نشست‌ها

نشست نهم از کوره‌راه تا شاهراه؛ زیورآلات کهن، مواد، منابع و تکنیک‌ها

دومین یکشنبه زمستانی گیلگمش با استقبال گرم دوستداران زیورآلات کهن ایران‌شهر در ۹ دی‌ماه ۱۳۹۷ رقم خورد. نهمین نشست از سری نشستهای از کوره‌راه تا شاهراه در دفتر فصلنامه گیلگمش میزبان جناب مازیار نظری بودیم تا از دیدگاه زیبایی‌شناسی، نگاهی به سنگهای قیمتی ایران فرهنگی داشته باشیم. 

به گفته مازیار نظری، این نشست اولین ارائه شفاهی دستاوردهای ایشان از مطالعات، یافته‌های آزمایشگاهی و مشاهدات ذیربط ایشان از چین تا غرب افریقا بود. 

این جلسه با تبیین علم باستان‌شناسی، کانی‌شناسی و‌ زیرمجموعه‌های آنها و لزوم هم‌اندیشی متخصصان در کسب اطلاعات درست از منابع موجود آغاز شد. در ادامه تعریف علمی سنگ قیمتی بیان شد و کاربری متفاوت انواع سنگهای قیمتی و ارزش آیینی بسیاری از آنها مورد توجه قرارگرفت. سپس ویژگی‌های سنگهای قیمتی همچون زیبایی، دوام، در دسترس بودن مطرح و با توجه به موارد برشمرده طیف وسیع سنگهای قیمتی شامل کهربا، صدف، استخوان، چوب، مروارید، مرجان سرخ، دندان، عاج و … به شرکت‌کنندگان معرفی شد.

کاربرد انواع سنگهای قیمتی مورداستفاده در دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، هخامنشی و اشکانی موضوع بعدی این نشست بود. در این بخش فراوانی جنس، رنگ و نوع ابزارکاری هر دوره به تفکیک واکاوی شد.

در بخش پایانی این نشست سفر سنگ لاجورد به عنوان کالای تجاری از مبدأ تولید(بدخشان افغانستان) تا مقصد مصرف(مصر) و سهم ساکنین شهر سوخته، جیرفت، دامغان، شوش دنبال و به تفاوت محصول تولیدی در این بازه پرداخته‌ شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا