گیلگمش پلاسنشست‌ها

نشست بیست و یکم از کوره‌راه تا شاهراه؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی و جامعه محلی

نشست بیست و یکم از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه در حوالی شامگاه یکشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ به یاد بزرگمرد بوم‌گردی این سرزمین، سید هاشم طباطبایی آغاز شد.
ترگل انوری‌نژاد و مسعود مولایی در غم از دست دادن این عزیز، گوشه‌هایی از خدمات ایشان و خاطرات سال‌های سخت گذشته را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند.
‌این نشست با معرفی واحدهای اجتماعی شهری و روستایی، تبیین الزامات توسعه پایدار روستایی، تأکید بر استفاده بهینه از منابع طبیعی، توجه به هنجارهای اجتماعی و یادآوری اهمیت توانمندسازی جوامع محلی ادامه یافت.
‌کمینه اثرگذاری بر فرهنگ بومی، بیشینه مزایای اقتصادی برای جامعه میزبان و حفظ احترام مقصد مهمترین عناوین مورد توجه در این بخش بودند.
اصول راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی از دیکر مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

ترگل انوری‌نژاد با بیان تجارب خود در سال‌های اخیر، لزوم مشارکت جامعه میزبان در این فرآیند را گوشزد کرده بر آموزش همه ذی‌نفعان در گردشگری مسئولانه تأکید داشت.
او ضمن ذکر تعاریف موجود برای بوم‌گردی در سطح جهانی، سه رویکرد:
– تعامل با جامعه محلی
– ایجاد ظرفیت برای ساختار بومی جهت توانمندسازی و اشتغال
– حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی جامعه میزبانر

ا مورد واکاوی قرار داد.

تشریح آداب مختلف مهمان‌نوازی، اهمیت مسئولیت اجتماعی گردانندگان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ارایه دستاوردهای مورد انتظار از این اقامتگاه‌ها شامل ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی، حفظ بافت روستایی، حفظ سنتهای مربوط به خوراک و پوشاک، حفظ گویش‌های بومی و … پایان‌بخش بخش اول این نشست بودند.

در بخش دوم این نشست، ترگل‌انوری‌نژاد تجربیات خود را در زمینه راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی و تسهیل و ترویج صنایع دستی روستائیان در نقاط مختلف کشور از جمله روستاهای اطراف پاسارگاد، قاسم‌آباد رامسر، هرمزگان، بیرجند، گناباد، برزک و … در اختیار مخاطبین قرار داده از فرصتهای کشف و احیای داشته‌ها و تهدیدهای موجود سخن به میان برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا