اخبار

«گیلگمش» در گفتگو با «پیشگاه»

آرش نورآقائی مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامه گیلگمش در پیشگاه مجله‌خوان‌ها از فلسفه، رسالت و معنای میراث و گردشگری در مجلات انگلیسی و فارسی این نشریه گفت.

‌چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ آرزو مکتوبیان نماینده پیشگاه – گروه هم‌آوایی مجلات- میزبان نورآقائی بود تا از دیدگاه او به عنوان بنیان‌گذار فصلنامه گیلگمش، جایگاه آن در صنعت گردشگری کشور و معرفی ایران به دنیا سخن به میان آورَد.

در بخش نخستین به سابقه کار حرفه‌ای ایشان پرداخته شد.
نورآقائی از تجربه خبرنگاری و همکاری خود در روزنامه‌ها و نشریات و اهمیت مستندنگاری گفت و به کمبود سفرنگار و سفرنویس خبره در کشور اشاره و برگزاری جشنواره‌های مختلف سفرنگاری طی دهه اخیر را گامی برای رفع این نقصان معرفی کرد.

مکتوبیان در ادامه این بخش به تارنما (وب‌سایت) شخصی:

www.nooraghayee.com

اشاره داشت و در خصوص سفرنگاشت‌های مندرج در آن گفتگو شد.

از آن پس فصلنامه گیلگمش مورد توجه قرار گرفت.

آرش نورآقائی از نقش فلسفه، اسطوره‌شناسی، نمادشناسی و تعامل فرهنگ و طبیعت در انتخاب نام این فصلنامه سخن گفت و حماسه گیلگمش را نخستین حماسه مکتوب بشر و گیلگمش را اولین مسافر تاریخ به مخاطبین معرفی کرد. او از ثبت این حماسه بر الواح گِلی و انتشار فصلنامه گیلگمش بر کاغذ سنگ گفت.
وی با انتخاب نام گیلگمش برای فصلنامه میراث و گردشگری و تهیه نسخه بین‌المللی آن، به رویکرد جهان‌شمول در انتشار این نشریه تأکید کرد.

لزوم مطالعه نشریات تخصصی گردشگری در شرایط حاضر از سوی دوستداران سفر موضوع دیگری بود که توسط مکتوبیان مطرح شد.
نورآقائی در این خصوص به اهمیت آموختن سفر پرداخت و گفت که سفر کردن نظیر کتابخوانی، یادگرفتنی‌است.

ایشان به فراگیری معنای سفر و ساحت سفر اشاره کرد و رسالت فصلنامه گیلگمش را آموزش جستجوی معنا در سفر خواند و به این ترتیب شعار «از کوره‌راه تا شاهراه» را متناسب با هدف گیلگمش، راهکار عبور از خوان‌های مسیر برای دریافت متمایز مسافر معرفی کرد.

آرزو مکتوبیان در بخش بعدی این گفتمان، با اشاره به عضویت آرش نورآقائی در هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور به تأثیر بحران ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و اهمیت تصمیم‌گیری مراجع این حوزه را مورد بحث قرار داد.
نورآقائی ضمن تأکید بر لزوم حضور مدیران لایق و خلاق در این بخش، از فرصت جبران نقایص در ساختار، استراتژی و برنامه‌ریزی‌های گردشگری گفت و توجه به نقاط قوت منابع و جاذبه‌های میراث و بهبود نقاط ضعف موجود را لازم شمرد.

در بخش پایانی این گفتار، مکتوبیان ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در خصوص انتشار فصلنامه گیلگمش و آگاهی‌رسانی در حوزه گردشگری، از مخاطبین برای حمایت از نشریات تخصصی و اطلاع‌رسانی دعوت کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا