اخبار

ایران‌شناسی و گردشگری

در گذار آموزش کم‌شتاب اخیر در مؤسسات مختلف آموزشی حوزه گردشگری، مؤسسه آموزش عالی آزاد بهار در عصرانه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ میزبان گفتار مجازی بود تا علاقه‌مندان و پژوهشگران ایران‌شناسی را با نیازها و فرصت‌های شناسایی و فهم جاذبه‌های ملموس و ناملموس کشور آشنا کند. آرش نورآقائی، مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش مهمان این گفتار بود.

نورآقائی در پاسخ به پرسش میزبان در خصوص میزان مطلوبیت آموزشهای مجازی اخیر، از اهمیت تعامل متقابل و بهره‌گیری از زبان بدن برای انتقال مطالب و‌ درک مفاهیم سخن گفت.
این گفتار با تشریح اهمیت و نقش شناخت ایران در توسعه کسب و کار گردشگری ادامه یافت.
نورآقائی در آغاز به تنوع باشندگان ایران اعم از اقوام مختلف، خرده‌فرهنگ‌ها و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری به عنوان فرصت بزرگ اشاره کرد. او استفاده از فرصت‌های مشابه را در سایر کشورها یادآور شد و غفلت از منابع موجود را نابخردی خواند.
انواع پستانداران، گربه‌سانان، محصولات استراتژیک کشاورزی اعم از خاویار، پسته، زعفران و …از جمله این موارد بودند.
وجود سه گونه زیستی شهرنشینی، روستانشینی و کوچ‌نشینیِ اقوام از دیگر موارد برشمرده بود.

مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش شناخت منابع غنی ایران را مهمترین عامل تقویت روحیه میهن‌پرستی دانست.

ایشان به عناوینی نظیر چهارفصل بودن کشور اشاره کرد و در‌ موارد مشابه اهمیت تولید محتوای به روز، جذاب و هیجان‌انگیز را به منظور رؤیاسازی برای گردشگرِ آگاه و باسواد امروزی یادآور شد. او رؤیا را عامل ریسک‌پذیری سفر به سرزمینی معرفی کرد که گردشگر بالقوه حتی هوای آن را در سر ندارد.

نورآقائی از لزوم بهره‌گیری از روشهای علمی برای کیهان‌شناسی ایران گفت؛ پاسخ‌های کوتاه به پرسشهای بلند دغدغه‌مندان را موجز شمرد؛ درک تنوع زیستی ایران را گوشزد کرد و فعالان گردشگری را دعوت کرد تا رؤیای این سرزمین را در سر بپرورند و برای همه هموطنان رؤیاساز باشند تا رویکرد مناسب در دیپلماسی، رونق اقتصادی و تعامل سیاسی مؤثر واقع شود؛ او در این خصوص به دانشمند و کیهان‌شناس قرن استفان هاوکینگ اشاره کرد که علیرغم دستاوردهای علمی بزرگ تنها خود را یک رؤیاپرداز می‌دانست و رؤیای جهان را با تفکر خویش برای همه مردم دنیا زیباتر ساخت.
وی هم‌چنین با اشاره به شعار کشور سوئیس در ایام پساکرونای گردشگری با عبارت «شما به سوئیس نیازمند هستید»، باور خود را برای سفر ملتهای مختلف به ایران چنین ابراز کرد:
«شما محکوم به سفر به ایران قبل از مرگ خود هستید.»
او‌ کشف معانی ایرانی را بالاترین شگفتی و ره‌آورد این سفر معرفی کرد.

ایشان در بخش دوم گفتار به مهمان‌نوازی ایران به عنوان ماندگارترین خاطره، ره‌یافت و تجربه سفر گردشگران خارجی اشاره کرد و انتخاب شعار هفدمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی (مردمانی مهربان با آغوش باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز) را نشانی از تجارب مشابه خواند.

نورآقائی هم‌چنین اهمیت شناخت ایران‌زمین را در بخشهای خارج از مرزهای سیاسی کنونی خاطرنشان کرد. او در این بخش از شهرهایی چون خوارزم، سمرقند، بخارا و بلخ به عنوان شهرهای مادر ایران نام برد.

ایشان بار دیگر به تنوع فرهنگی موجود در کشور سوئیس و خلق مزیت‌های رقابتی این کشور پرداخت و مینیاتور اقوام ایران را فرصت بزرگی برای حصول به نقاط قوت و جذاب برای توسعه کسب و کار گردشگری در کشور معرفی کرد.

نورآقائی بر شناخت معانی، ذائقه ادبی، موسیقی، حکمت و هنر ایرانی اشاره کرد؛ اهمیت میراث معنوی را پس از خوانش میراث ملموس برشمرد و تقویت دانش و غنای بینش را برای خلق باور در ایران‌دوستان مورد توجه قرار داد تا بتوان به مدد طعم زیست‌مندان متعدد و چاشنی خرده‌فرهنگ‌ها، مسافران مختلف از سراسر دنیا را بر سر سفره این سرزمین مهمان کرد.

نورآقائی از علاقه‌مندان دعوت کرد تا با مکاشفه در معانی این سرزمین و واکاوی در منابع پربار آن، نیاز انسان خسته امروز را به آرامش و امید برطرف کنند. او کشف نادیده‌ها را از میان دیدگان ناامید امروز بزرگترین فرصت برای خلق ارزش در حوزه گردشگری خواند.

این گفتار با قدردانی از همراهی مخاطبین پایان پذیرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا