اخبار

پادشاهی تولید محتوا در صنعت گردشگری

قصد سفر داریم اما به کجا؟ مقصد را جایی انتخاب می‌کنیم که برای ما دارای ارزش خاصی باشد که بهای صرف زمان و هزینه را داشته باشد. هرچه مقصد در نظر ما ارزشمندتر باشد حاضریم وقت و هزینه بیشتری برای دیدن آن صرف کنیم. اما این ارزش چگونه و از کجا در ذهن ما شکل می‌گیرد؟ خواندن یک داستان جذاب، دیدن یک فیلم یا کلیپ، دیدن عکس یا شنیدن خاطراتی می‌تواند ما را ترغیب به سفر برای دیدن یک جاذبه کند. این جاذبه می‌تواند یک بنا، یک منظره، یک غذا یا هر چیز دیگری باشد. چیزی که ما را علاقه مند به دیدن آن جاذبه کرده محتوایی است که در مورد آن دریافت کردیم. اولین قدم برای توسعه گردشگری، تولید محتوای جامع و کامل در مورد جاذبه‌ها‌ی تاریخی، فرهنگی و طبیعی است. اولین قدمی که ما در ایران هنوز موفق به برداشتن درست و کامل آن نشده‌ایم. هنوز در ایران موفق به تولید محتوای جذاب برای جهانیان و حتی هموطنانمان در مورد فرهنگ، طبیعت و بسیاری از موارد دیگر نشده و نتوانستیم داشته‌ها‌ی ارزشمند کشورمان را به صورت شایسته معرفی کنیم.
برای واکاوی بهتر این موضوع با شخصی به گفت و گو نشستم که اقدامات موفقی 
در عرصه تولید محتوا برای ایران زمین انجام داده است. آرش نورآقایی، فردی نام آشنا در گردشگری ایران برای ما از تولید محتوا در گردشگری می‌گوید.
به نظر شما به عنوان یک فعال گردشگری مشکل عدم پیشرفت گردشگری در کشور ما ریشه در چه عواملی دارد؟
من به عنوان شخصی که ۱۵ سال در گردشگری ایران فعالیت کردم و مسئولیت‌ها‌یی در این زمینه داشتم بعد از این مدت به این نتیجه رسیدم که پیشرفت ما در گردشگری دارای یک مکانیزم خاص نیست. عواملی که باعث این موضوع می‌شوند بسیار متعدد هستند که من قصد پرداختن به همه آنها را ندارم اما یکی از موارد مهمی که وجود دارد این است که ما در بحث تولید محتوا مخصوصاً تولید محتوای خلاق دچار مشکل‌ها‌ی فراوانی هستیم.

در مورد اهمیت نقش محتوا در گردشگری برایمان توضیح دهید.
خارجی‌ها یک ضرب المثل در مورد تولید محتوا دارند و آن این است که “محتوا پادشاه است”. این یعنی محتوا به شما می‌گوید که چه نگاهی نسبت به سوژه داشته باشید. محتوا به شما می‌گوید که در این مکان چقدر بمانید، چقدر هزینه کنید. محتوا است که به توریست می‌گوید آماده باشد که چقدر هزینه کند. محتوا‌ها‌ با کلید واژه‌ها‌ شکل می‌گیرد. کلید واژه‌ها در سئو سایت‌ها بالا می‌آید. ما باید بدانیم که اگر می‌گوییم شیراز منظورمان از شیراز چیست و انتظار ایجاد چه ذهنیتی در مخاطب در مورد آن داریم.

متولیان دولتی و خصوصی گردشگری در ایران تا چه حد با مفهوم تولید محتوا آشنا هستند؟
متولیان دولتی گردشگری تا حدی با این موضوع آشنا شدند فارغ از اینکه فعالیت مناسبی تاکنون صورت نپذیرفته است. از آنجایی که ما در سال‌ها‌ی اخیر استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌ها‌ی نوآورانه‌ای را در عرصه گردشگری شاهد بودیم این استارت آپ‌ها‌ در صنعت گردشگری ایران متوجه شدند که باید بر اساس یکسری کلیدواژه‌ها‌ مخاطبان را جذب یا درنظر آنها را نسبت به ایران مثبت‌تر کنند. تا به جذب مسافر در تورها برسد. برخی از استارت‌آپ‌ها اهمیت تولید محتوا را درک کرده و به طرف آن حرکت کردند. 

وضعیت تولید محتوا در گردشگری ایران چگونه است؟
ما در سالیان گذشته تولید محتوای مناسبی نداشتیم اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم اساساً اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

دلیل عدم تولید محتوا در گردشگری ایران را چه می‌دانید؟
یکی از دلایل این مسئله عدم‌آموزش تولید محتوا در حوزه گردشگری است. ما آموزشی در مورد اینکه تولید محتوا در گردشگری چگونه باید تولید شود و چگونه باید تحلیل شود، نداریم. محتوا تولید شده ممکن است متن، تصاویر یا 
ویدیو باشد.

در بحث تولید محتوا باید به چه مواردی توجه کرد؟
ما باید وقتی به تولید محتوا فکر می‌کنیم به بازاریابی محتوا نیز فکر کنیم. باید به این فکر کنیم که محتوای تولید شده توسط ما چگونه وارد بازاریابی محتوایی می‌شود و هنگامی که می‌گوییم بازاریابی محتوایی در گردشگری چه فرآیندی را در نظر می‌گیریم، آیا فقط اثر طبیعی و فرهنگی را در نظر می‌گیریم یا اینکه صنایع‌دستی را در نظر می‌گیریم، قهوه و نوشیدنی‌ها‌ را در نظر می‌گیریم. آیا فلسفه و حکمت نهفته در مسائل و اتفاقات مرتبط با گردشگری را نیز لحاظ می‌کنیم.

برای شروع بحث تولید محتوا در گردشگری چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟
برای ورود به تولید محتوا در حوزه گردشگری اول باید به سوال چه چیزی پاسخ بدهیم. مرحله دوم آشنایی با تکنولوژی‌ها‌ی جدید است. چه مقدار در این زمینه آشنا هستیم بعد از هر تکنولوژی در چه موردی می‌توانیم استفاده کنیم به طور مثال از هوش مصنوعی چگونه در تولید محتوا و در نهایت بازاریابی محتوای خود استفاده کنیم.
آیا در مورد این موارد چقدر صحبت شده است؟ آیا آموزشی در این زمینه انجام شده است؟
نکته مهم دیگر یکسان سازی اطلاعات است، آیا ما می‌توانیم برای همه مواردی یک نسخه تهیه کنیم یا باید برای هر موضوع محتوای متفاوت با چارچوب‌ها‌ی مشخص خود تولید شود.

برایمان مثالی از خلا تولید محتوا در کشور بیان می‌فرمایید.
من امروز از سفر به قطب زعفران جهان برمی‌گردم. شهر تربت‌حیدریه و اطراف آن حدود ۷۰ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند. متاسفانه در این شهر هیچ نمادی از زعفران دیده نمی‌شد. من حدود چهار روز در روستاهایی که زعفران برداشت 
می‌شد اقامت داشتم اما یک چای زعفرانی در این روستاها ندیدم. ما به قدری به خام فروشی عادت کرده‌ایم، چه در فروش نفت چه در محصولات دیگر که نمی‌دانیم با محصولاتمان چگونه برخورد کنیم، یکی از این دلایل این است که ما محتوا برای محصولاتمان تولید نکردیم مثلاً در مورد زعفران ما در مورد اینکه نگین چه معنایی می‌دهد یا دخترپیچ در زعفران چه معنایی دارد هیچ محتوایی تولید نکردیم وقتی من در مورد این مسائل از بومی‌ها سوال می‌کردم چندین روایت متفاوت می‌شنیدم این تنوع بد نیست.
ما باید روی زعفران کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم از آن در لوازم آرایشی و در تولید عطر استفاده کنیم. ما حتی در این زمینه که زعفران را چگونه برداشت کنیم که مشتری بیشتری 
داشته باشد دقت نکردیم. من طبق بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم که بعضی از مناطق، زعفرانی که سه شاخه آن به هم وصل باشد را اصل می‌دانند و برخی دیگر قسمت اصلی گل زعفران را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند و تقاضا بیشتری برای خرید آن دارند. ما روی این مسئله که چه نوع برداشتی را برای چه منطقه‌ای خریدار بهتری دارد نیز کار نکرده‌ایم.
این مثالی بود برای اینکه بیان کنیم ما برای زعفران محتوا تولید نکردیم برای پسته نیز همین داستان را داریم. ما برای غذاهایمان محتوای فلسفی تولید نکردیم تنها محتوای تولید شده در مورد غذاها نحوه پختن و درست کردن آن است. ما باید در مورد فلسفه و حکمت پشت غذاها محتوا تولید کنیم. شاید محتوا تولید کرده باشیم که اگر هم تولید کرده باشیم کم است و آن مقدار کم هم به انگلیسی تبدیل نشده و آن هم اگر به انگلیسی تبدیل شده باشد به روز نیست.

نمونه‌ای از تولید محتوا در اروپا برایمان بگویید؟
در اروپا زمانی اگر قصد داشتند در مورد برج ایفل تولید محتوا انجام دهند در مورد ارتفاع برج، میزان پیچ و فولاد به کار رفته در آن و نام سازنده آن تولید محتوا انجام می‌شد، اما الان اگر بخواهیم در مورد برج ایفل محتوا تولید کنیم به سراغ این موضوع می‌رویم که شما در چه ساعتی در کدام نقطه از پاریس می‌توانید نمای زیبایی از برج ایفل را مشاهده کنید یا اینکه در طبقه دوم برج ایفل چه چیزهایی انتظار شما را می‌کشد.
اینها موضوعاتی است که حول محور چگونه تولید کردن محتوا باید بیان کنیم. متاسفانه ما در مورد چگونگی تولید محتوا بسیار کم و حتی می‌توان گفت اصلا صحبت نکردیم.
من عید امسال به ملبورن رفته بودم و سال‌ها‌ی قبل نیز به این شهر سفر داشتم.در این سفر یک نقشه پیدا کردم با عنوان صد گنج پنهان ملبورن که در آن به جذابیت‌ها‌ی مانند اینکه به فلان رستوران در این ساعت خاص بروید و مثال‌ها‌یی از این دست وجود داشت. یکی از این گنج‌هایی که معرفی کرده بود این بود که شما باید به طبقه سی و پنجم فلان هتل بروید آنجا یک سرویس بهداشتی وجود دارد شما وقتی در آنجا از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید یک پنجره در مقابل شما وجود دارد که نمای بسیار زیبا از شهر قابل رویت است. این یکی از صدگنج پنهان ملبورن است و این ویژگی را به عنوان جاذبه به دنیا معرفی می‌کنند. به شما نمی‌گوید بروید و جاذبه‌ها‌ی خاص آن شهر را ببینید. ما برای تهران چند تا از این گونه جاذبه‌ها‌ می‌توانیم معرفی کنیم. اینگونه معرفی کردن‌ها‌ انسان‌ها‌ را درگیر می‌کند تا به آنجا بروند. وقتی من به طبقه ۳۵ آن هتل رفتم، دیدم افراد بسیاری در صف آن سرویس بهداشتی منتظر هستند.

هدف مهم از تولید محتوا در گردشگری چیست؟
مسئله مهم این است که تمام این فعالیت‌های ما باید منجر به خرید شود. تولید محتوای خلاق باید نتیجه اش جذب افراد به محصول معرفی شده باشد. ما باید سخت افزارهای موجود در این زمینه را بشناسیم مانند شبکه‌ها‌ی اجتماعی که باید از عملکرد و نوع استفاده از آنها آگاه باشیم.

جایگاه مخاطب در تولید محتوا چیست؟
ما باید به این موارد آگاه باشیم که تولید محتوایی که انجام می‌دهیم برای یک چینی با یک انگلیسی و یک فرانسوی باید متفاوت باشد. این مباحث بسیار مهم و پیچیده هستند. خیلی از افرادی که در بخش خصوصی به سراغ تولید محتوا رفتند ممکن است بسیاری از این موارد را ندانند. ما باید در مورد کشورهایی که هدف ما برای جذب آنها توسط تولید محتوا است، شناخت کامل داشته باشیم. از مثال زعفران اگر استفاده کنیم باید بدانیم زعفران را به کدام کشور صادر خواهیم کرد و آن کشور چه سلیقه‌ای در انتخاب زعفران دارد. 
مثلا استفاده از واژه ارگانیک در کدام کشور‌ها‌ مورد قبول است تا در تولید محتوای خود به آن اشاره کنیم. در برخی کشورها ۳۰۰ مورد برای ارگانیک بودن زعفران وجود دارد که باید تمام آنها رعایت شود تا نام ارگانیک روی زعفران گذاشته شود. ما باید قوانین آن کشور را بدانیم و بر اساس آن محصول را ارگانیک معرفی کنیم. ارگانیک یک کلید واژه اصلی است که می‌تواند مخاطبین بسیاری را به سمت ما جذب کند، اما باید بدانیم بین کشورهایی که محصولات ارگانیک ارائه می‌دهند ما در چه جایگاهی هستیم که بتوانیم از این کلید واژه استفاده کنیم.

منابع مطالعاتی برای یادگیری تولید محتوا در ایران وجود دارد؟
متاسفانه ما در تولید محتوا کتاب، بروشور و مجله مناسب نداریم. مترجمان خوب در این زمینه نداریم. ما ‌اندیشه و زبان مورد پسند جهانی برای معرفی محصولات نداریم.
اگر هم ادبیات جهان پسند داشته باشیم باز هم کار با آن حل نمی‌شود چون ادبیات برای مقاصد مختلف متفاوت است ما باید برای تولید محتوا آموزش و برنامه داشته باشیم.

برای یافتن جایگاه مناسب در گردشگری دنیا چه باید کرد؟
ما باید وضعیت موجود محتوای تولید شده در مورد ایران را بررسی و جایگاه آن را تحلیل کنیم. وقتی شما یک جستجوی اینترنتی در مورد ایران انجام می‌دهید، ببینید در زبان بین‌الملل برای هر سوژه چه محتوایی وجود دارد و بر اساس آن 
محتوا استراتژی تعیین کنیم، سپس به تولید محتوا بپردازیم. باید تولید محتوا با یک استراتژی همراه باشد. استراتژی زمانی مشخص می‌شود که ما برند گردشگری خودمان را بدانیم، برند گردشگری هر شهر را بدانیم. استراتژی زمانی مشخص می‌شود که ما یک طرح جامع گردشگری در کشور داشته باشیم. همه این موارد به یکدیگر متصل است صرف اینکه ما اکنون مواردی را بگوییم که این کار را بکنید بسیار مقطعی است و نتایج بزرگی به دنبال نخواهد داشت. وقتی من در مورد تولید محتوا به طور کلی صحبت می‌کنم منظورم این است که ما قصد داریم چگونه خودمان را بشناسانیم. آیا قصد داریم بگوییم ایران کشور ارزانی است به آن سفر کنید. آیا می‌خواهیم بگوییم که ایران کشوری است که می‌توانید در آن خوش بگذرانید که شاید این مورد درست نباشد. آیا می‌خواهیم بگوییم که به ایران بیایید تا با آثار و تمدن گذشته آشنا شوید. در تولید محتوا ما باید ابتدا مخاطب آن را بشناسیم و بدانیم به دنبال جذب چه مخاطبی هستیم. وقتی ما در مورد زبان بین المللی صحبت می‌کنیم ابتدا باید بدانیم یک خارجی در مورد ایران و شهرها و هر موردی که ما قصد جذب مخاطب داریم چگونه فکر می‌کند. آیا اطلاعاتی در این مورد دارد یا ندارد، اگر اطلاعاتی دارد روش ما در تولید محتوا متفاوت است و اگر اطلاعاتی ندارد باید ابتدا خودمان را معرفی کنیم. به طور مثال اگر شما بخواهید با یک فرد صحبت کنید که شما را نمی‌شناسد اول خودتان را معرفی می‌کنید و مقداری مقدمات بیان می‌کنید اما وقتی شما همدیگر را بشناسید ماجرا تفاوت خواهد داشت. اولین امر در تولید محتوا این است که ما استراتژی کلان خود را در تولید محتوا بدانیم. 

وضعیت تولید محتوای فارسی در ایران در حیطه گردشگری چگونه است؟
متاسفانه در تولید محتوای فارسی نیز مشکل داریم و کلا در تولید محتوا ناتوان عمل کردیم.

با محتواهای غلط و نامناسب باید چه کرد؟
در مورد یک شهر وقتی شما در اینترنت جستجو می‌کنید و محتوایی یافت می‌شود که در واقعیت وجود ندارد یا غلط است که مناسب برای جذب گردشگر نباشد برای حل این مشکل شما باید میزان زیادی محتوا و کلیدواژه ایجاد کنید که محتوای غلط بالا نیاید. چون وقتی به مخاطبی محتوای اشتباه داده شود ممکن است او به مقصد بیاید اما وقتی در مقصد با آن محتوا در واقعیت مواجه نشود ما به هدف‌مان نرسیده‌ایم. برای تولید محتوا باید مطالعات دقیقی انجام شود. تولید محتوا نیاز به یک تحقیق و توسعه گسترده دارد.

متولی تحقیقات در مورد تولید محتوا درکشور ما چه ارگانی است؟
متاسفانه بخشی که در حال حاضر در سازمان گردشگری فعال نیست بخش تحقیق و توسعه گردشگری است، شاید بخش‌ها‌ی دیگر فعال باشد اما بخش تحقیق و توسعه گردشگری که مربوط به صحبت ما می‌شود فعالیت خاصی ندارد. در پژوهشگاه گردشگری چند نفر با مفهوم تولید محتوا آشنا هستند چند نفر با اپلیکیشن آشنایی دارند؟ اساسا خروجی این پژوهشگاه کجا هست.چگونه با دانشگاه در ارتباط هستند. چگونه داده‌ها‌ و پژوهش‌ها‌ی خود را به مردم ارائه می‌دهند. عملا می‌توانیم بگوییم که آنها هیچ کاری انجام نمی‌دهند. حال اگر مردم بخواهند به تولید محتوا بپردازند هر شرکت با توجه به استراتژی‌ها‌ی خود تولید محتوا انجام می‌دهد و اگر هم به نتیجه مثبتی رسیده باشد آن را به خاطر فضای رقابتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. گروه‌ها و افرادی که تولید محتوا می‌کنند چقدر تولید محتوای آنها درست و دقیق است من در خیلی از جاها می‌بینم که تولید محتوا انجام می‌شود تنها به 
سئو سایت‌شان و به بالا آمدن سایتشان در جستجوی گوگل توجه دارند اما تولید محتوا تنها این نیست.

چه راهکارهایی برای توسعه تولید محتوای موثر در گردشگری پیشنهاد می‌دهید؟
ما باید همایش‌هایی را برگزار کنیم و در آن در مورد ارزش تولید محتوا صحبت کنیم. در مورد این که تولید محتوا پادشاه است و بعد از آن در مورد چگونگی تولید محتوا صحبت کنیم. در مورد اینکه چه کسانی باید محتوا را تولید کنند و چگونه باید آن را انجام دهند صحبت کنیم. اول باید اهمیت این موضوع را بیان کنیم و سپس به سراغ آموزش آن برویم متاسفانه کتابی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد. تحقیقی که من در مورد وجود کتاب در این زمینه کردم، تنها یک کتاب بازاریابی محتوا وجود داشت که در آن چیزی در مورد تولید محتوا بیان نشده است ما در حال ترجمه اولین کتاب در مورد تولید محتوا از انتشارات لونلی پلنت در ایران هستیم.

اخیرا شما در فعالیتی به نام ماکوگرام حضور داشتید، از اهداف آن برایمان بگویید.
ماکوگرام برنامه‌ای برای تولید محتوا با استراتژی معرفی ماکو به عنوان یک مقصد ناشناخته گردشگری بود که در آن سعی در معرفی ماکو کردیم. اما اگر بخواهیم این برنامه را برای اصفهان برگزار کنیم با روشی دیگر این کار را انجام خواهیم داد، برای خوزستان روشی کاملا متفاوت خواهد داشت در تولید محتوا موضوع ترجمه و آماده سازی متن برای زبان می‌روم یک ایده و تولید محتوا به زبان فارسی نیز ما مشکلاتی داریم. دنیا به اهمیت تولید محتوا رسیده است، ما باید با توجه به شرایط با توجه به هدفی که داریم به تولید محتوا بپردازیم. 

نمونه‌هایی از انجام تولید محتوا در کشورهای خارجی برای ما مثال بزنید؟
اکثر سایت‌های رسمی گردشگری در کشورهای گردشگرپذیر در قالب پیشنهاد سفر یا در قالب مقاصد دیدنی یا در قالب توجه به علایق گردشگر به تولید محتوا می‌پردازند. به طور مثال در مورد برج ایفل یک نوع تولید محتوا این است که به شما پیشنهاد می‌دهد در ساعت ۸ شب سوار قایق‌ها‌ی پاریسی در رود سند بشوید، طی قایق سواری هم آثاری تاریخی و هم از یک منظره زیبا برج ایفل را می‌بینید. در ضمن در این ماجرا، شما با یک فرهنگ غذایی دریایی مواجه می‌شوید و می‌توانید یک غذای دریایی نیز صرف کنید. محتوا در قالب‌ها‌ی مختلف به شما ارایه می‌شود.

تولید محتوا برای موزه‌ها‌ باید چگونه باشد؟
در دنیا در مورد موزه‌ها از تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار استفاده شده است. اگر ما بخواهیم از این مورد استفاده کنیم باید بدانیم در کدام موزه از واقعیت مجازی استفاده کنیم یا اگر می‌خواهیم در واقعیت مجازی یا راهنمای صوتی اطلاعاتی به گردشگری بدهیم چه اطلاعاتی بدهیم. اگر ما بخواهیم برای تخت جمشید تولید محتوا کنیم این محتوا می‌تواند به صورت یک نقشه باشد اما آیا نقشه‌ای داریم که مسیری برای بازدید بهتر به گردشگر ارایه بدهد. سال‌های پیش من به شهر‌ها‌نزو رفتم و در آن قصد دیدن معبدهای بودایی را داشتم. یک نقشه فوق العاده که مسیر گردشگری به شما پیشنهاد می‌داد وجود داشت. متاسفانه شهرهای ما نیز نقشه گردشگری به روز ندارند. تولید محتوا حتی در نقشه نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. در مورد شهر آمستردام نقشه‌ها‌ی بسیاری با هدف‌ها‌ی خاصی وجود دارد، حتی در نقشه‌ها‌ی یک کاخ در مورد اینکه چه مکانی شلوغ است، چه مکانی مناسب عکاسی است و چه جایی برای بازی بچه‌ها‌ مناسب است همه آنها لحاظ 
شده است.

از فعالیت‌ها‌ی خودتان در زمینه تولید محتوا در ایران برایمان بگویید.
ما در حال تدوین یک کتاب هستیم که در انتظار چاپ قرار دارد و در آن به معرفی صد جاذبه ایران، نه صد جای دیدنی ایران پرداختیم. در آن در مورد انار صحبت کردیم و انار را به عنوان یکی از جاذبه‌ها برای دیدن ایران معرفی کردیم. در این کتاب گیاه گون را نیز به عنوان جاذبه‌ای که در ایران دیده می‌شود معرفی کردیم. ایده این کتاب را من زمانی گرفتم که یک مسافر که دوباره به ایران آمده بود و از او در مورد دلیل دوباره به ایران آمدنش پرسیدم، او به من گفت من دلم برای لیموترش تنگ شده بود. اگر ما این را ندانیم شاید اصلا به این فکر نکنیم که می‌توانیم در مورد خیلی از چیزها تولید محتوا و جذب گردشگر انجام دهیم. وقتی یک کشور استفاده از سرویس بهداشتی را به عنوان یک جاذبه معرفی می‌کند چرا ما از این همه جاذبه‌ها‌ی فراوانی که داریم استفاده نکنیم. همه جاذبه ما تخت جمشید نیست. تولید این کتاب ۳سال زمان برده است. اما در پی یافتن اسپانسری برای چاپ و تامین هزینه مالی آن دچار مشکل شدیم. شما فکر کنید اگر این کتاب چاپ شود بعد از آن ترجمه شود چه تولید محتوای ارزشمندی برای کشورمان خواهد بود.
فعالیت دیگری که در این زمینه انجام دادیم مجله گیلگمش بود. مجله گیلگمش را در راستای تولید محتوا‌ راه‌اندازی کردیم. مجله‌ای به زبان فارسی و در ادامه به زبان انگلیسی که محتوای آنها با هم متفاوت است. ویژه نامه نوجوانان را نیز چاپ کردیم. اسم مجله را از اولین مسافر تاریخ گرفتیم. مجله ما در مورد میراث و گردشگری است و برای نام آن در نظر داشتیم که شخصیتی را پیدا کنیم که هر دوی این ویژگی ‌ها‌ را در بر بگیرد.
گیلگمش اسطوره‌ای بود که هر دوی این پارامترها را در بر می‌گرفت. گیلگمش مسافری بود که به دنبال جاودانگی می‌رود. گیلگمش پادشاه اوروک بوده است. برخی گیلگمش را یک شخصیت تاریخی و برخی دیگر او را یک شخصیت اسطوره‌ای می‌دانند. در مجله ما خیلی کم می‌شود که جایی را معرفی کنیم ما بیشتر دیدگاه معرفی می‌کنیم، به طور مثال موضوع کلی یکی از شماره‌ها‌ی مجله ما در مورد کوچ است یکی در مورد میراث آب است. در یک شماره به اپلیکیشن و گردشگری می‌پردازیم و در شماره‌ای دیگر به گردشگری خلاق و توسعه پایدار پرداختیم. مجله فارسی قرار است علم کشورهای خارجی را به ایران بیاورد و در مجله انگلیسی داشته‌های ایران را به خارجی‌ها‌ معرفی کند. برای همین در دو قطع متفاوت با دو نگاه متفاوت با محتوا‌ها‌ی متفاوت چاپ و ارائه می‌شود. در مجله گیلگمش محتوا را با ایده راه ارائه دادیم. مجله ما دارای هفت بخش با عناوین چهار راه، ره گو، رهیافت، راه‌نامه، ره آورد، همراه و رو به راه است.
ما سعی کردیم تولید محتوا را در گیلگمش به صورت هدفمند، دقیق و اصولی انجام دهیم.اولین سفرنامه‌ها‌ بر لوح‌ها‌ی سنگی نوشته شده است و ما مجله را روی کاغذ‌ها‌ی سنگی 
چاپ می‌کنیم.

مصاحبه: مهدی گوهری- روزنامه آفتاب یزد- ۲۵ دی ۱۳۹۷
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا