نشست‌ها

نشست هشتم از کوره‌راه تا شاهراه؛ قصه‌های خیابان ویلا، روایت کافه‌قنادی لرد

در اولین یکشنبه زمستانی گیلگمش، با هم به اولین قصه‌ خیابان ویلا گوش جان سپردیم. در هشتمین نشست از سری نشستهای از کوره‌راه تا شاهراه، میزبان علیرضا عالم‌نژاد بودیم تا روایت ساده و دقیقی از یکی از محله‌های تهران بشنویم.

علیرضا عالم‌نژاد ابتدا از تجربه سالهای اخیرش در تبدیل ایده “حضور مراکز فرهنگی در سایتهای تاریخی جهت رونق گردشگری” گفت. او هم‌چنین بر رابطه دوسویه این فضاها و مراکز فرهنگی در تأمین جاذبه و توفیق این ایده، از یک سو و لزوم حفظ اعتمادپذیری و اعتبار مراکز فرهنگی برای تداوم این حضور تأکید کرد.

در ادامه بخش اول این نشست، طراحی رایج تورهای گردشگری نقد شد و لزوم توجه به ایده‌های خلاق و تجربه‌گرا در برنامه‌های سفر، دست‌کم جهت تأمین ویترین فرهنگی، مورد توجه قرارگرفت. به‌کارگیری بیشینه ذی‌نفعان صنعت گردشگری(دربخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل، خوراک و‌…) در اجرای تورها از دیگر اهداف مطرح‌شده در این بخش بود و در همین راستا به معضلات ایجاد و تسهیل بسترهای فرهنگی اشاره کرد و بیان شیوای قائم‌مقام فراهانی را یادآور شد:

روزگار است آن‌که گه عزت دهد گه خوار دارد/ چرخ بازیگر از این بازیچه‌ها بسیار دارد

در بخش دوم این نشست، علیرضا عالم‌نژاد از پرسه‌زنی‌های هدفمند خود در محدوده خیابان ویلا گفت و کسب بسیاری از مستندات ناب و تاریخ شفاهی این محله را نقطه عطفی برای تحقق هدف احیای بخشی از هویت فرهنگی-سیاسی شهر تهران(به عنوان یکی از مهمترین پایتخت‌ها در تاریخ کشور) معرفی کرد. او در این راستا به شنیدن روایتهای دلنشین و جالب ساکنان و کسبه قدیمی این منطقه همچون استاد خسرو سینایی و بانو ایرن مجارستانی اشاره‌ کرد و در ادامه به “کافه‌قنادی لرد” به عنوان یکی از پروژه‌های پژوهشی مؤسسه هزارافسان پرداخته‌شد. قصه زندگی مالکین این فروشگاه با تمام فراز و فرودهایش، آنهم از قول فرزند خانواده، جناب گارنیک، برای حضار دلنشین‌تر شد. در این مسیر به کافه‌قنادی فردوسی، پیراشکی‌پزی خسروی، قنادی بامداد، دوچرخه‌فروشی گریگوریان، پوشاک زنانه ایزابلا و مادام، تمبرفروشی فرحبخش، پاساژ کمپانی، قهوه‌فروشی‌های ریو و ibeta و کلیسای سرکیس مقدس پرداخته‌شد.

ایجاد حال خوش برای محل سکونت و هم‌محله‌ای‌ها در پس احیای داشته‌های فرهنگی و تاریخی، هدف نهایی این قصه‌پردازی بود.

امید داریم به زودی خواننده مجموعه کتابهای در دست انتشار از این قصه‌ها باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا