اخبار

اهمیت ثبت جهانی آثار از دیدگاه تولید محتوای گردشگری

این روزها و پس از ثبت جهانی ۲۶‌امین اثر فاخر ایرانی در یونسکو، انجمن مدیریت کسب و کار ایران را بر آن داشت تا طی گفتگویی مجازی نظر برخی کارشناسان صنعت گردشگری در خصوص اهمیت و تأثیر این دستاورد واکاوی شود. بهناز ساجدی، عضو هیأت مؤسس کمیته دانشجویی انجمن مدیریت کسب و کار ایران در شامگاه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ میزبان این گفتگو بود تا نظر آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش را جویا شود. او در سخن آغازین از اهمیت ثبت جهانی میراث کشورها پرسید.
نورآقایی ضمن ارائه نمونه‌هایی در جهان، از یک سو میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو را عاملی جذاب و اغلب تسهیلگر جذب گردشگر برای کشور دانست و از سوی دیگر به مواردی اشاره کرد که علیرغم داشتن این نقطه قوت بهرهٔ چندانی در جذب گردشگر نبرده یا بدون رتبهٔ برتر در این زمینه، در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.
ساجدی از نقش میراث جهانی در برند گردشگری پرسید و آرش نورآقایی تأکید کرد که عوامل مؤثر در برند گردشگری الزاماً با تعداد میراث ثبت‌شدهٔ جهانی ارتباطی ندارد. ایشان میراث جهانی را عاملی برای کسب اعتبار، تسهیلگر جذب گردشگر و تقویت‌کننده هویت ملی خواند.
نورآقایی هم.چنین به سهم کشورها در دستاورد بشری با ثبت جهانی میراث آنها اشاره کرد.
بخش دوم این گفتگو منعطف بر تولید محتوای گردشگری برای میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو برای کشور ایران بود.
مدیرمسئول گیلگمش به انواع محتوا و تولید آنها و به عبارت دیگر هدف از تولید محتوا اشاره کرد. او اهمیت مجتوای گردشگری را هم‌عرض با صنعت گردشگری در کشور دانست و در این زمینه پیش از تأثیر اقتصادی بر اهمیت معرفی سرزمین به اهالی ایران، تقویت هویت ملی و سپس ایجاد تصویر شایسته در اذهان مردم دنیا پرداخت. وی ارائه محتوا در بستر هنر و سبک زندگی اقوام را از طریق ثبت در حافظهٔ جهانی و تبیین نقش کشور در پیشرفت و تمدن بشری گوشزد کرد.
بهناز ساجدی نیز لزوم اصلاح و بازبینی اخبار ذیربط ایران در رسانه‌های بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد. ایشان در ادامه از نقش میراث جهانی کشور در سوق‌دادن گردشگر به این مقاصد و استراتژی‌های طراحی مسیر گردشگری سازگار با این هدف سئوال کرد.
آرش نورآقایی ضمن اشاره به هدف غائی تولید محتوا در قالب جذب بازار گردشگری، شناسایی وضعیت موجود کشور در مقایسه با گزینه‌های رقیب را لازم دانست. به عبارتی طراحی مسیر گردشگری را برای مقاصد میراث جهانی در شرایطی مؤثر و کارآ دید که نظر گردشگر بالقوه تأمین شود. ایشان در این بخش از انگیزه بازدید آثار تاریخی هزاره‌های پیشین در حیطهٔ کشورهای اسلامی برای گردشگر غربی سخن گفت.
او هم‌چنین بر لزوم تأمین زیرساختها برای بازدید از جاذبه‌های جهانی و اولویت مقاصد با بیشترین تعداد میراث جهانی صحبت کرد.
بخش بعدی این گفتگو به بررسی نقاط قوت و ضعف کتاب شناسایی مقاصد گردشگری ایران اختصاص داشت که با ایدهٔ آرش نورآقایی تهیه و تنظیم شده و برخی مسیرهای پیشنهادی برای بازدید از میراث جهانی ایران به عنوان نمونه در آن ارائه شده‌است. نورآقایی بر لزوم بازنگری و به‌روز شدن این کتاب تأکید کرد.
نمایندهٔ انجمن کسب و کار ایران از مزایای نسبی/ رقابتی استان لرستان در برای برنامه‌های آتی گردشگری پرسید و نورآقایی به مزیت سبک زندگی به ویژه آیین‌های موسیقایی، پیشینهٔ مفرغ‌ و تکنولوژی‌های نوین در تولید محتوای مؤثر و بازاریابی آن اشاره کرد. او به کارگیری این المان‌ها در انواع طراحی خلاقانه را پیشنهاد و تکرار اقدامات ناسازگار با این اقلیم را هشدار داد.
ساجدی در ادامه از انتخاب بهینهٔ انواع رسانه برای تبلیغات و بازاریابی این محتوا پرسید.
آرش نورآقایی به متناسب‌سازی محتوا برای مخاطب اشاره کرد؛ از تجربهٔ معرفی حافظ در جهان توسط گوته و معرفی خیام توسط ادوارد فیتز جرالد به کمک ابزارهای متنی و سینمایی متناسب با این منظومه‌ها گفت؛ انواع رسانه‌های دنیای دیجیتال را برشمرد؛ قدرت محتوای متنی چاپی را یادآور شد و مزیت روایت‌گری را در بستر این رسانه‌ها خاطرنشان ساخت. ایشان در این خصوص به خلق افسانه‌های الهام‌بخش و قدرت سبک زندگی اقوام لرستان در بهره‌گیری از این فرصت اشاره داشت تا برای گردشگر اعجاز سفر را به مثابه سوغات این سفر بیافریند.
در بخش پایانی این گفتگو به نقش عوامل توایدکنندهٔ محتوای گردشگری به تفکیک مراکز دولتی، خصوصی و آموزشی پرداخته شد. نورآقایی با توجه به اهمیت جایگاه مغزافزار و عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه، بخش خصوصی فعال و علاقه‌مند را مؤثر خواند.
این گفتگو با قدردانی از همراهی مخاطبین پایان یافت‌.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا