اخبار

مراسم رونمایی از کتاب «چگونه سفرنویس شویم» برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «چگونه سفرنویس شویم» با همکاری مجله گیلگمش، سایت لست‌سکند، انتشارات ایران‌شناسی و انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ در باغ‌موزه قصر، سالن مارکوف برگزار شد.

این مراسم با خوش‌آمدگویی اشکان بروج فعال گردشگری و مؤسس آکادمی گردشگری ایران به حاضرین آغاز شد و پخش ویدئوی کوتاهی در قالب vlog برای معرفی به‌روزترین نسخه‌های دیجیتالی سفرنگاری بخش دوم این رویداد را به خود اختصاص داد.
در ادامه، اشکان بروج به تشریح اهداف، محتوا و اهمیت این کتاب برای خلق محتوای سفرنامه پرداخت و آن را خودآموزی برای مستندنگاری سفر و ارائه آن خواند.
تماس اینترنتی (skype) با سارا سادات‌مکیان، یکی از مترجمان کتاب «چگونه سفرنویس شویم» در خارج از کشور از مهترین بخشهای این مراسم بود.
ایشان ضمن تشکر از برپایی این مراسم و استقبال حاضرین، «تجربه» را هسته سفر و تهیه محتوای بهتر سفرنامه را به مثابه محصول بهتر گردشگری معرفی کرد. او تبیین روابط کاری بین افراد را از دیگر ویژگی‌های این کتاب برشمرد و بر تهییج گردشگر به دیدن، شنیدن و کسب تجربه بهتر برای غنای بیشتر سفر تأکید کرد.
سارا سادات‌مکیان از آرش نورآقائی، مدیر مسئول و صاحب‌امتیاز مجله گیلگمش برای ایده ترجمه این کتاب و خانم زهرا کوچکی‌مطلق وآقای مجید حیدری برای همکاری در ترجمه تشکر کرد و از خوانندگان کتاب درخواست کرد نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل
Sara.makian@gmail.com
منتقل کنند.
در بخش بعدی این مراسم گفتگو در خصوص این کتاب با حضور علی‌اکبر شیروانی، نویسنده و نماینده نشر اطراف، مسعود بُربُر، نویسنده، خبرنگار و پژوهشگر در حوزه گردشگری و مسئول این پنل، آرش نورآقایی و اشکان بروج آغاز شد.
مسعود بُربُر در توصیف فواید سفر(نامه)نویس به انتشار اخیر سفرنامه‌های قاجاری از سوی نشر اطراف اشاره کرد و این مجموعه را دریچه‌ای از روایت‌گری برای مخاطب عام برشمرد.
آرش نورآقائی ضمن سپاس از آقایان کامران عسگری و امیر بختیاری، نمایندگان سایت لست‌سکند و انتشارات ایران‌شناسی در برگزاری این مراسم و انتشار کتاب، از نقاط مثبت و منحصر به فرد و به ویژه منابع آن سخن به میان آورد. او روند جدید گردشگری، برگزاری جشنواره‌های سفرنامه‌نویسی ناصرخسرو قبادیانی، جشنواره بلاگرها و موزه‌ها، جشنواره بلاگرها در قشم، جشنواره‌های سفرنگاری ماکوگرام و دزفول‌کرام از مجموعه etravelgram و دوره‌های آموزشی اخیر مدیریت و تولید محتوا در گردشگری و مهمان‌نوازی ایران را تشریح کرد و هم‌زمان به اهمیت و نقش نسخ چاپی مستندنگاری پرداخت. نورآقائی سفرنامه‌نویسی را یک ژانر ادبی معرفی کرد که به ذوق نویسنده وابسته بوده و تکنولوژی تنها به عنوان ابزاری برای پوشش ضعف‌های فلسفی در آن کاربرد دارد.
علی‌اکبر شیروانی کتاب «چگونه سفرنویس شویم» را یک شگفتی نامید و با ذکر خاطره‌ای از دوران ابتدایی نویسندگی خویش، این کتاب را راهنمای الهام‌بخشی برای دوستداران سفرنامه‌نویسی دانست. او تأکید کرد که در نویسندگی باید از منظر «خود» نوشت تا شبیه هم ننویسیم و حتی آدم بهتری باشیم.
اشکان بروج روند روزافزون تولید محتوای بی‌محابا و سطحی‌نگر را خطرناک خواند و بر لزوم اعتبار محتوا توجه داد. از سوی دیگر او با نگاهی به شعار سال جاری سازمان جهانی گردشگری مبنی بر «گردشگری و مشاغل- آینده‌ای بهتر برای همه» نسبت به همه‌گیر شدن سفرنگاری به کمک شبکه‌های اجتماعی هشدار داد و تآکید کرد که لازم است یک سفرنگاری ناب، همه مراحل سفر از رؤیاپردازی تا مقصد را به تصویر درآورد.
در ادامه این گفتار مسعود بُربُر با اشاره به سهم نسبتٱ بالای ایرانیان در وبلاگ‌نویسی و حتی حضور مؤثر در پلتفرمهایی نظیر orkut، به نقش احتمالی گردشگری و سفرنگاری به عنوان یک دیپلماسی عمومی اشاره کرد. آرش نورآقائی در تکمیل این بحث به لزوم تعامل و تبادل نظر با دنیا پرداخت و در این‌خصوص از اهمیت صنعتی کردن نحوهدارائه المان‌های فرهنگی نظیر ادبیات، موسیقی، سینما، خوراک و مهمان‌نوازی سخن به میان آورد. او بهره‌گیری از تکنیکهای خلق داستان را برای جایگزین کردن روشهای معرفی مقصد با trip fiction، ضروری دانست.
علی‌اکبر شیروانی با نگاهی به تعدد محتوای تولیدشده در حوزه گردشگری، بر تشخیص محتوای ناب از غیرحرفه‌ای تأکید کرد و گفت که لازم است یا به نحو متفاوت یا از جای متفاوت نوشت.
اشکان بروج بار دیگر این نکته را یادآور شد که به تعدادی سفرنویس در کشور نیاز است که بتوانند روایتهای خوب از سفرهایشان بنویسند که اغلب شاخص‌های این کار در کتاب «چگونه سفرنویس شویم» آورده شده است. او هم‌چنین بر تعریف سواد طبق استانداردهای یونسکو پرداخت و سفرنگاری را ابزاری برای ایجاد تغییر در خود و دیگران معرفی کرد.
مسعود بُربُر تصاویر سفر و سفرنویسی‌ها را نسخه به روز شده‌ای از کتیبه‌های باستانی و روایتهای تاریخی نامید که تاریخ‌سازند

و روایتی از نویسنده آن به خواننده منتقل می‌کنند. او روایتگری را ضامن بقای تمدن ایران دانست.

این مراسم با پاسخ به برخی پرسشهای حاضرین پایان یافت.

برگزارکنندگان این مراسم، مجموعه سفرنامه برادران امیدوار را به رسم یادبود به آقایان علی‌اکبر شیروانی و مسعود بُربُر، میهمانان این پنل اهدا کردند.

نسخه اصلی کتاب «چگونه سفرنویس شویم» با عنوان “How to be a Travel Writer” در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط انتشارات Lonely planet منتشر شده است.

در حاشیه این مراسم، این کتاب با تخفیف ویژه ناشر به فروش رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا