اخبار

مروری بر اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در شامگاه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ با حضور علی حدیدی‌فرد، راهنمای گردشگری میزبان آرش نورآقایی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش بود تا بگوید هر آنچه را از بازدید اخیر خود از رویداد جهانی اکسپو۲۰۲۰ در دوبی دریافته بود. 

نورآقایی در بخش آغازین این گفتار از تاریخچهٔ برگزاری رویداد جهانی اکسپو، اهمیت آن و چرایی برگزاری‌اش گفت.‌

برگزاری این رویداد هر ۵ سال یکبار، پیشینهً برگزاری آن در شانگهای و میلان طی دههٔ گذشته و حضور مستمر ایران در این رویداد از اولین دورهٔ برگزاری در سال ۱۸۵۱ م. در لندن (با حضور ۲۵ کشور) در زمان قاجار از جمله موارد مطروحه در ابتدای این بخش بودند. آرش نورآقایی رویداد اکسپو را به مثابه اتاق فکر کشورهای مختلف دنیا دانست که برای رفع چالش‌های جهان راهکار مؤثر ارائه خواهند کرد. ایشان ضمن تأکید بر فرصت طولانی موجود شش ماهه در این رویداد برای ارائه توانمندی‌ها به اقدامات نمادینی چون احداث برج ایفل در آستانهٔ اکسپوی پاریس و همزمان با بزرگداشت انقلاب کبیر فرانسه در اوایل قرن بیستم اشاره کرد.

نورآقایی از تلاش کشور امارات برای میزبانی اکسپوی ۲۰۲۰ از سال ۲۰۱۳ گفت و تهعداتی که موجب پذیرش این نامزدی از سوی دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در پاریس شد. این اولین باری‌است که با همت کشور امارات و همزمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس این کشور، رویداد اکسپو در خاورمیانه و غرب آسیا برگزار می‌شود. به گفتهٔ نورآقایی کشور امارات در حالی نامزد برگزاری اکسپو۲۰۲۰ شد که برای دورهً ۵ سالهٔ پس از آن ۲۳ میلیارد دلار سود پیش‌بینی کرده‌بود. مدیرمسئول گیلگمش از تعهد این کشور به استفاده از انرژی پاک در دوره و در محل برگزاری رویداد گفت، به استفاده از آسفالت قابل بازیافت، حفظ پوشش گیاهی محوطه و برنامه‌ریزی برای سکونت ۹۰ هزار نفر در این مکان اشاره کرد در حالی که طی شش ماه، ۱۹۲ کشور در ۲۰۵ پاویون با هدف پیوند افکار در تکاپوی خلق آینده‌ای بهتر برای دنیا هستند.

نورآقایی در بخش دوم این گفتار به شرح سه موضوع اصلی پویایی (mobility)، فرصت (opportunity) و پایداری (sustainability) پرداخت. وی به معماری ورودی و بازوهای سه‌گانه بر اساس این سه موضوع اشاره و از گنبد «الوصل» به عنوان قلب تپنده رویداد در محل تلاقی این سه گذر یاد کرد.

ایشان رویداد جهانی اکسپو را از یک سو علمی و از سوی دیگر عاطفی خواند و آن را امکانی برای عینیت بخشیدن به اندیشه‌های بنیادین برگزاری‌اش دانست.

او هم‌چنین از به تصویر کشاندن توانمندی‌های کشور امارات در قالب تاریخ سفر، سفر به فضا، رونق گردشگری شارجه، ارسال سفینه به کرهٔ ماه، احداث پارک خورشیدی، رونق اقتصادی غیر وابسته به نفت برای ابوظبی، استراتژی‌های حمل و نقل خودکار، هوش مصنوعی و بهره‌برداری از آب تصفیه‌شده، انرژی پاک، امنیت غذایی و قدرت نرم تا صد سال آینده و اولین اقامت انسانی در مریخ در ۲۱۱۷ م. گفت و در همین حال از بی‌توجهی و بی‌درایتی متولیان در آستانهٔ ورود به سدهٔ جدید در ایران ابراز ناخرسندی کرد. ایشان تهی شدن کشور از معنا و فلسفه را عامل نابودی شور و اشتیاق خواند و جامعه را در تلاطم رفع احتیاج؛ نورآقایی اشتیاق را لازمهٔ الهام‌بخشی دانست.

روایت‌گری و اهمیت آن در بازاریابی به ویژه بازاریابی دیجیتال موضوع دیگری بود که به بهانهٔ اکسپوی ۲۰۲۰ مورد توجه قرار گرفت.‌نورآقایی در این بخش به پیشینهٔ روایتگری از شفای کلام مغان و مجوسان، گوسان‌گویای پارسی و خنیاگران پرداخت و از فقدان این مهارت در ایران کنونی و عدم برخورداری از این فرصت برای معرفی ایران در رویداد جهانی اکسپو گفت. ایشان شرح اجمالی از روایت راشد و لطیفه، عروسک‌های نمادین (مسکات) امارات برای جلب گردشگر و سه نگهبان آنها و انسجام المانهای این قصه در اجزای مختلف پاویون امارات و معماری اصلی رویداد ارائه کرد. علاقه‌مندان برای مطالعهٔ بیشتر می‌توانند به گزارش مشروح در وب‌سایت شخصی

http://www.nooraghayee.com

مراجعه کنند.

حدیدی‌فرد در واپسین بخش از برنامهٔ متولیان ایران در نمایشگاه، برای معرفی کشور در جایگاه عمومی گنبد الوصل پرسید. آرش نورآقایی با اشاره به تعدد اتاق‌های مختلف در پاویون ایران، از برگزاری رویداد موسیقی مشترک با ترکمنستان و برنامهٔ آتی شب‌های حافظ، سعدی و خیام گفت و از رویدادی به بهانهٔ دهه فجر نام برد. او اکسپو را موزهٔ بزرگی خواند که هر کشور در قالب یک شئ موزه‌ای خود را در آن معرفی می‌کند و بهره بردن از امکانات و کلیدواژه‌های متناظر با ایام مختلف برگزاری این رویداد را برای هماهنگ شدن با اهداف عالی آن غنیمت شمرد.

این گفتار با قدردانی از همراهی مخاطبین پایان پذیرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا