اخبار

سفر مجازی «گیلگمش» به «واتیکان»

با گذشت هشت ماه از همه‌گیری بیماری کرونا و تعویق اغلب سفرها در سراسر دنیا، سفر مجازی از بهترین گزینه‌های گذراندن اوقات فراغت، بازدید از اماکن طبیعی و تاریخی و آموزش است و چنانچه راهنمای این سفر زبده و مجرب باشد لذت و خاطرهً آن دوچندان خواهد شد. شامگاه دوشنبه ۵ آبان‌ماه ۱۳۹۹ تمام تدارکات لازم انجام شده بود تا با سفری مجازی عازم یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیا باشیم، کشور تشریفاتی واتیکان.

راهنمایی این گروه بر عهده جناب ایمان روئین‌دژی، راهنمای رسمی گردشگری واتیکان بود.

بسان لحظه‌ای که از فراز شهرهای تاریخی، ابتدا گنبدها رخ‌نمایی می‌کنند، در این سفر هم نمای گنبد باشکوه بزرگترین کلیسای کاتولیک جهان، کلیسای سن‌پیتر (اولین پاپ مسیحیت) با عبور از میدان بزرگی به همین نام دیده‌ها را خیره ساخت.
راه با گذر از گالری شانزده‌اتاقی پیناکوته‌کا و تماشای تابلوهای نفیس از هنرمندان به‌نامی چون جیوتو، از مشهورترین نقاشان قبل از رنسانس (مبدع نقاشی سه‌بعدی، پرسپکتیو و طراح ناقوس کلیسای سن‌پیتر) پیش گرفته شد.

با گذر اجمالی از اتاقهای رافائل نمای زیبایی از تابلوهای نقاشی و کوبلن‌هایی با قدمت حدود ۴۰۰ سال هویدا شد. نقاشی ناتمام سن‌جروم از لئوناردو داوینچی و نسخه‌ای از شام آخر از جملهٔ این آثار بودند. به گفتهٔ روئین‌دژی اغلب آثار این بخش زمانی در سالن سیستین (محل انتخاب پاپ) به نمایش گذاشته شده‌اند.

در ادامه مسیر، مجسمه‌ای از جسد بی‌جان مسیح در دامان مریم مقدس بازدید شد. نسخه اصل این مجسمه تنها اثر با امضای میکل‌آنژ است که در کلیسای سن‌پیتر نگهداری می‌شود.

موزه اتروسکی‌ها، زیست‌مندان پیشین رم بخش دیگری بود که با سفالینه‌ها و نقوش جذاب آنها و مجسمهٔ برنزی خدای جنگ نظر مسافران را جلب کرد.

بخش مصر از این مجموعه موزه‌ها با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی رومیان در این سرزمین فتح‌شده اهمیت خاص دارد. ملاحظه این یافته‌ها و انواع تابوت و اجساد مومیایی‌شده به شگفتی‌های این سفر افزود.

پس از این پرسه سریع و کوتاه نگاه دیگری به کاج برنزی (نماد زایش و باروری) و گوی مدرن جانمایی‌شده در حیاط انداختیم.

ایمان روئین‌دژی در راه از آثار ونگوگ و سالوادور دالی گفت، داستان‌های کوتاهی از آنچه از موسی پیامبر و مسیح تصویر شده تعریف و دو نماد کلید و کلاه در پرچم واتیکان را واکاوی کرد.

حالا هزاران مجسمه به استقبالمان آمده‌اند. برخی تندیس، گاه سردیس و تعدادی ابزار و احجام کاربردی هستند که به زیبایی به سبک زندگی رومیان در گذر تاریخ اشاره دارند. هرمس، نیمی مرمر و نیمی برنز پیش روی مسافران قرار دارد. آتنا با آن چشمهای جذاب و دایانا (آرتمیس) با کمان و سگ شکاری‌اش جانبی دیگر مهمان‌نوازی می‌کنند.

مجسمهٔ امپراطور آگوستوس (پسرخواندهٔ جولیوس سزار) با آن نقش شگفت بر سینه، شما را به قرن اول پیش از میلاد و معاهدهً صلحی با شاه اشکانی رهنمون می‌شود.

ویژگی‌های رود نیل در مجموعه پیکره‌هایی نقش بسته که با یک کروکودیل، اسب آبی، شانزده کودک و خوشه‌های گندم از جلگه حاصلخیز آن روایت می‌کند.

دو الهه پزشکی و برکت در ادامه مسیر، شما را بدرقه می‌کنند تا باز هم شاهد تصاویر دلربای دیگری از تاریخ مسیح از لحظهٔ تولد و شادباش سه مغ تا رستاخیز او باشید.

مجسمهٔ از نماد آیین زروان و اپوکسی‌منوس حدود ۱۹۰۰ سالهً یونان در گذر از دفتر کار و محل اقامت سه‌سالهٔ لئوناردو داوینچی خوش جلوه می‌کنند.

به حیاط هشت‌گوش که می‌رسیم پرسئوس به استقبال می‌آید. پس از او هرمس را بار دیگر ملاقات می‌کنیم، الهه میترا گاوی پیش پای مسافران قربانی کرده و نیم‌تنه آژاکس در خاطر می‌ماند.
پیکرهٔ رنجور لائوکون، کاهن تروجان و دو پسرش که در جنگ تروا به فرمان الههٔ یونانی جنگ به حملهٔ دو‌ مار گرفتار شده‌اند، اثر شاخص دیگری‌است که یادآور بی‌اعتمادی رومیان به او و فریب از اسب‌چوبی حامل سربازان یونانی‌ به شمار می‌رود.

پای در راه گالری نقشه‌ها می‌دهیم. گروه جغرافی‌دانان معتمد و برجسته‌ای وظیفهٔ تصویرگری دقیق مناطق مختلف امپراطوری رم را از سوی پاپ بر عهده داشته‌اند. این گالری حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.

گچبری و نقوش سقف این تالار نیز جلوهٔ ویژه‌ای به آن بخشیده‌است.

روئین‌دژی از بازسازی اتاقهای رافائل طی دو سال می‌گوید که نبرد کنستانتین پیش چشم، هوش از سر گروه می‌برد. این راهنمای رسمی گردشگری واتیکان از شاهزاده نقاش‌ها (رافائل) و ضرورت اعمال نقطه‌نظرات پاپ در تهیه آثار می‌گوید.

شرح آدابی از کاتولیک‌های مسیحیت نظیر غسل تعمید و سنت تدفین نیز می‌رود.

روئین‌دژی یادآور می‌شود که تاکنون حدود ۷۰۰ سال است که این کشور کوچک با جمعیت حدود ۸۰۰ نفر، اقامتگاه پاپ‌های مختلف بوده‌است.

مدرسهٔ آتن، جاذبه دیگری‌است که چشم همگان را خیره ساخته و گرچه شرح آن در این مجال نمی‌گنجد اما ابعاد مختلفی از ظرایف آن برای مسافران گشوده شده‌است.

آپولو‌ و هرکول نیز در این سفر ملاقات می‌شوند.

در مسیحی‌ترین نقطهٔ جهان انواع نمادهای مسیحیت مورد بازدید قرار می‌گیرد.

نوبت به عبور از در بستهٔ کتابخانه رسیده‌است. این کتابخانه تعداد بسیاری کتاب قدیمی تا دورهٔ رنسانس و نسخ دست‌نویس و طومار را در خود جای داده‌است.

حال و هوای همه‌گیری این روزها در موزه و تعطیلی فروشگاه‌های سوغات خیره‌کننده است.

مُهرهایی از تمدن بین‌النهرین، گردن‌آویزهایی با نشان برجستهٔ شمایل تراشیده‌شده بر سنگ یا صدف، لوله‌های سربی انتقال آب با قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال و ظروف قدیمی از دیگر آثاری بودند که بازدید شدند.

حالا با گذشت بیش از سه ساعت از این سفر اغلب این کشور را سکوت شب فرا گرفته‌است.

مسافران اما سرخوش از پرسه‌زنی در یک کشور به همت راهنمایی شایسته راه بازگشت پیش گرفته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا