نشست‌ها

نشست چهاردهم از کوره‌راه تا شاهراه؛ آسمان شب، طبیعتی که از یاد برده‌ایم

در نشست چهاردهم از سری نشست‌های یکشنبه‌های گیلگمش با کوره‌راه تا شاهراه آسمان شب آشنا شدیم. در این راه، همسفر جناب امیررضا کامکار بودیم تا به روایتی شیرین، برایمان از راز شگفت‌انگیز این طبیعت از یاد‌رفته بگوید.
این گفتار با تبیین آسمان به عنوان بخشی فضایی از طبیعت و اهمیت حفظ این اکوسیستم در برابر آلودگی نوری آغاز شد. در ادامه بخش اول این نشست، عدم توجه گونه بشر به آسمان به عنوان جاذبه طبیعی، از بین بردن تاریکی مطلوب آن به‌ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی، تأثیر مخرب آلودگی نوری در روند طبیعی بقا و رشد گونه‌های جانوری و گیاهی و لزوم توجه به ظرفیت مکمل گردشگری نجومی در ایران مورد توجه قرار گرفت؛ برخی واژه‌ها نظیر مقاربه اجرام، صور فلکی، شفق قطبی، اصطلاحات عکاسی نجومی برشمرده شد؛ در خصوص توجه به نورپردازی‌های شهری به سمت پایین جهت کنترل آلودگی نوری صحبت شد؛ جذابیت‌های اقامتگاه‌های طبیعی چندهزار ستاره!!! (شب‌مانی در چادر) به اشتراک گذاشته شد و نقش رسانه‌های حوزه میراث و گردشگری در فرهنگ‌سازی مورد تأکید قرار گرفت.
بخش دوم این نشست به معرفی برخی جاذبه‌ها، زیرساخت و امکانات موجود در کشورهای مطرح در این حوزه پرداخته شد. در این میان از La Palma (شمال غربی‌ترین جزیره از جزایر قناری) به عنوان بهشت رصدکردن در اروپا نام برده‌شد. در این خصوص به وجود قوانین کافی برای حفاظت از اکوسیستم آسمان این پهنه، وجود رصدخانه‌های مجهز، سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف و برگزاری رویدادهای مرتبط در آن اشاره شد.
شیلی، بهشت منجمان دنیا، عنوان ادامه این گفتار بود. وجود حدود ۳۰۰ شب با آسمان صاف در سال از مهمترین ویژگی‌های این کشور برای عکاسی نجومی برشمرده شد. هم‌چنین عنوان شد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال ۲۰۲۰ بزرگترین تلسکوپ دنیا با قطر آینه معادل چهار برابر آینه بزرگترین تلسکوپ موجود، در رصدخانه‌ای در این کشور (جنوب اروپا) نصب خواهدشد.
امیررضا کامکار در بخش پایانی این نشست به طرح جاذبه تاریکی مطلوب آسمان ایران پرداخت و از آن به عنوان منبعی برای طراحی تورهای گردشگری شامل جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و نجومی یاد کرد. او‌ در این راستا لزوم ایجاد پارک‌های آسمان تاریک را به‌خصوص به عنوان بخشی از پارک‌های ملی کشور مورد توجه قرار داد.
در نشست چهاردهم از کوره‌راه تا شاهراه آسمان شب، حاضرین به تماشای چندین فیلم کوتاه در این زمینه نیز نشستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا