گیلگمش پلاسنشست‌ها

نشست بیست و نهم از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه؛ از سفر برازنده تا براندازی سفر

یکشنبه‌ای دیگر در ۱۴ام مهرماه ۱۳۹۸ در دفتر فصلنامه گیلگمش گرد هم آمدیم تا این‌بار از کوره‌راه تا شاهراه چرایی سفر، اندیشه‌های متفاوت مترتب بر آن، تاریخچه‌ای کوتاه از سفر و انگیزه‌های سفر را بشناسیم.
آرش نورآقائی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز مجله گیلگمش در ابتدای این نشست نمونه‌هایی از دیدگاه‌های بزرگان ایرانی را در قالب شعر به مخاطبین معرفی کرد؛ او در این بخش از مألوف نبودن حافظ با سفر، عشق سعدی به سفر، مفهوم عرفانی سفر در اشعار مولانا و حظ نظامی از سفر یاد کرد.
ادامه این بخش به کتاب‌شناخت موضوع این نشست اختصاص پیدا کرد.
آرش نورآقائی در دومین بخش این نشست تاریخچه کوتاهی از سفر را مورد توجه قرار داد. او به اختراع خط، پول و چرخ به عنوان عوامل و تسهیلات اولیه سفر اشاره کرد و تجارت، سیاحت، جنگ، صلح، ورزش و اکتشاف را مهمترین دلایل سفر نامید.
تخریب محیط زیست (برای سازگاری با شرایط زیست انسان) و‌ از بین رفتن برخی قوم‌های اولیه به دلیل سفرهای بی‌رویه یا اکتشافی از جمله تأثیرات منفی برشمرده حاصل از سفر در این بخش بودند.
واکاوی شبکه‌ گسترش حمل و نقل ریلی، ایجاد هتل‌ها، برگزاری سفر گروهی با قطار و تغییر این رفتار تا شکل گرفتن سفر با وسیله شخصی از دیگر موارد مورد بررسی بود؛ ورود مفهوم «سرعت» حرکت در زندگی و نحوه تعامل جوامع با آن در این بخش شایان توجه بود.
«سرعت» بالای تجربه در سفر و بررسی نتایج رضایت‌بخشی در سفر آهسته از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شد؛ چه بسا تجربه جاذبه‌های متعدد در سفر نه تنها موجب کسب آرامش نمی‌شود بلکه ایجاد اغتشاش و نابسامانی روانی خواهد کرد.
آرش نورآقائی در ارائه دیدگاه‌های مختلف چرایی سفر از یک سو (مطابق بیانیه سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۸۳) سفر را یک حق و مسئولیت شهروند شمرد و از سوی دیگر نقطه نظر اندیشمندی نظیر رالف والدو امرسون را در تقابل با سفر مورد توجه قرار داد.
او از دید مارسل پروست، سفر را «دیدن با چشمهای نو» تعریف کرد و «ترس» را عامل ارزشمندکردن سفر از نگاه آلبرکامو معرفی کرد.
بررسی انگیزه‌های سفر شامل حس رهایی، کشف ناشناخته‌ها، گم شدن و جاه‌طلبی در قالب مردم‌شناسی سفر از دیگر موضوعات این نشست بود.
آرش نورآقائی تکنولوژی را ابزاری برای ادراک محیط «بیرون از خود» برشمرد و بر بهره‌گیری مدبرانه از آن در ارائه یافته‌های سفر تأکید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا