چند رسانه‌ای

نمایش ۴۰ فرش از دوره صفوی همزمان با چهلمین سال تأسیس موزه فرش ایران

آیین بازگشایی چهلمین سال تأسیس موزه فرش ایران همراه با نمایش چهل اثر از دوره صفوی در بعدازظهر ۲۵ بهمن‌ماه با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان و متخصصین تولید و پژوهش فرش در این موزه برگزار شد.

این مراسم با اجرای اسماعیل‌آذر و با خوش‌آمدگویی پریسا بیضایی سرپرست موزه فرش آغاز شد. پریسا بیضایی گفت: «موزه فرش در تاریخ ۲۲ بهمن ۵۶ به‌عنوان اولین موزه تخصصی فرش در جهان دایر شد و امروز که چهلمین سالگرد تأسیس این موزه را جشن می‌گیریم باید تأکید کنم که ۴۰ عدد خرد و تجربه در فرهنگ ایران است.»

در ادامه مراسم، «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: «این سازمان همیشه در قعر جدول بودجه کشور قرار دارد. در نتیجه برای تکمیل و نگهداری موزه‌ها نیاز به مشارکت بخش خصوصی در این حوزه به جد احساس می‌شود.»

«طالبیان» بر لزوم وقف در حوزه فرهنگی اشاره کرد و همچنین بیان کرد: «موزه‌ها باید بنا به ماهیت خود از سایر موزه‌ها شی به امانت بگیرند و به آن‌ها اشیای موزه‌ای امانت دهند. موزه فرش نیز باید با سایر موزه‌های فرش پیوند برقرار کند.»

«مجید مهدوی» سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران نیز در این مراسم فرش را یکی از گران‌بهاترین میراث‌ ایران نامید و گفت: «با اینکه بسیاری از کشورها ایران را با فرش آن می‌شناسند، متأسفانه در سال‌های گذشته آن‌طور که باید از فرش ایرانی حمایت نشده است.»

موزه‌ها دریچه تاریخی کشور هستند

«رضی آقامیری» عضو اتاق بازرگانی، پژوهشگر و کارشناس فرش نیز در این آیین گفت: «۴۰ سال پیش موزه فرش ایران شکل گرفت. ما کودکی یک‌ساله را تحویل گرفتیم و امروز این کودک ۴۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد. دولت در حال حاضر برای تکامل این مجموعه چه کرده است؟ آثار این موزه در چه شرایطی نگهداری می‌شوند؟ من به‌جرئت می‌توانم بگویم موزه ملی فرش ایران فرتوت و آسیب خورده است. آیا آمفی‌تئاتری که جشن ۴۰ سالگی موزه ملی فرش در آن برگزار می‌شود در شأن یک سانتیمتر فرش دوره صفوی است؟ مگر نه اینکه هزاران سال تجربه، مهارت و هنر در فرش‌های دوره صفویه نهفته است؟ تا آنجا که می‌توان گفت فرش ایرانی حتی کهن تراز روزگار هخامنشیان است. پس ما با یک هنر دیرینه روبرو هستیم اما با این هنر هزاران ساله چگونه برخورد کرده‌ایم؟»

«میری» اشاره کرد که فرش ایران در حراجی‌های جهانی حتی به یک‌صدم ارزش واقعی آن فروخته می‌شود. زمان آن است که دولت این فرش‌ها را خریداری کند و به ایران برگرداند و با توجه به این پیشینه کاری کنیم که چیزی برای آیندگان باقی بگذاریم.

«شیرین صوراسرافیل» نویسنده و پژوهشگر فرش ایران در سخنرانی خود گفت: «موزه‌ها دریچه‌های تاریخی مملکت هستند. به‌ویژه موزه فرش به دلیل بار فرهنگی خاصی که فرش بر روی دوش خود حمل می‌کند می‌تواند منبع اطلاعاتی گسترده‌ای باشد. باید درهای موزه‌ها به سمت جوانان باز شود تا بتوانند داشته‌های گذشتگان در این حوزه را از نزدیک ببینند و با آن آشنا شوند.»

در این مراسم مستند ۱۵ دقیقه‌ای «چهل» پخش شد. در این مستند چهره‌های شناخته‌ شده هنری مانند «علی حصوری»، «سیاوش آزادی» و «سیروس پرهام» از پژوهشگران و نویسندگان فرش ایرانی همچنین «رضی میری» پژوهشگر و فرش شناس، «پرویز تناولی» مجسمه‌ساز و نویسنده، «علی میرزازاده» صادرکننده فرش و «آیدین آغداشلو» نقاش سخن گفتند. سخنان آنان پیرامون روند ساخت موزه ملی فرش ایران از ایده تا اجرا، معماری ساختمان موزه، فعالیت‌های ۴۰ ساله موزه، جایگاه فرش و فرش‌بافی و همچنین در مورد به نمایش درآمدن این ۴۰ اثر صفوی در این نمایشگاه بود.

در این مراسم از «غلامعلی ملول» که ۲۸ قطعه فرش موزه‌ای به موزه فرش اهدا کرده بود، تقدیر شد. «ملول» فرش‌های اهدایی به موزه را هدیه‌ای از جانب خود به ملت ایران عنوان کرد.

در انتهای مراسم تندیس‌هایی با نام «تندیس جاودان» به دکتر سیروس پرهام، شیرین صوراسرافیل، سیاوش آزادی و تورج ژوله به ‌عنوان چهره‌های ماندگار فرش ایران اهدا شد.

از این‌ پس هرساله در سالگرد تأسیس موزه ملی فرش ایران این تندیس به یکی از فعالان حوزه فرش تقدیم خواهد شد.

این نمایشگاه به مدت یک ماه تا ۲۵ اسفندماه از ساعت ۹ الی ۱۷ پذیرای بازدید عموم است. نمایشگاه ۴۰ اثر دوره صفوی شامل ۴۰ قالی و گلیم در سالن اصلی موزه و هم‌زمان ۴۰ اثر منتخب از هنرمندان معاصر قالی ایران در طبقه دوم موزه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا