اخبار

ایده‌های خلاق در تولید محتوا؛ مطالعه موردی، ماکوگرام و دزفول‌گرام

پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر در شامگاه گرم تابستانی ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ میزبان مجازی آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش بود تا از «ایده‌های خلاق در تولید محتوا» سخن به میان آید.

مهران سعدی نمایندهٔ میزبان در بخش نخست از چرایی محتوا پرسید.
تشریح انواع محتوا، اهمیت بازاریابی محتوا و چرایی تولید محتوا در صنایع/ خدماتِ مختلف درآمدی بود بر این گفتمان که آرش نورآقائی با نظر به فرهنگ و ادبیات عامه و پیشینهٔ آنها مورد توجه قرار داد؛ به ضرب‌المثل «هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است» اشاره کرد و اینکه احتمالاً زمان آن رسیده که اتفاقاً عطار از بوی خوش مُشک بگوید.
او در این بخش از پیشینهٔ فرآیند تولید محتوای طبیعت در فصول مختلف سال و دریافت آنها توسط حواس پنجگانه گفت و «خلق» محتوای «متنوع» تجاری امروزی را یادآور شد که هدفی جز تأمین اهداف اقتصادی را دنبال نمی‌کند.
ایشان در ادامه، از یک سو به تنوع در عرضه محتوای تولیدشده به عنوان مهمترین دلیل برای بازاریابی محتوا و از سوی دیگر به بازاریابی دیجیتال امروزی به مثابه مؤثرترین شیوهٔ بازاریابی پرداخت.

نورآقائی بازاریابی دیجیتال را همچون گردشگری دارای ماهیتی پُست‌مدرن و هر دو را نشأت‌گرفته از دنیای مدرن دانست. او از تولد صنعت گردشگری به عنوان صنعت اوقات فراغت در دوران مدرن یاد کرد و با توجه به مزیت فرهنگی ایران، گردشگری فرهنگی را جاذبه برتر کشور در این حوزه برشمرد و بازاریابی دیجیتال برای محتوای خلاق به منظور توسعه گردشگری فرهنگی را مورد توجه قرار داد.

«تولیدکنندگان» محتوا موضوع بخش بعدی این گفتمان را تشکیل دادند. به گفتهٔ مدیرمسئول مجلهٔ گیلگمش در حال حاضر حتی حدود نیمی از برندهای مطرح دنیا هم سازوکار تعریف‌شده‌ای برای تولید محتوا در حوزه محصولات/ خدمات خود ندارند. به عبارت دیگر آنها تنها بستری برای تولید محتوا فراهم می‌کنند تا هر آن کس که مجال و انگیزه‌ای یافت به خلق محتوا و توزیع آن بپردازد تا آنها منتفع شوند!
نورآقائی در این بخش به نمونه‌هایی اشاره کرد که یا همچون ویروس کرونا محور تولید محتوا بودند یا نظیر سیدجمال‌الدین اسدآبادی عامل انتفاع از محتوا.
وی تولید و بازاریابی دیحیتالی محتوا را در مرحله‌ای از گذار و شامل مجموعه‌ای از تکنیکهای روز معرفی کرد که تأثیرات آنها نه تنها در اقتصاد بلکه در جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نوین نیز در حال ارزیابی‌است‌. او در این بخش به انتظارات و‌ تأثیرات اختراع تلگراف همچون ابزاری برای تعامل و عدم توفیق آن در کاهش خشونت اشاره کرد و نقش شبکه‌های مجازی را در بروز شعف و خشم یادآور شد.

آرش نورآقائی در بخش بعدی بر اهمیت اخلاق در تولید محتوا و فلسفهٔ آن و همچنین لزوم نقد خلاق محتوا تأکید کرد تا امکان استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نوین مهیا بماند.

واپسین بخش این گفتمان به بررسی آثار برگزاری دو جشنوارهٔ سفرنگاری ماکوگرام و دزفول‌گرام اختصاص داشت.

مهران سعدی از گسترهٔ بازخورد این دو رویداد در حوزه گردشگری پرسید.

نورآقائی ضمن یادآوری هدف اولیه رونق گردشگری از برگزاری رویدادهای etravelgram، به برنامه‌های سازمان جهانی یونسکو برای هدف غایی از بین‌بردن فقر پرداخت.
او در ادامه رسالت و برخی شعارهای سالیانه سازمان‌های پایین‌دستی نظیر یونسکو و سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) علی‌الخصوص لزوم توسعه پایدار و ۱۷ برنامهٔ ذیربط آن برای حصول تا سال ۲۰۳۰ میلادی را برشمرد و برپایی دو جشنوارهٔ سفرنگاری ماکوگرام و دزفول‌گرام را گامهایی برای تحقق توسعه پایدار جوامع ذیربط معرفی کرد.

ایده‌پرداز جشنواره‌های سفرنگاری etravelgram ضمن توجه به معنای خلاقیت در طرح و اهمیت دیگرگونه دیدن محتوا، این رویدادها را از این جهت که تقلید یا کپی از نمونه‌های مشابه نیستند، خلاق دانست.
او سهم اثرگذاری برپایی این دو رویداد را در شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مقاصد ذیربط خاطرنشان و بر لزوم انجام کارهایی از این دست برای رفع مشکلات جوامع و رونق اقتصاد محلی و‌ بهبود شرایط زیست‌محیطی تأکید کرد تا شرایط پایدار برای جذب بیشتر گردشگر فراهم شود.

در پایان فهم موضوع و تحلیل ابعاد مختلف اجرای چنین ایده‌هایی برای دریافت نتایج مؤثر، رفع موانع و سوء تفاهم‌ها و بهبود بستر برای تکرارپذیری و تجربه‌مندی به منظور تداوم حضور و مشارکت دغدغه‌مندان و ذی‌نفعان توسعه پایدار گردشگری مورد تأکید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا