اخبار

سفر کردن خرج است یا بَرج؟

شامگاه یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ در بستر شبکه اینستاگرام «سبک زندگی dadora» یا (dadoralb)  فرصتی دست داد تا از معنای سفر سخن به میان آید.
در این گفتمان که به میزبانی رامین صدیقی، بنیانگذار و مدیر نشر موسیقی هرمس انجام شد، آرش نورآقائی در خصوص خرج یا برج بودنِ سفر گفت.

رامین صدیقی در بخش آغازین این گفتار به مصرعی از غزل سعدی اشاره کرد و «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی» را مورد توجه قرار داد.
نورآقائی به سفر به مثابه سبکی از زندگی پرداخت و آن را از یک سو پیشه‌ای برای مواجهه با ناخودآگاه و از سوی دیگر راهکاری برای تأمین نیاز ذاتی انسان به حرکت معرفی کرد. او از دیدگاه سعدی نیز سفر را روشی برای به ارمغان آوردن تجارب ناب زندگی دانست. صدیقی نیز به سفر به عنوان راه حلی برای رفع عطش کشف ناشناخته‌ها اشاره کرد.

تفاوت سفر و گردشگری موضوع دیگری بود که در ادامه این گفتار مطرح شد. آرش نورآقائی در این بخش از اهمیت سه مرحله پیش از، حین و پس از سفر و پیوست‌های سفر در قالب رؤیا و خاطره سفر گفت. اهمیت خاطره‌سازی عنوانی بود که از سوی صدیقی نیز در موسیقی و خوراک مورد توجه قرار گرفت.

نورآقائی تآکید کرد که هدف از سفر، پرورش قهرمانی از «من» است که به گفته آلبر کامو با ترس مقابله می‌کند، به گفته مارسل پروست، با چشمان جدید می‌بیند و از نگاه مارک تواین از تعصبات دور می‌شود.

بخش دوم این گفتار به اهمیت اوقات فراغت و در نتیجه میزان توسعه‌یافتگی جوامع و سرانه سفر پرداخته شد. کشورهای اسکاندیناوی در این بخش مورد توجه قرار گرفتند.
نورآقائی نقش اوقات فراغت و سفر را در تسهیل بستری برای اندیشیدن و از میان برداشتن تعصبات مورد تأکید قرار داد.
هم‌چنین به سفرنامه‌ها و غنائم جنگی شامل منابع دانش (اعم از مستندات نظیر کتاب‌ها، دانشمندان) و کشف منابع تاریخی-فرهنگی به عنوان ره‌آورد سفر اشاره شد.

آرش نورآقائی، سفر را مشابه شنا مقوله‌ای آموختنی دانست و مطابق بیانیه یونسکو در سال ۱۹۳۸ میلادی، آن را حق و مسئولیت هر شهروند معرفی کرد. ایشان مطالعه «منشور جهانی اخلاق گردشگری» را به مخاطبین گردشگر توصیه کرد.

رامین صدیقی در ادامه بر کیفیت و عمق سفر تأکید کرد و آن را همانند آداب معاشرت عامل مهمی در تکمیل شخصیت فرد دانست.
نورآقائی نیز با اشاره به رویکرد اخیر گردشگری کم‌شتاب، ضمن تأیید این موضوع سفر را یک «ارج» خواند.
او هم.چنین سفر را مشابه جاده دوطرفه‌ای تعریف کرد که در آن می‌بینید و دیده می‌شوید و لازم است در این راه، کُنِش‌مند باشید.

نورآقائی سفر را در ایران‌زمین آمیخته با حکمت دانست و از اندیشمندانی نظیر ابن سینا، نظامی، ناصرخسرو، سعدی و … نام برد که همگی به دلیل کثرت سفر، حکیم خوانده شدند.

دو عبارت حکیم-گردشگر و پهلوان-مسافر حاصل واکاوی وی در گردشگری ادبی‌است.

این گفتمان با پاسخ به پرسشهای مخاطبین و قدردانی از همراهی ایشان به پایان رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا