اخبار

تولید محتوای گردشگری در «قصه‌های تهران»

روایت مستمر قصه‌های تهران طی یک سال اخیر و استقبال تهران‌دوستان از محتوای تولیدشده به مدیریت محمدیزدانی، راهنمای گردشگری و سردبیری و طراحی رضا دبیری‌نژاد، پژوهشگر میراث و مدیر موزه ملک موجب شد تا به بهانهٔ هفته تهران گفتکوی مجازی در خصوص تولید محتوای گردشگری برگزار شود. این گفتگو هم‌چنین با حضور سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقهً فرهنگی گردشگری عباس‌آباد و آرش نورآقایی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامهً میراث و گردشگری گیلگمش همراه بود و در شامگاه شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

محمد یزدانی، میزبان این گفتگو در بخش آغازین این گفتگو پس از معرفی مهمانان به اهمیت تولید محتوای مؤثر در هر سه مرحلهً پیش، حین و پس از سفر برای خلق رؤیا تا خاطره پرداخت و از اهمیت تولید و بهبود محتوا برای جذب بیشتر گردشگر در تهران گفت. او در ادامه و با نگاه ویژه به محتوای «قصه‌های تهران» از مدیرعامل منطقه فرهنگی عباس ‌آباد در خصوص وضع موجود گردشگری این منطقه و انتظارات آتی پرسید.

سید محمدحسین حجازی ضمن قدردانی از زحمات تیم «قصه‌های تهران» از چرایی اجرای این طرح در قالب پیشنهاد رضا دبیری‌نژاد و چگونگی معرفی منطقهً عباس‌آباد به عنوان یک مقصد گردشگری سخن گفت. ایشان تبیین پروژهً «قصه‌های تهران» را راهکاری برای رسانه‌ای شدن منابع و جاذبه‌های گردشگری این منطقه به منظور جلب گردشگر خواند؛ همان که پیشتر به دلیل محدودیت‌ها و غفلت تحقق نیافته‌بود. یزدانی نیز بر لزوم معرفی بهتر شایستگی‌های تهران اشاره کرد و از آرش نورآقایی برای راهبرد بهتر این طرح پرسید.
نورآقایی در نخستین گام شفاف‌بودن هدف از طرح را مورد تأکید قرار داد. ایشان بازاریابی محتوای تولیدشده را به منظور تأمین بازار گردشگری یا همان ثروت‌آفرینی برای جامعه یادآور شد. از سوی دیگر به فهم دقیق نرم‌افزار، سخت‌افزار و مغزافزار برای حصول به این هدف اشاره کرد؛ درک درست کلیدواژه‌های نوین بازاریابی گردشگری، شناخت جامعهً مخاطب (بازار)، به‌روز کردن بسیاری از محتواهای موجود، حراست از منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای الهام‌بخش ماندن مقاصد گردشگری و بهره‌گیری از منابع پژوهشی موجود اهم مواردی بود که در ادامهً گفتار وی مطرح شد.
مدیرمسئول فصلنامهً گیلگمش هم‌چنین از تجربهً حضور اخیر خود در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ در دوبی گفت و ساختار معناگرایانهً پاویون‌های مختلفی را که به کمک تکنولوژی‌های روز برای ارائه مزیت‌های رقابتی آنها به منظور جلب گردشگر به کار گرفته می‌شوند شرح داد. او غفلت از روایتگری در پاویون ایران را علیرغم انتخاب تم «هزار و یک شب» در این رویداد تذکر داد.

در بخش بعدی از این گفتگو دبیری‌نژاد به نقش فرهنگی گردشگری پرداخت. او فرصت نهفته در پاندمی کووید۱۹ را مجالی برای توسعهً و ترویج فرهنگ جامعه برای آشنایی بیشتر و بهتر با جاذبه‌های گردشگری از طریق شبکه‌های مجازی دانست و پروژهٔ «قصه‌های تهران» را تجربه‌ای از این دست خواند. وی گردشگری را به مثابه رسانه‌ و صنف راهنمایان گردشگری را عوامل مؤثر و کارآ برای بهتر دیده شدن لایه‌های مختلف مقاصد گردشگری معرفی کرد.

نورآقایی در این بخش بار دیگر محتوای ناب را الهام‌بخش و دروازهً ورود به مکاشفه خواند و ایران را نیز نظر به منابع موجود و سفرنامه‌های به جای‌مانده از شرق‌شناسان و ایران‌شناسان الهام‌بخش معرفی کرد؛ رضا دبیری‌نژاد نیز به لزوم شناخت سیاست متولیان گردشگری و تأمین نیاز سطوح مختلف ذی‌نفعان اشاره کرد. مدیرعامل منطقهً فرهنگی گردشگری عباس‌آباد ضمن یادآورشدن سیاستهای کلان توسعهً گردشگری شهر تهران، نسبت به روایت «قصه‌های تهران» به عنوان راهبرد برانگیختگی مخاطب تهران‌دوست و نقش این منطقه در رونق گردشگری تهران اظهار امیدواری کرد.
دبیری‌نژاد در بخش واپسین این گفتگو رسانه را خودِ پیام خواند و تجربهً ادراکی- حسی حاصل از گردشگری را برای هر گردشگر متمایز شمرد و به انتفاع غیرمستقیم مراکز گردشگری توجه داد. او منطقهً فرهنگی گردشگری عباس‌اباد را از این حیث نیز شایان توجه و قابل انتفاع فراگیر دانست و از مدیریت فرهنگی و مجموعهً دست‌اندرکاران این طرح در پیشبرد «قصه‌های تهران» قدردانی کرد.
سید محمدحسین حجازی نیز به دو رویکرد توأمان طبیعی فرهنگی عباس‌آباد و قابلیت جذب گردشگر متنوع اشاره داشت.
این گفتگو با سپاسگزاری از همراهی مخاطبین و همراهان پایان گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا