اخبار

ناگفته‌های گردشگری

یکشنبه شب، چهارم آبان ۱۳۹۹ پای تلویزیون اینترنتی کوچیتا نشستیم تا بیننده و شنوندهً گفتمانی باشیم در خصوص ناگفته‌های گردشگری؛ این نشست با میزبانی محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، کنشگر محیط زیست و مدیر وبلاگ مهار بیابان‌زایی و حضور علی شادلو، مشاور و مدرس گردشگری و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش برگزار شد.

در سخن آغازین محمد درویش از اهمیت آموزش غیرمستقیم ویژگی‌های محیط زیست به کودکان و نوجوان و ایجاد انگیزه برای حفاظت از آن گفت، رویکرد و دلایل تعلیق مدارس طبیعت را یادآور شد، از لزوم فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه و تغییر مبلمان شهری برای گریز از خودرومحوری به دوچرخه‌محوری گفت، حراست از محیط زیست را بستر توسعهٔ پایدار و شرط ادامه حیات خواند و بر اصلاح مدیریت مصرف در این خصوص تأکید کرد. او در این بخش به نقش آموزش عمومی در حفظ منابع طبیعی اشاره کرد.

علی شادلو با توجه به پیشینهً تجارب خود در حوزه اکوتوریسم از یک سو به صنعت گردشگری به عنوان صنعتی فرابخشی توجه داد و از سوی دیگر معضلات تعارض و تضاد قوانین نهادهای ذیربط و موازی‌کاری را در عدم تحقق اهداف این بخش برشمرد.

ایشان با توجه به لزوم تعامل بخشهای مختلف ذی‌نفع، نرم بودن این صنعت/ خدمات و انسان‌محور بودن آن دغدغه‌های موجود برای بومی‌سازی و اجرای الگوهای موجود جهانی را خاطرنشان کرد.

شادلو ارتباط دوسویهٔ حفاظت از محیط زیست و موفقیت گردشگری اکوتوریسم را یادآور شد.

سهم منافع اقتصادی متصور از توسعهٔ گردشگری، موضوعی بود که توسط آرش نورآقایی مورد بررسی قرار گرفت.

ایشان به اهمیت درک پارادایم‌ها و کهن‌الگوها و شناسایی مزایای رقابتی کشور پرداخت و منافع غیراقتصادی حاصل از توسعهً گردشگری را گوشزد کرد.

وی از نقش مردم «people» در خاطرات سفر گردشگران ورودی به ایران گفت و بهره‌گیری از مفاهیم و معانی مترتب بر این ره‌یافت را در سبک زندگی ایرانیان اعم از معماری، تزئینات، صنایع دستی، موسیقی، خوراک و … مهمترین عامل مؤثر در صادرات غیرمستقیم فرهنگ و هنر و برشمرد. به سخن دیگر او شناسایی حکمت کهن و خلق منظر نوین از آن را عمده‌ترین عامل در تولید خلاق محتوای گردشگری دانست.

محمد درویش، میزبان این نشست در ادامه از اهمیت منابع طبیعی کشور گفت، شادلو لزوم آینده‌پژوهی را یادآور شد و بر مدیریت درست مقاصد گردشگری تأکید کرد و نورآقائی گردشگری خلاق ایران را به مثابه ویترین عرضهٔ داشته‌هایی از حکمت ایرانی معرفی کرد.‌

علاقه‌مندان برای مشاهدهٔ مشروح این گفتمان می‌توانند به تلویزیون اینترنتی کوچیتا به آدرس:

https://koochitatv.com/video/show/J8fnquOcwM

https://koochitatv.com/video/show/Nk7O euElqe

مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا