چند رسانه‌ای

تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه‌ها

موزه ملی میزبان نشستی تخصصی با موضوع “تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه‌ها” (تجارب موزه ملی ایران) بود که با همکاری کمیته موزه‌های ایران (ایکوم) و شرکت میراث آرکا در موزه ملی ایران برگزار شد.

گزارش ماهرخ سپهری یکی از گزارشگران فصنامه گیلگمش که در این نشست شرکت کرده است را بخوانید:

سخنران این نشست، محمد یاری فوق لیسانس باستان شناسی و عضو شرکت میراث آرکا، “محتوای دیجیتالی” را تلفیق محتوا و فناوری های دیجیتالی جهت ارائه محصولی ویژه برای دنیای ارتباطات معرفی می‌کند و معتقد است به دلیل حجم اطلاعات بسیار زیاد برای معرفی به مخاطبان موزه‌ها نیاز به خلاصه‌سازی و طبقه‌بندی اطلاعات خود دارند و همچنین بسیاری از اشیا، شانس حضور در ویترین‌ها را ندارند، بنابراین استفاده از محتوای دیجیتالی امری ضروری است.

محمد یاری در این سخنرانی به تشریح فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام شرکت میراث آرکا جهت تولید محتوای دیجیتالی برای موزه ایران باستان می‌پردازد که از آن دست به موارد زیر اشاره می‌کند: طراحی تور مجازی که برای نخستین بار از رباط Giga Pan جهت تصویر‌برداری ۳۶۰ درجه استفاده شده و مخاطب می‌تواند به طبقات و اتاق‌های مختلف موزه رفته و آثار مورد نظر را مشاهده کند. واقعیت مجازی (VR) که بوسیله آن کنار اشیاء موزه می‌توان توسط هدست محل کشف آثار را نیز مشاهده کرد، برای مثال، مشاهده غارهایی که آثار پارینه سنگی در آنها کشف شدند، تصاویر سه بعدی آناگلیف، مدل‌سازی و پرینت سه بعدی، عکاسی گیگاپیکسلی دو بعدی که توسط آن مستندی از نقاشی نبرد گنجه در موزه دوره اسلامی را با تلفیق جلوه های ویژه و موسیقی ساخته‌اند، ساخت کتاب دیجیتالی جهت نسخ خطی و …. ویترین هولوگرام که بر پایه شکست نور تصویر سه بعدی معلقی در فضا را نمایش می‌دهد و واقعیت افزوده (AR) که بواسطه گوشی همراه و استفاده از نرم افزار مخصوص گردشگر می‌تواند اشیایی که در محل مورد نظر امکان حضور فیزیکی ندارند را مشاهده کند.

محمد یاری درباره تاثیر استفاده از محتوای دیجیتالی گفت که باعث درک و تفسیر راحت‌تر مخاطب، ایجاد فضایی پویا جهت کودکان، کمک به راهنمایان موزه و انتقال مفاهیم بیشتر به گردشگران خارجی می‌شود و معتقد است فناوری‌ها یادگیری را ملموس و عینی می‌کنند و موجب برانگیختن حس کنجکاوی و خلاقیت می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا