اخبار

گردشگری و کتاب

آغاز هفتهٔ کتاب و کتابخوانی بهانه‌ای شد تا گفتگوی مجازی «گردشگری و کتاب» در شامگاه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۹ به میزبانی صفحهٔ اینستاگرام خونهٔ نقلی کاشان برگزار گردد.

اکبر رضوانیان، مدیرعامل مجموعهٔ بوم گردی فرهنگی خونهٔ نقلی کاشان و آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش در این مجال گفتگو کردند.

چرایی و لزوم مطالعه از سوی گردشگران اولین موضوعی بود که از سوی رضوانیان مورد پرسش قرار گرفت.

آرش نورآقائی ضمن توجه به تفاوت گردشگری و سفر، شناخت و توسعهٔ گردشگری را همچون سایر علوم به مطالعه وابسته دانست؛ او بر پیشینه مکتوبات تاریخی اشاره کرد، کتابت را گاه در حد اعلای امری قدسی برشمرد و مطالعه را از جمله شاخص‌های فرهیختگی شخصی معرفی کرد؛ در همین حال به قدمت و اهمیت سفر برای پختگی (بسیار سفر باید تا پخته شود خامی) پرداخت و بر سفر به عنوان کنشی فرهنگی تأکید کرد.

ایشان در ادامه نقش فزایندهٔ مطالعه و سفر را مورد توجه قرار داد.

نورآقائی از سویی هم‌افزایی ارزشمند حاصل از مطالعه و سفر را یادآور شد و از سوی دیگر مکاشفه و درک منابع الهام را حاصل سفرهای خودخواستهٔ آگاهانه و سرگردان (گم‌آبادگردی) دانست.

در بخش بعدی این گفتگو مدیرعامل مجموعهٔ خونهٔ نقلی کاشان از نحوهً انتخاب منابع مطالعه برای سفر پرسید.

آرش نورآقائی در پاسخ به این پرسش ابتدا به تبیین «سیاحت» به مثابه تفریح و «زیارت» در قالب سفر شناختیِ مسئولانه پرداخت.

وی لزوم شناخت مقصد به منظور تواضع، تکریم و احترام به جامعهٔ میزبان را در سفر برای «زیارت» یک مقصد و دریافت ره‌آورد شایسته از آن مورد تأکید قرار داد.

نورآقائی مجموعه منابع «راهنمای سفر» (travel guide) را برای مطالعه پیش از سفرهای سیاحتی و حتی حین این سفرها مناسب شمرد اما درک چیستی و هستی مقاصد را منوط به مطالعات عمیق‌تر تاریخی، هنری، سبک زندگی، خرده‌فرهنگ‌ها و زیست‌بوم مقصذ دانست.

اکبر رضوانیان در ادامه سابقهٔ تألیفات و همکاری در ترجمهٔ کتابهای حوزه گردشگری ایشان را جویا شد.

مدیرمسئول فصلنامهٔ گیلگمش از تجربهً شناسایی نیاز جامعهٔ مخاطبین گردشگری و معرفی چندین کتاب برای ترجمه گفت. در این بخش کتابهای راهنمای سفر به ایران (سفرنامهٔ رستم خارگات)، گردشگری کم‌شتاب، آداب دیجیتال و بازی‌آفرینی (در شرف چاپ) معرفی شدند.

کتابهای رؤیای سفر پاریس، ۱۰۰ میراث ایران (از مجموعهٔ کتابهای ایران۱۰۰۱) و اهل کاشانم عناوین کتابهایی بودند که در دورهٔ همه‌گیری بیماری کرونا به انجام رسیدند.

رضوانیان هم‌چنین انتشار فصلنامه‌های مجزای فارسی و انگلیسی میراث و گردشگری گیلگمش را یادآور شد و از این مجموعه به عنوان کتاب‌های مفید و راهبر در حوزهٔ گردشگری یاد کرد.

نورآقائی از چرایی، محتوا و مفاهیم مندرج در هر دو نسخهٔ این فصلنامه گفت و اهمیت مطالعه در خصوص فلسفهٔ گردشگری، انواع گردشگری و رویکردهای ذیربط را برای حفظ نوآوری و خلاقیت در راهبری بخش‌های مختلف این صنعت مورد تأکید قرار داد.

او از اهالی گردشگری برای مطالعهً بیشتر در خصوص مفاهیم (Concept) در کنار معرفی مقاصد دعوت کرد.

بخش پایانی این گفتگو به واکاوی دلایل فرآیند و اهمیت تهیه و تدوین محتوای کتاب «اهل کاشانم» اختصاص داشت.

آرش نورآقائی از رؤیای دیرینهٔ خود برای تولید محتوایی فاخر برای زیارت و سیاحت ایران گفت و برخی منابع موجود را به این منظور برشمرد.

او از لزوم به‌روز و استاندارد بودن منابع راهنمای گردشگری برای معرفی شایستهَ ایران به دنیا سخن گفت، از انتشار فصلنامه‌ها و ویژه‌‌نامه.های گیلگمش و تدوین کتاب راهنمای سفر به پاریس به عنوان تجربه‌ای در این راستا یاد کرد و دلایل انتخاب شهرستان کاشان را به عنوان اولین مقصد فرهنگی برای تألیف مجموعهٔ کتابهای «اهل ایرانم» خاطرنشان کرد.

نورآقائی کاشان را کاشانهٔ ایران و «آقابزرگ» میهن خواند، به اهمیت تاریخی تپه‌های سیلک اشاره کرد و همراهی و حمایت دوستان و دغدغه‌مندان کاشان را از جملهٔ عوامل تسهیلگر در این انتخاب معرفی کرد.

او ضمن نمایش ماکت نهایی این کتاب به ویژگی‌های نوآورانه‌ای چون معرفی لوکیشن‌ها با مضمون فیلم‌توریسم، رازهای جاذبه‌های گردشگری، پژوهش و بازی‌آفرینی، روایتگری در بخش‌هایی چون ناشتاشام (خوراک)، بهره‌گیری از ادبیات سهراب سپهری، طراحی برای نمایش خرده‌فرهنگ‌ها، جذابیت صفحه‌آرایی، طراحی ویژهٔ جلد و … اشاره کرد

مدیرمسئول گیلگمش کتاب اهل کاشانم را حاصل مهندسیِ طرح، پژوهش و محتوای تولیدشده توسط تیمی متشکل از حدود ۷۰ نفر همراه دانست که در بازه زمانی کمتر از شش ماه یاریگر بودند.

ایشان به مفهوم اهلیت در مجموعهٔ پیش روی اهل ایرانم پرداخت تا در گام‌های مختلف بستری فراهم شود تا کاشان‌دوستان به اهالی کاشان (کاشی) و در مراحل آتی، ایران‌دوستان به اهالی ایران (ایرانیان) تبدیل شوند و حاصل بازی‌آفرینی را به همراه کتاب در این راستا یادآور شد.

آرش نورآقائی این کتاب را به اهالی کاشان پیشکش کرد و از همهً اهالی ایران برای حمایت از این مجموعه دعوت کرد.

این گفتگو با قدردانی از همراهی مخاطبین پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا