اخبار

خانواده گیلگمش

فصلنامه گیلگمش نام خود را از نخستین مسافر اسطوره-تاریخی وام گرفته که به دنبال جاودانگی به سفر می‌رود و در راه به کمال می‌رسد. حماسه گیلگمش از نخستین متون ادبی در تاریخ است که روی الواح گلی حک شده. بسیاری از شخصیت‌های تاریخی بخش بزرگی از حکمت را در سفر کسب کرده‌اند. گیلگمش نیز مسافری حکیم-پهلوان است که روح و جسم خود را در بستر سفر جلا می‌دهد.

سفر فاصله‌ای میان رویا و خاطره است و ایران سرشار از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی برای دیدن، سفر کردن و خاطره ساختن. اگرچه ایران را نمی‌توان تنها به جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی آن خلاصه کرد. تاریخ، هنر، فرهنگ، زبان و اقوام گوناگون این سرزمین را به رنگین کمانی هزار‌رنگ مبدل کرده‌اند و در این میان گیلگمش آمده تا با نگاهی نو به گردشگری، میراث فرهنگی و محیط زیست، این مرز و بوم را به علاقه‌مندان در داخل و خارج از کشور معرفی کند.

گیلگمش فارسی کمتر به دنبال معرفی مقصد، که به دنبال معرفی مفاهیم جدید دنیای گردشگری و سفر است بدین منظور، بخش بزرگی از مجله فارسی گیلگمش به معرفی، ترجمه و بومی‌سازی مفاهیم جدید صنعت گردشگری از زبان کارشناسان می‌پردازد و در حدود سی درصد محتوای آن، به جاذبه‌ها و ناگفته‌های کمتر شناخته شده ایران اختصاص دارد. در همین راستا، در نام‌گذاری هفت بخش مجله فارسی به قسمت‌های چهارراه، ره‌گو، ره‌یافت، راه‌نامه، ره‌آورد، هم‌راه و روبه‌راه  تلاش شده خلاقیت و نگاه نو، چاشنی تمام صفحه‌های گیلگمش فارسی باشد.

گیلگمش انگلیسی راه دیگری را دنبال می‌کند. این فصلنامه به دنبال معرفی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، میراث فرهنگی و میراث جهانی ایران زمین به دنیاست بنابراین هفتاد درصد مطالب این نشریه به معرفی ایران اختصاص دارد که توسط کارشناسان، باستان‌شناسان، تاریخدانان و راهنمایان گردشگری ایرانی و خارجی درباره ایران نوشته و در بخش‌های جغرافیا، ایران‌شناسی، سبک زندگی، هنر، اسطوره شناسی، محیط زیست و تاریخ گیلگمش انگلیسی جای می‌گیرد.

تمایز بنیادی در محتوا باعث شده که دو مجله فارسی و انگلیسی، گیلگمش در قطع و طراحی متفاوت تولید شود.

از تکامل جاده دو طرفه گیلگمش فارسی و انگلیسی به گیلگمش نوجوان می‌رسیم. نوجوانانی که آینده صنعت گردشگری کشور را شکل می‌دهند. ویژه‌نامه گیلگمش نوجوان در واقع حاصل تفکر آینده‌نگر گروه گیلگمش است که موضوعاتی گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و محیط زیست را به زبان نوجوانان بازگو می‌کند.

هر چند شخصیت نیمه خدایی گیلگمش در ساحت اسطوره جاودانه نشد اما، لوح‌های گلی که افسانه او را روایت کردند تا امروز باقی مانده‌اند. حال ما نیز روایت جدیدی از گیلگمش را روی کاغذ سنگ نوشته و به همه علاقه‌مندان به کشور معرفی می‌کنیم تا جاودانه شویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا