اخبار

نویافته‌های گردشگری در رویدادهای خلاق گردشگری

در واپسین روز از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، فرصتی دست داد تا طی گفتگویی مجازی به میزبانی صفحه‌ی رسمی هفته‌نامه‌ی امرداد، از نویافته‌های گردشگری در رویدادهای خلاق گردشگری گفته شود.‌ این گفتگو با رویکرد ویژه به جشنواره‌ی سفرنگاری اردکان‌گرام و به میزبانی بانو نگار جمشیدنژاد و همراهی آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامه‌ی میراث و گردشگری گیلگمش انجام شد.
جمشیدنژاد در سخن آغازین به معرفی پیشینه‌ی کنشگری نورآقایی پرداخت و نظر ایشان را در خصوص نمایشگاه گردشگری جویا شد. آرش نورآقایی ضمن اعلام خرسندی از حضور ذی‌نفعان خرد و‌ کلان و نقش‌آفرینانی چون استارتاپ‌ها و موزه‌ی ملی ایران، نقش روایتگری را همچنان در این رویداد کمرنگ معرفی کرد. او مدیریت و روایت محتوای گردشگری در غرفه‌ی اصفهان را موجب مباهات خواند و به اهمیت تمرکز بر داستان‌های نهان اصفهان در این رویکرد توجه داد.
خبرنگار امرداد در این بخش از نقش تولید محتوا در گردشگری و جایگاه ایران در این رقابت پرسید. نورآقایی ضمن یادآوری برگزاری دوره‌های تولید محتوای گردشگری پیش از پاندمی کرونا و سهم این بخش در اقتصاد صنایع کشورها از تمایز تکنیک، تاکتیک و بسترهای پیاده‌سازی و بازاریابی محتوا و اهمیت به‌روز رسانی آنها با تکنولوژی گفت. به گمان ایشان زمان ان فرا رسیده که عطار از عطر خود بگوید! به عبارتی در زندگی مجازی امروزین این محتواست که خاطره یا خواسته‌ای را برای زیستمند مجازی تداعی می‌کند نه تجربه‌ی حقیقی او.
جمشیدنژاد در بخش بعدی از شیوه‌ی معرفی نویافته‌ها در گردشگری به کمک تولید محتوای امروزی پرسید. مدیرمسئول گیلگمش، «جور دیگر دیدن» را هدف تولید و بازاریابی محتوای گردشگری معرفی کرد و خلق رویکرد جدید برای مقاصد را هدف این شیوه از روایتگری دانست. وی از پیشینه‌ی جشنواره‌های سفرنگاری ناصرخسرو، ایده‌ی بلاگرهای موزه‌ای با هدف داستان‌سرایی برای اشیاء موزه‌ای، جشنواره‌ی بلاگرهای قشم و انگیزه‌ی اجرای جشنواره‌های سفرنگاری etravelgram گفت. آرش نورآقایی ضمن اینکه هنوز ایراداتی بر سه دوره سفرنگاری ماکوگرام، دزفول‌گرام و اردکان‌گرام وارد می‌دانست از ویژگی‌های این سری جشنواره سفرنگاری در قیاس با فم‌تورهای گردشگری سخن به میان آورد. نحوه‌ی مشارکت علاقه‌مندان، عدم تحمیل هزینه به جامعه‌ی میزبان، تنوع محتوای تولیدشده، آموزش عملی تولید محتوا در فرآیند جشنواره و تعهد مستندنگاری و تولید محتوای شرکت‌کنندگان مهمترین مزایایی بودند که از سوی رییس شورای سیاستگذاری etravelgram برشمرده شدند. نورآقایی برگزاری این مجموعه را در دو سوی شرکت‌کنندگان و میزبان یک بازی برد-برد خواند.
وی در ادامه از چالش‌های همزمانی این رویداد با شیوع کرونا در شهرستان اردکان و التزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت موازین توسعه‌ی پایدار، همکاری صمیمانه‌ی تیم آکادمیک ارزیابی فرآیند اجرای جشنواره در محل و شبکه‌سازی تیمی متشکل از همه‌ی ذی‌نفعان دولتی، خصوصی، بومی، ملی، زیرساخت حمل و نقل، محصولات جنبی چون سفره و عروسک سوغات و … سخن گفت.
ایشان در خصوص میزان تأثیر این سه جشنواره در سهم گردشگری مقاصد ذیربط به اهمیت نقش سایر نهادهای متولی اشاره کرد و برای اجرای موفق سهم بسیار ناچیز (۰/۱ درصدی) این رویدادها در ارتقای صنعت گردشگری این مقتصد ابراز امیدواری کرد.
نورآقایی برگزاری جشنواره‌های etravelgram را از آن روی که نسخه‌ی تقلیدشده‌ای نیست، خلاقانه و بر کار تیمی متمرکز است کارآ و مؤثر خواند و برای اجرای گام به گام جشنواره‌ی ایران‌گرام با شرایط مشخص اعلام آمادگی کرد.
جمشیدنژاد در بخش پایانی ضمن قدردانی از این اقدام شایسته و بایسته تاکنون، دلیل تولید محصولات جانبی سفره، عروسک و نقشه‌های گردشگری اردکان را در حاشیه‌ی رویداد اردکان‌گرام جویا شد. آرش نورآقایی به بسته‌ی گردشگری شهرستان اردکان پرداخت و مطالعه و انجام طرح جامع گردشگری این مقصد، طراحی وب‌سایت گردشگری، انتشار کتاب اهل اردکانم و رویداد سفرنگاری اردکان‌گرام را به عنوان اجزای مختلف آن برشمرد.
این گفتگو با سپاس از همراهی مخاطبین علاقه‌مند و پاسخ به پرسش‌های ایشان پایان پذیرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا