اخبار

شصت سفرنگار برای جشنواره ماکوگرام محتوا تولید می‌کنند

از میان ۲۵۸ شرکت کننده در فراخوان جشنواره سفرنگاری ماکوگرام ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند تا با تولید محتوا به منظور معرفی ویژگی‌های تاریخی و طبیعی منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه آسیا به اروپا اقدام کنند.

انتخاب ۶۰ منتخب برای سفر به ماکو در مرحله اول داوری جشنواره ماکوگرام برای حضور در منطقه آزاد ماکو و تولید محتوا در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تاریخ دوم امرداد ۱۳۹۷ از ساعت ۱۸ تا ۲۴ و در دبیرخانه تهران (دفتر فصلنامه گیلگمش) اجرایی انجام شد.

سرانجام با تهیه و انتشار فراخوان شرکت در جشنواره سفرنگاری ماکوگرام، از ۲۵۸ شرکت کننده در فراخوان جشنواره سفرنگاری ماکوگرام ۶۰ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. این تعداد شرکت کننده از ۲۴ استان کشور در سه بخش وب سایت و وبلاگ، اینستاگرام، فیسبوک شرکت کردند.

در تولید محتوا برای اینستاگرام ۲۲۴ نفر، وبلاگ و وبسیات ۳۱ نفر، فیس‌بوک ۳ نفر مشارکت کردند. همچنین بازه سنی مشارکت کنندگان در جشنواره۲۰ تا ۴۶ سال، متقاضی زبان فارسی در جشنواره با اینستاگرام ۲۰۹ نفر، متقاضی زبان انگلیسی در جشنواره برای تولید محتوا در اینستاگرام  ۱۵ نفر هستند. همچنین دربخش وبلاگ  متقاضی زبان فارسی در جشنواره ۲۹ نفر و متقاضی زبان انگلیسی ۲ نفر ثبت شده است. طبق قانون جشنواره همه کسانی که در فیس‌بوک شرکت می‌کردند می‌بایست به زبان انگلیسی بنویسند.

در قدم اول همه مشخصات صفحات اجتماعی همه شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت تا با آیین‌نامه جشنواره، اطلاعیه و فراخوان مطابقت داشته باشند. در این مرحله، اگر فردی نتوانسته بود شرایط حضور در جشنواره را احراز کند برای قدم دوم داوری انتخاب نشد.

در بخشی از شاخص ها تاکید شده است که ارزیابی با در نظرگرفتن چندین شاخص ازجمله  فقط تعداد “فالوورها” و “لایک‌ها” ملاک قرار داده نشد، هرچند که به عنوان یکی از معیارها مد نظر داوران قرار گرفت. در این میان ثبات فعالیت شرکت کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. عدم فعالیت مستمر از مواردی بود که امیتاز برخی از شرکت کننده‌ها را کاهش ‌داد. انسجام مطالب، هماهنگی عکس و تصویر، زیبایی تصویر و روایی بودن متن، استفاده از فیلم، وجود کپشن، استفاده از “هشتگ” از بقیه مواردی بود که مورد نظر هیات داوران قرار گرفت. همچنین از زمان فراخوان تا زمان داوری مهلت داده شد تا صفحه‌های خصوصی به صفحه‌های عمومی تبدیل شود. برخی از شرکت‌کنندگان این موضوع را مورد غفلت قرار دادند و از جشنواره خارج شدند. گفتنی است که داوارن سعی کردند با استفاده از معیارها، صفحات نادرست با تعداد فالوورهای تقلبی را تشخیص دهند و مقدار مشارکت خوانندگان با هر پست را مد نظر قرار دهند. سیستم ارزیابی وبسایت و وبلاگ نیز بر اساس زیبایی، فعالیت مستمر، متن‌ خوانی، تعداد سفرنامه‌‌ها و مرتبط بودن با موضوعات جشنواره انجام شد. بعضی از افراد تخصص ویژه‌ای (از جمله: طراحی، فعالیت ماجراجویانه، عکاسی از آسمان شب، پرنده‌نگری و …) داشتند که یا به طور جداگانه برای حضور در جشنواره در نظر گرفته شدند یا امتیاز مثبت گرفتند.

تاکید می شود که شرکت کنندگان بومی/محلی (اهل منطقه آزاد ماکو) مورد ارزیابی قرار گرفتند ولی برای بالابردن مشارکت بومی، داوران با ملایمت و ملاطفت بیشتری رای خود را برای این افراد صادر کردند.

در جشنواره سفرنگاری ماکوگرام ۲۰ خبرنگار کشوری و محلی رویداد را پوشش خواهند داد.

شهاب چراغی، حسین عبدالهی، ستایش فرجی، پژمان نوروزی و آرش نورآقایی هر کدام به عنوان سفرنامه نویس، راهنمای گردشگری، مدرس، جهانگرد، پژوهشگر، داوران جشنواره سفرنگاری ماکوگرام محسوب می‌شوند.

پیش‌تر شورای راهبردی جشنواره سفرنگاری ماکوگرام با حضور نمایندگانی از فصلنامه گیلگمش و مسئولین ارشد ماکو تشکیل جلسه داد و مدیران ارشد شهرستان و منطقه آزاد ماکو حمایت کامل خود را از برنامه های تعیین شده ستاد اجرایی اعلام کردند.

شرکت‌کنندگان در جشنواره و علاقمندان به مشارکت در انتخاب منتخب مردمی، برای اطلاع از ادامه فرآیند جشنواره لطفا به سایت www.travelgram.ir و صفحه اینستاگرام  maku.gram@ مراجعه کنند.

گفتنی است جشنوار سفرنگاری ماکوگرام از ۸ تا ۱۲ امرداد ۱۳۹۷ به همت منطقه آزاد ماکو و با همکاری فصلنامه گیلگمش برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا