روبه‌راهمقاله‌ها

بازی‌کاری در گردشگری، گیمیفیکیشن

علی ناطقی

«گیمیفیکیشن» کلمه جدیدی است که معادل معنایی دقیقی در زبان فارسی تاکنون از آن ارایه نشده‌است. از بین کلماتی که به عنوان معادل آن مشخص شده‌اند، بازی‎کاری به نظر مناسب‎ترین ترجمه با توجه به ماهیت و مفهوم کلمه انگلیسی است. عنصر بازی تعبیری از بخش شادی و عنصر کار به عنوان تعبیری از هدف‌دار بودن آن در کنار هم، معادل معنایی مناسبی را برای گیمیفیکیشن تشکیل داده‌اند.

زمان دقیق اولین استفاده از واژه گیمیفیکیشن مشخص نیست. اما بر اساس برخی جستجوها و نقل قول‎ها، عبارت بازی‎کاری اولین بار توسط «نیک پلینگ» در سال ۲۰۰۲ میلادی مورد استفاده قرار گرفته‌است که آن را برای تشریح کار خود به عنوان مشاور در زمینه سرگرم‌‌کننده‌ترین کردن سخت‌افزارها، به‌کار گرفته‌است و پس از آن در سال ۲۰۰۸ توسط «برت تریل» در وبلاگش مورد استفاده قرار گرفته‌است.

پس از آن در سال ۲۰۱۰ میلادی مؤسسه تحقیقات بازار در حوزه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات «گارتنر» بازی‎کاری را در «منحنی چرخه هایپ» جای داد. این منحنی نمایش‌‌دهنده موقعیت هر تکنولوژی در چرخه عمر تکنولوژی‎هاست و شرکت‎ها از آن برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در یک حوزه تکنولوژیک استفاده می‌‎کنند.

در همان سال سخنرانی و ارایه «جسی شل» و «مگ گونیال» باعث توسعه بیشتر و شناخته‌ترشدن این حوزه شد.

سال ۲۰۱۱ میلادی سال بازی‌کاری بود. بازی‌کاری در این سال در صنعت و دانشگاه‎ها مورد توجه قرار گرفت. ابتدای سال ۲۰۱۱ با اولین کنفرانس بازی برگزار شد. طرح‎های بازی‎کار در این سال، حجم سرمایه‌گذاری بالایی را جذب کردند. «گیب زیکرمن» موسس شرکت gamification co به همراه «کریستوفر کانینگهام» کتاب معروف «بازی‌کاری بوسیله طراحی» را منتشر کردند.

در این سال ۲۰۱۲ بی‌تفاوتی و بی‌علاقه‌شدن نسبت به مفهوم بازی‌کاری آغاز شد. دیگر کتاب‎های «راهنمای بازی‎کاری» جذابیت لازم را نداشتند و کل مکانیسم‎های بازی‎کاری به نشان‎ها، سمبل‎های امتیازدهی و افتخارات تبدیل شده بود. مؤسسه گارتنر درمقاله‌ای اظهار داشت تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ درصد از موضوعات و پروژه‌هایی که بازی‌کاری شده‌اند، به خاطر ضعف در طراحی از دستیابی به اهداف کسب و کارشان عاجز خواهند بود. با این وجود تحقیقات در مورد بازی‌کاری ادامه یافت و شرکت‎های سرمایه‌گذاری همچنان به سرمایه‌گذاری خود در این حوزه ادامه دادند.

برای مطالعه ادامه این مطلب به نهمین شماره از فصلنامه فارسی گیلگمش مراجعه کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا