اخبار

مهمان‌نوازی ایرانی و برند گردشگری ملی

گفتگوی تخصصی «مهمان‌نوازی ایرانی و برند گردشگری ملی» در نخستین روز از برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

این پنل در ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با مدیریت امیدرضا کاظمی- کارشناس حوزه مهمان‌نوازی و هتلداری، بهنام ابوترابیان- نویسنده و پژوهشگر فرهنگی، الناز نجار نجفی- نویسنده و پژوهشگر و آرش نورآقائی، مدیر مسئول فصلنامه گیلگمش مورد توجه حضار قرار گرفت.
آرش نورآقائی در بخش آغازین از واژه‌شناسی «مهمان‌نوازی» و «hospitality»، وجه تسمیه مهمان، آریا، سرور، غریب و غریبه گفت و اهم دلایل به وجود آمدن صنعت گردشگری را بعد از جنگ جهانی دوم با هدف شناخت فرهنگهای مختلف در کنار اوقات فراغت، خاطرنشان کرد. هم‌چنین به لزوم مقایسه عملکرد ایران در مهمان‌نوازی سنتی و صنعتی تاکنون پرداخت و بر اهمیت نقد مؤثر مهمان‌نوازی سنتی جهت کسب بهره‌وری بالاتر از مهمان‌نوازی صنعتی تأکید کرد.
الناز نجار نجفی در ادامه این گفتمان با روایت خاطره‌ای از مهمان‌نوازی هموطنان شیرازی از گردشگران فرانسوی به جذابیت خرده‌فرهنگ مهمان‌نوازی اشاره کرد. به گفته وی، میهمان در ایران در محضر میزبان واقع شده و مورد کرم و تفقد قرار می‌گیرد. او هم‌چنین از وجه تسمیه تعارف و رؤیاسازی در ذهن گردشگر و کسب اعتبار در پس مهمان‌نوازی گفت.
محمل جغرافیایی ایران‌زمین و توجه به موقعیت تاریخی آن در تعاملات تجاری شرق و غرب از نگاه بهنام ابوترابیان مورد توجه قرار گرفت.
در بخش دوم این پنل، آرش نورآقائی به اهمیت توجه به مهمان‌نوازی در بیرون از خانه ایرانی اشاره کرد. او ایران را از دید گردشگران، سرزمین هزار تکریم و تعظیم خواند و تدوین برند گردشگری ملی را از دیدگاه تأثیر بر گردشگران خارجی مهم دانست.
امیدرضا کاظمی ضمن اشاره بر تجارب مرتبط، به معضلات خدمات‌رسانی به مهمانان در انواع اقامتگاه‌ها برای تأمین مهمان‌نوازی مطلوب پرداخت.
در ادامه الناز نجار نجفی به لزوم تشریح بیشتر مفاهیم نظری در این حوزه برای رؤیاسازی در ذهن مخاطب تأکید و بر وجود ساختارهای مناسب مهمان‌نوازی در معماری بومی ایرانی اشاره کرد.
بهنام ابوترابیان تفاوت اهداف برند و نشان تجاری و مظاهر آنها را برشمرد و بر اهمیت ارزش‌آفرینی در برند توجه داد.
وی مهمان‌نوازی در گردشگری را به مثابه فرشی تعریف کرد که گردشگر بر سر سفره‌ای روی آن، هویتی از جامعه میزبان دریافت کرده و به رؤیایش خواهد رسید.
آرش نورآقائی در ادامه از تجربه برندسازی در هفدهمین فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در ایران و پروژه درج نقش یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی گفت؛ چرایی نماد و شعار را با توجه به هدف و دوره نیاز تشریح کرد؛ فرآیند جمع‌آوری اطلاعات و مشارکت مردمی در غربالگری کلیدواژه‌ها را لازم دانست و طرح نماد و انتخاب شعار را کاری حرفه‌ای معرفی کرد.
این پنل با ارائه پاسخ به پرسشهای حاضرین پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا