اخبار

آیین رونمایی از کتاب «اهل اردکانم» برگزار شد

تهیه‌ی مجموعه‌ی کتابهای راهنمای گردشگری «اهل ایرانم» گامی بود که برای معرفی شایسته‌ی ایران به جهان در آستانه‌ی ورود به سده‌ی نو شمسی زیر نظر آرش نورآقایی در دستور کار تیم فصلنامه‌ی میراث و گردشگری گیلگمش قرار گرفت. به دنبال انتشار نخستین جلد این طرح با عنوان «اهل کاشانم» در بهمن‌ماه ۱۳۹۹، پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای جهت تدوین جلد دوم برای شناسایی منابع و جذابیت‌های مختلف طبیعی، فرهنگی و تاریخی شهرستان اردکان آغاز شد. اینک در پایان دومین سال از این پروژه، رویدادی برای رونمایی از کتاب «اهل اردکانم» تدارک دیده شد تا هرآنچه در این مجلد فراهم آمده به اطلاع مشتاقان و دغدغه‌مندان این دیار برسد.‌‌
شامگاه یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ سالن همایش موزه‌ی ملی ایران میزبان عزیزانی بود که به بهانه‌ی موفقیت این پروژه گرد هم آمدند.
پس از افتتاحیه‌ی رسمی این رویداد، رضا ملاحسینی اردکانی، پژوهشگر و عضو هیئت رئیسه‌ی شورای هماهنگی سازمانهای غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و عضو تیم اجرایی این پروژه از چرایی و پیشینه‌ی پتانسیل‌یابی گردشگرپذیری این شهرستان پس از ثبت ملی بافت تاریخی اردکان گفت، مختصری از فعالیتهای «انجمن چارسوق کویر اردکان»، را برشمرد، خلاصه‌ای از اقدامات میدانی تیم پژوهشی این پروژه را یادآور شد و از برگزاری جشنواره‌ی سفرنگاری اردکان‌گرام به عنوان سومین رویداد از سری etravelgram گفت.
ایشان در ادامه به معرفی رئوس مطالب مندرج در این کتاب، چالش‌ها و دستاوردهای ذیربط پرداخت.‌
محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده‌ی مردم اردکان در دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی و ریاست فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس نخستین سخنران مدعو این رویداد بود. وی ضمن اظهار خرسندی از انتشار کتاب حاضر برای توسعه‌ی زیرساخت و ظرفیتهای گردشگری این شهرستان ابراز امیدواری کرد.
در بخش بعدی حاضرین به استماع سخنان وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دعوت شدند. عزت‌الله ضرغامی ضمن قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران تهیه‌ی این کتاب، اهمیت آموزش و ایجاد فرصتهای بهره‌برداری از منابع گردشگری کشور و سرمایه‌گذاری هدفمند را گوشزد کرد.
آرش نورآقایی، مدیرمسئول انتشارات نوسده سخنران دیگر این نشست بود.
نورآقایی ضمن سپاسگزاری از همراهی و تلاش تیم از اهمیت تولید محتوای فاخر برای معرفی ایران به جهان و لزوم حمایت سازمانهای ذیربط و چالش‌های پیش رو گفت.
ایده‌پرداز طرح «اهل ایرانم»، رسالت و چشم‌انداز آن را با شرح فعالیت‌های انجام شده برای تدوین دو کتاب «اهل کاشانم» و «اهل اردکانم» برای حضار تبیین کرد.
بخش بعدی این رویداد با صحبتهای حسین عبداللهی، جهانگرد اهل اردکان و راهنمای گردشگری ادامه یافت.
او نیز سیر چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی پروژه‌ی اهل اردکانم را در قالب بخشی از طرح «اهل ایرانم» شرح داد، اهم چالش‌ها و راهکارهای این مسیر را معرفی کرد و در پایان از تمامی دوستانی که در اجرای این پروژه مؤثر بودند سپاسگزاری کرد.
مدیر هنری کتاب «اهل اردکانم» سخنران دیگری بود که از تجربه‌ی افتخارآمیز همکاری خود با این تیم گفت. ایمان اوجیان با اشاره به پروژه‌ی نخستین «اهل کاشانم»، به ویژگی‌های تحسین‌برانگیز کتاب «اهل اردکانم» در طراحی و پیاده‌سازی مسیرهای گردشگری، تنوع استفاده از عکس‌های تولیدشده بالغ بر ۱۰۰۰ عدد، کیفیت تصاویر خلق‌شده در قالب اینفوگرافی و اسکیس، حسن استفاده از نرم‌افزار به‌روز مبتنی بر GIS. برای تولید نقشه‌های چندلایه‌ی ایزومتریک و پیوستگی اطلاعات متنی و تصویری در این کتاب گفت. وی محتوای طرح «اهل ایرانم» را غامل مؤثری در پرشمار کردن اهالی این سرزمین خواند.
پویان تطهیری مقدم، نماینده‌ی هماهنگ‌کنندگان این پروژه در ادامه‌ی برگزاری این آیین ضمن اظهار خرسندی از انجام یک کار خوب تیمی دیگر از دوران همه‌گیری کرونا و شرایط دشوار اکنون، به پیچیدگی‌های جوامع مختلف اقوام کشور اشاره کرد و اهمیت واکاوی لایه‌های مختلف از شیوه‌ی زیست آنها را مورد توجه قرار داد. او شناخت جامعه‌ی مقصد را بر اساس پژوهش‌های میدانی تیم پروژه و اشتراک‌گذاری آن با خوانندگان از شایسنگی‌های این کار معرفی کرد. به زعم ایشان طرح پرسش‌ در خصوص سبک زندگی اهالی کاشان و اردکان در ابن دو شهرستان در اذهان پژوهشگران همکار برای ادامه‌ی این راه و مِهری که از مهمان‌نوازی آنها بر دل تیم همراهان نشست از ماندگارترین دست‌آوردهای این دو پروژه است‌
خانمها فاطمه یزدی، سمانه مهدی‌زاده، سمیه مروتی و سولماز اصل دینی و آقایان محمد مهدی بهمنی، محسن ادیب و میرحجت موسوی دیگر سخنرانان نویسنده و تصویرگر این کتاب بودند که از تجربه‌ی همکاری و چالش‌های این کار سخن به میان آوردند.
خاطره‌ی شیرین انتشار کتاب «اهل اردکانم» در واپسین بخش این رویداد با رونمایی و بریدن کیکی با نقش جلد آن با همراهی سبز محمد درویش و علیرضا شاکر اردکانی به یادگار ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا