر آن به عنوان ابزار رشد، توجه به عملکرد رقبا و محدودیت مغز انسان در قدرت تحلیل اتفاقات پیش رو پرداخت.

او نیز بر «هم‌رویا» شدن دغدغه‌مندان ایران‌زمین به منظور خلق تصویر مشترک برای ایرانی بهتر و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی به‌روز تأکید کرد.

با پایان پذیرفتن این بخش از همایش، حاضرین به تماشای فیلم کوتاهی با موضوع «آرزوهای نوسده» نشستند که حاصل همت و تلاش سرکار خانم فرشته سینجلی و جناب آقای هادی مقدسیان از همراهان این رویداد بود. مخاطبین این فیلم به مواردی چون تغییرات الگوی شهری، کاهش آلودگی‌ها، روابط صمیمانه اجتماعی، اختراع خودرو معلق، بهبود شرایط اقتصادی و ….اشاره داشتند.

بهنام افتخاریان با دعوت از حضار برای پذیرایی بار دیگر بر تفکر خلاق برای سده نو تأکید کرد:

«قزن نو امد، بیا اندیشه‌ها را نو کنیم.»

بخش دوم این نشست با پخش فیلم کوتاه دیگری آغاز شد که حاصل همراهی سرکار خانم ویدا تهرانی‌سرشت و شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ تیوال بود. در این فیلم، «۱۰۰ سال اخیر ایران» به تصویر کشیده شده بود.

سپس پنل تخصصی این همایش با حضور آقایان:

علی اصغر سیدآبادی، مشاور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی

امیرخراسانی، جامعه‌شناس

جواد قارایی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «ایرانگرد»

سیاوش صفاریان‌پور، خبرنگار علمی

مسعود زمانی، متخصص تکنولوژی و آینده‌پژوه

آغاز به کار کرد.

جناب سیدآبادی، مدیر پنل تخصصی در ابتدا از طرح ایده رویداد نوسده و برگزاری این همایش به عنوان بستر خلق سناریو آینده ایران قدردانی کرد.

او توجه به ابعاد جامعه‌شناسی هرگونه تحول در رژیمهای سیاسی و اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

سیاوش صفاریان‌پور به عنوان نماینده پنل در مبحث تحولات علمی، از روند تغییرات جهانی ناشی از پیشرفت‌های علمی بشر در حوزه‌های مختلف و لزوم کاهش فاصله کشور و آمادگی بیشتر برای شهروندی در «زمین» سخن گفت.

ایشان دستیابی به نقشه ژنتیکی انسان، تولید گونه انسانی تک‌جنسی (خلق گونه انسان- ماشین)، تولد انسان در خارج از کره زمین و‌ حمل و نقل فضایی را از جمله موارد قریب به وقوع برشمرد.

صفاریان‌پور یادآور شد که «زمین گهواره بشر است و هیچ انسانی تا ابد در گهواره نخواهد بود»؛.

او جهان را به صداقت و بی‌آزاری فراخواند و نوید داد که «مردم زمین، سلام!»

ابعاد جامعه‌شناختی تحولات آینده را جناب امیر خراسانی موردتوجه قرار داد.

او علیرغم رواج توسعه‌های تکنولوژیکی و ترویج مباحث انگیزشی امروزی، نحوه توزیع منابع زمین را مهمترین عامل تحول و مؤثر در بهبود حال انسان معرفی کرد و در این بخش فقدان حداقل امکانات نظیر سرویس بهداشتی در جوامع مختلف را عاملی برای توزیع ناعادلانه ثروت برشمرد.

امیر خراسانی زمین را آبستن تقابل جوامعی معرفی کرد که دشمنی‌های عمیق ناشی از این توزیع ناعادلانه در آنها شکل گرفته و «ما» را به عنوان یک گونه از هم متمایز می‌کند.

او هم‌چنین تفکر بنیادین در جوامع در خصوص ورود به عصر مدرنیته را مورد نقد قرار داد.

در ادامه این بخش، جواد قارایی از تجربه ایران‌شناختی خود برای حاضرین سخن به میان آورد.

او از روحیه قهرمان‌پروری، لزوم یاریگری و سخت‌کوشی گفت و باور داشت حال ایران با بهبود حال اقوام ایران بهتر خواهد شد.

او مردم هر کشور را روح آن کشور معرفی کرد و امید را شرط لازم بهبود شرایط دانست.

مسعود زمانی نیز بار دیگر بر عدم قطعیت علم تأکید و فناوری را عامل بسط توانایی‌های درونی انسان معرفی کرد.

او‌ اذعان داشت که فناوری همه رویاها را تبدیل به واقعیت نمی‌کند بلکه اراده است که مؤثر واقع می‌شود.

ایشان هم‌چنین بر نقش تکنولوژی در کنترل تخصیص منابع اشاره کرد.

مسعود زمانی از تکنولوژی هم به عنوان تهدیدی برای شکاف بیشتر جوامع و هم فرصتی برای پیشرفت سخن گفت.

پنل تخصصی همایش تحول برای سده نو با برشمردن نکات اصلی شرکت‌کنندگان توسط مدیر این پنل پایان یافت.

با مشارکت حاضرین، موارد مطرح‌شده در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بهنام افتخاریان ادامه این بخش را به جناب محمد عمروآبادی، هم‌بنیان‌گذار شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ تیوال واگذار کرد.

محمد عمروآبادی، ضمن معرفی این گروه و فعالیتهای آن به دلایل همراهی با رویداد نوسده پرداخت و در این خصوص به وجود آرزو، امید و‌ رویای مشترک اشاره داشت.

معرفی سایت نوسده به عنوان یکی از نتایج این همکاری توسط ایشان انجام شد:

www.nowsadeh.com

محمد عمروآبادی به طرح «همایش ملی هنر گردشگری و گردشگری هنر» در رویداد نوسده اشاره کرد. این طرح توسط سرکار خانم ویدا تهرانی‌سرشت برای حاضرین تشریح شد.

ایشان گردشگری هنری را عاملی برای شکل‌گیری هنر در لایه‌های مختلف جامعه برشمرد.

ویدا تهرانی‌سرشت برای گردشگری هنری قدمتی به اندازه هنر تعریف و هنر را موجب رونق مقاصد گردشگری معرفی کرد.

او اهداف همایش هنری رویداد نوسده را برشمرد و بر محورهای اصلی آین همایش اعم از شناسایی صنایع دستی، بازاریابی هنر، معرفی شهرهای خلاق و مهمان‌نوازی تأکید کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نحوه نگارش مقاله برای این همایش، صفحه «گردشگری هنری» در سایت نوسده به علاقه‌مندان معرفی شد:

http://nowsadeh.com/arttourism

این همایش با قدردانی از حضور و همراهی شرکت‌کنندکان، پذیرایی و گرفتن عکس یادگاری، رأس ساعت ۲۰:۰۰ پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا